آداب و رسوم تجارت با ترکیه (+14 نکته حیاتی در جلسات کاری)

آداب و رسوم تجارت با ترکیه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

جلسات تجاری برای تجار ترکیه مهم است. بهتر است قبل از شروع فعالیت با ترک‌ها با آداب تجارت ترکیه آشنا شوید. برای آغاز مراودات تجاری خوب است یک تا دوهفته قبل از آن، جلسه‌ای برنامه‌ریزی کنید. توصیه می‌کنیم مشخصات افرادی که به جلسه می‌آیند را شامل سِمَت، عنوان و مسئولیت آنها صادر کنید. اگرچه ترک‌ها خیلی وقت‌شناس نیستند، اما انتظار دارند بازدیدکنندگان خارجی به‌موقع در قرار ملاقات یا جلسه حضور داشته باشند. جلسه ممکن است دیرتر از زمان مقرر شروع شود، پس صبور باشید.

پیشنهاد خواندنی؛ واردات از ترکیه با سرمایه کم

جامعه ترکیه به‌شدت متدین و تحت‌تأثیر اسلام است، بنابراین قرارها و جلسات خود را خارج از پنج وقت نماز روزانه سازماندهی کنید. بهتر است در ماه رمضان یا در ماه‌های جولای و آگوست قرار ملاقات نگذارید، زیرا این دوره‌های تعطیلات سالانه رایج‌ترین دوره‌های تعطیلات سالانه برای بازرگانان ترکیه است.

در بخش‌های بعدی به موضوعات مختلفی دررابطه‌با جلسات تجاری می‌پردازیم و راه‌هایی را که فرهنگ ترکیه با این مسائل برخورد می‌کند، بررسی می‌کنیم.

اهمیت جلسات کاری

جلسات اولیه تجاری معمولاً رسمی هستند و در فرهنگ ترکیه تجارت یک موضوع جدی است و باید با آن با جدیت رفتار شود؛ بنابراین مهم است که علی‌رغم ارتباطی نزدیک و شخصی که ممکن است ایجاد شده باشد، از رفتار خیلی معمولی و دوستانه خودداری کنید.

جلسات اولیه خیلی سخت به تصمیم‌گیری می‌انجامد و در درجهٔ اول به‌عنوان راه‌هایی برای شناخت یکدیگر استفاده می‌شود؛ بنابراین سعی نکنید بحث را فقط به تجارت بین الملل محدود کنید.

در ابتدای جلسه انتظار می‌رود که شما برای خوشامدگویی با همتای ترک خود محکم دست بدهید. برای زنان ترک، مردان باید منتظر بمانند تا زن ابتدا دست خود را دراز کند. قبل از شروع بحث‌های تجاری می‌توان با صحبت‌های کوچک وارد گفتگو شد. ارائه‌ها باید کوتاه و دقیق باشد. پروپوزال باید شفاف و با ساختاربندی مناسب ارائه شود. تصاویر و ویدئوها در ارائه کمک‌کننده هستند، بنابراین سعی کنید از تصاویر گرافیک خوب و واضح و متن‌های کمتر و کوتاه‌تر استفاده کنید. همچنین ایدهٔ خوبی است که مطالب مهم را به ترکی ترجمه کنید تا پیام خود را بهتر منتقل کنید.

برنامه‌ریزی جلسات کاری

هنگام تنظیم جلسه با همتای ترک خود مسائل مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • جلسات را از حداقل یک تا دوهفته قبل برنامه‌ریزی کنید و با ایمیل یا تماس تلفنی آن را تأیید کنید.
  • از قبل عناوین، سمت‌ها و مسئولیت‌های مختص به افرادی که با آنها ملاقات می‌کنید و تلفظ صحیح نام آنها را بیاموزید. شما می‌توانید از عناوین حرفه‌ای یا شغلی برای خطاب کردن یک تاجر ترک استفاده کنید؛ مثل دکتر، مهندس و غیره.
  • مطمئن شوید که اولین تماس شما از طریق شخص ثالثی است که مورد احترام همتای ترک است. نمایشگاه‌های تجاری، سفارت‌ها و بانک‌ها می‌توانند مخاطبینی را فراهم کنند که می‌توانند راهگشای ارتباط با تجار ترک باشند و شرکای تجاری مرتبط را معرفی کنند.
  • در تعطیلات ترکیه از تعیین قرار ملاقات خودداری کنید.
  • اکثر تاجران در ترکیه تا حدودی انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی صحبت می‌کنند. بااین‌حال، بهتر است بپرسید که آیا مترجم موردنیاز است یا خیر؟
  • وقت‌شناسی مهم است. اگر فکر می‌کنید دیر می‌رسید، باید تماس بگیرید و توضیح دهید.
  • با افراد در سازمان شریک تجاری احتمالی خود و سطح اهمیت آنها در سلسله‌مراتب مدیریت آشنا باشید.
  • عناوین و القاب، مانند دکتر یا پروفسور در ترکیه ارج نهاده می‌شوند و اغلب بدون افزودن نام خانوادگی فرد مورداستفاده قرار می‌گیرند.

فرایند مذاکره با تجار ترکیه‌ای

روند مذاکره ممکن است بیشتر از حد معمول طول بکشد. تجار ترکیه دوست ندارند تحت‌فشار قرار بگیرند و برایشان ضرب‌الاجل تعیین شود؛ بنابراین هر تلاشی برای تسریع در روند مذاکره ممکن است نتایج منفی به همراه بیاورد. هنگام مذاکره با همتایان ترکیه‌ای، صبور بودن یک مزیت است. منافع مالی تنها جنبه‌های فرایند مذاکره نیست که باید بر آن تاکید شود. قدرت، نفوذ، افتخار، احترام نیز انگیزه‌های غیرمالی هستند که بر تصمیم تجاری تأثیر زیادی می‌گذارند.

پیشنهاد خواندنی؛ اداب و رسوم مردم چین در قرارهای تجاری

هنوز بسیاری از کسب‌وکارها در ترکیه به شکل خانوادگی مدیریت می‌شوند؛ اگرچه بسیاری از شرکت‌های چندملیتی بزرگ نیز در این کشور فعالیت دارند. ترک‌ها می‌خواهند با کسانی تجارت کنند که به آنها علاقه دارند، اعتماد دارند، احساس راحتی می‌کنند و می‌توانند یک رابطه بلندمدت ایجاد کنند. اگر آنها احساس کنند که شما چیزی را پنهان می‌کنید، به‌احتمال زیاد طرد خواهید شد.

تصمیم‌گیری در ترکیه ممکن است بسیار کند باشد. آماده باشید که چندین بار قبل از مرحله چانه‌زنی یا مذاکره واقعی قرار ملاقاتی داشته باشید. احتمالاً قبل از ملاقات با تصمیم‌گیرندگان کلیدی و اعضای ارشد خانواده، با اعضای سطح پایین‌تر خانواده ملاقات خواهید کرد. همچنان که مذاکرات ادامه پیدا کند و شما به‌عنوان فردی قابل‌اعتماد پذیرفته شوید و پیشنهاد شما از نظر مالی قابل‌قبول باشد، احتمالاً با مدیران اجرایی یا اعضای ارشد نیز ملاقات خواهید کرد. تصمیمات در نهایت توسط سرپرست خانواده یا شرