آشنایی با وظایف ترخیص کار گمرک

ترخیص کار

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ترخیص کار کیست؟

ترخیص کار گمرکی، به عنوان کارشناس در این زمینه، شما را در این مسیر پر تلاطم با مقررات در حال تغییر هدایت می کنند و در درک ویژگی‌های واردات مربوط به کالاهای خاص کمک می‌کنند. آن‌ها از تمام مراحل واردات و صادرات از جمله ورود اطلاعات و الزامات اظهارنامه گمرکی، طبقه‌بندی کالا، ارزش‌گذاری، مالیات اعمال‌شده بر کالاهای وارداتی و حمل و نقل صحیح کالا، بسیار آگاهی دارند.

مهمترین وظایف یک ترخیص کار

می توان گفت کار ترخیص کالا از گمرک شامل انجام تمامی مراحل آماده‌سازی و تحویل مدارک مورد نیاز برای تسهیل در امر صادرات یا واردات، به نمایندگی از مشتری در طی بازرسی گمرکی و پرداخت عوارض و تعرفه های مربوطه و همچنین تحویل کالا از گمرک پس از ارزیابی همراه با اسناد می‌باشد. در واقع وظیفه یک ترخیص کار گمرک، ترخیص کالاهای وارداتی یا صادراتی از گمرک است البته به این شرط که این پروسه از طرف صاحب کالا به صورت قانونی به وی سپرده شده باشد. هر محموله برای خروج و یا ورود به کشور باید فرآیند ترخیص گمرکی را طی کند، در طی این فرآیند، ترخیص کار وکیل شرکت و یا فردی است که صاحب کالاهای وارداتی بوده و به همین منظور توصیه‌هایی را به آنها ارائه می‌دهد، تمامی فعلالیت های مربوط به حمل و نقل را انجام می دهد و به صاحب کالا این اطمینان را می دهد که کالاهایش از گمرک آزاد خواهند شد. علاوه بر این وظیفه ترخیص کار این است که اسناد مورد نیاز را آماده کرده و آن‌ها را به دفتر گمرک و حفاظت مرزی ارسال کند، ترخیص کاران با توجه به دانش و تجربه خود در این زمینه می توانند واردکنندگان و یا صادرکنندگان را در امر تجارت راهنمایی کنند. بنابراین به کاهش زمان و هزینه فرآیند ترخیص کالا کمک خواهند کرد

ترخیص کاران گمرک افراد و یا شرکت‌های خصوصی هستند که دارای مجوز قانونی و پروانه حق العملکاری هستند که توسط اداره کل گمرک ایران تایید شده است و می توانند برای آماده‌سازی و بایگانی موارد ضروری گمرکی و همچنین پرداخت عوارض گمرکی مقرر شده، گام‌هایی بردارند تا در ترخیص به وقت کالاهای شما موثر باشند. هزینه این خدمات ممکن است مطابق با کارگزار گمرکی و میزان خدمات انجام‌شده متفاوت باشد. البته بهتر است بدانید که اعتبار کارت حق العملکاری یک سال است و اگر ترخیص کار گمرک مرتکب خطایی نشود در صورت تمایل با تمدید سالانه کارت خود می تواند به مدت پنج سال فعالیت کند اما بعد از این ۵ سال باید دوباره برای گرفتن پروانه حق العملکاری اقدام نماید. همچنین ترخیص کاران گمرکی می‌توانند کار خود را به عنوان یک کارمند، یک مرکز حمل و نقل کالا، شرکت‌های خدمات بازرگانی، شرکت های خطوط کشتیرانی و یا هواپیمایی انجام دهند.

با توجه به این که ترخیص کالا از گمرک، نیازمند داشتن اطلاعات و تجربه کافی و همچنین طی کردن یک فرآیند کاملاً تخصصی است ، بنابراین اگر تاجری به تمام پروسه های آن تسلط کافی نداشته باشد می تواند به فرآیند سخت و زمانبری تبدیل شود و به این ترتیب سرمایه تاجر مدت زیادی راکد می ماند و این مساله به ضرر مصرف کننده خواهد بود چرا که طولانی شدن این فرآیند منجر به افزایش هزینه های گمرکی می شود و بنابراین قیمت تمام شده کالا برای تاجر نیز افزایش می باید و همین امر منجر به افزایش قیمت کالا در بازار می شود. علاوه بر آنچه که گفته شد، هنگامی که قیمت کالا افزایش می یابد کالا از دور رقابت با سایر کالاهای مشابه ولی ارزانتر موجود در بازار خارج می شود که این اصلا برای تاجر خوشایند نیست. بنابراین بیشتر بازرگانان ترجیح می دهند که این امر را به وسیله یک ترخیص کار گمرکی انجام دهند و به این طریق اولین امتیازی که بدست خواهند آورد صرفه جویی در وقت با حل سریع مشکلات پیشروی آنهاست.

علاوه بر تمامی موارد گفته شده هنگامی که بازرگانی کالایی را به صورت عمده وارد کشور کرده و به مشتریان خود تحویل می دهد، وظیفه دارد که کالای مربوطه را در زمان تعیین شده به دست آنها برساند. ولی اگر فرآیند ترخیص کالا با مشکل روبه رو شده و زمانبر شود، بازرگان نزد مشتریان خود بدقول می شود و در این صورت احتمالا بخش زیادی از مشتریان خود را از دست بدهد. بنابراین سپردن این پروسه ترخیص به یک ترخیص کار ماهر به حفظ مشتری نیز کمک قابل توجهی خواهد کرد.

همانطور که اشاره شد قوانین و مقررات گمرکی به یک وارد کننده و یا صادر کننده اجازه می‌دهد تا یک نفر سوم را به نمایندگی از طرف خود برای انجام تمامی امور گمرکی منصوب کند. وارد کننده یا صادرکننده می‌تواند شخص ثالث را به عنوان نماینده مستقیم یا به عنوان نماینده غیر مستقیم انتخاب کند. یک نماینده مستقیم به نمایندگی از وارد کننده یا صادر کننده عمل خواهد کرد اما باید توجه داشت ترخیص کار هیچ مسئولیتی در قبال بدهی گمرکی ناشی از اقدامات تاجر نخواهد داشت.

یک ترخیص کار گمرک باید با تعرفه های گمرکی، نرخ‌های عوارض مربوط به اقلام وارداتی، مقررات و قوانین مربوط به صادرات و واردات و سایر مسائل مربوط به تجارت آشنایی کامل داشته باشد. آگاهی از الزامات هر نوع واردات می‌تواند از تاخیرات پرهزینه، مصادره کالا و همچنین جرایمی که ممکن است بر علیه تاجر اعمال شود اجتناب کند.

کارهایی که یک ترخیص کار گمرکی می‌تواند برای شما انجام دهد

وظیفه ترخیص کار گمرکی این است که به شما در ترخیص محموله‌هایتان در مرزها کمک کند. اما این کار به هیچ وجه ساده نیست. در راستای دستیابی به این هدف یک ترخیص کار گمرکی فعالیت های زیر را انجام می دهد :

  • یک ترخیص کار خوب به نیازهای خاص تاجر توجه خواهد کرد و با ارائه مشاوره شخصی به پیشرفت تجارت او کمک می کند.
  • به تاجر کمک می کند تا نیازهای دولتی حاکم بر واردات و صادرات را برآورده سازد ، درواقع ترخیص کار به عنوان رابط بین تاجر و آژانس‌های مربوطه عمل می کند.
  • آماده‌سازی و ارائه اطلاعات لازم و پرداخت به مقامات گمرک از طرف تاجر، این اطلاعات شامل(کشور مبدا و مقصد، تامین کنندگان، مشتریان و غیره) می باشد.
  • قبل از ارائه مدارک به گمرک، برای اینکه ببیند آیا آن‌ها مطابق با الزامات قانونی هستند یا خیر آن ها را بررسی می کند.
  • تمامی محصولات را به دقت طبقه بندی کرده و به این ترتیب مالیات آنها می‌تواند به درستی مشخص شود.
  • شما می توانید از تخصص آن‌ها برای کمک به گسترش کسب‌وکار خود در بازارهای جدید استفاده کنید. اگر به داشتن مشتریانی در بیرون از مرز ها علاقه مند هستید، یک ترخیص کار گمرکی با حضور در هر دو طرف مرز می‌تواند اطمینان حاصل کند که کالاهای شما به سرعت و با امنیت به مشتریان خواهد رسید.

ترخیص کار چه کسی است؟

  • ماده ۱۲۸ قانون امور گمرکی

ترخیص کار یا کارگزار گمرکی در گمرک به شخصی گفته می شود که تشریفات گمرکی کالای متعلق به اشخاص دیگر را به وکالت از طرف صاحب کالا انجام دهد. حدود اختیارات وکیل باید به تفکیک در وکالت نامه رسمی که توسط موکل در فرم نمونه ارائه شده و توسط گمرک ایران تنظیم می شود، مشخص گردد.

کارگزار گمرکی باید پروانه مخصوص از گمرک ایران را دریافت نماید. این پروانه برای ترخیص کالا از کلیه گمرک های کشور معتبر است.

  • ماده ۱۹۰ آیین نامه قانون امور گمرکی

براساس ماده ۱۹۰ آیین نامه قانون امور گمرکی، انجام تشریفات گمرکی ‌به وکالت از طرف صاحبان کالا، مستلزم داشتن پروانه کارگزاری گمرکی است. اما در سازمان های دولتی و سفارتخانه‌ها می‌توانند کارمندان تمام‌وقت خود را برای انجام امور گمرکی کالاهای متعلق به خود، با تصریح و تشریح حدود اختیارات به گمرک معرفی نمایند، بدون اینکه نیاز به ارایه پروانه کار‌گزاری گمرکی داشته باشند. صاحبان کالا(اشخاص حقوقی) می‌توانند کارمندان تمام وقت خود را که دارای وکالت نامه رسمی می‌باشند، جهت ترخیص کالای خود به گمرک معرفی نمایند.

 به عبارتی ترخیص کار، وکیل صاحب کالا، در زمینه ترخیص کالا از گمرک است. ترخیص کار گمرک را با نام حق العمل کارِ گمرکی نیز می شناسیم.

ترخیص کار گمرکی، یک شخصیت حقیقی یا حقوقی است که از جانب صاحب کالا موظف می شود کالای وارداتی وی را از گمرک ترخیص کند.

وظایف ترخیص کار

  • یک ترخیص کار گمرک در وهله اول باید مورد اعتماد صاحب کالا و شخصی امین باشد.
  • دریافت هرگونه مجوز در رابطه با صادرات و واردات، مانند: مجوز استاندارد، مجوز بهداشت، مجوز وزارت ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان، مجوز سازمان انرژی اتمی، مجوز وزارت ارتباطات و مخابرات، مجوز مبارزه با مواد مخدر، مجوز قرنطینه مرزی و مجوز قرنطینه نباتی و البته مجوز وزارت راه که به کلیه کالاهایی که با ناوگان غیرایرانی به حمل و نقل بین‌المللی خود پرداخته باشند(شامل۱۰% کرایه حمل کالا) تعلق می‌گیرد را شامل می‌شود.
  • ارائه کلیه فیش‌های پرداختی و هر گونه هزینه انجام شده در گمرک
  • یک ترخیص‌کار با تجربه باید اشراف کامل به قوانین امورگمرکی، تعرفه های گمرکی و واحدهای گمرکی داشته باشد و اطلاعات خود را نیز به‌روزرسانی کند.
وظایف ترخیص کار
4.6/5 - (14 امتیاز)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *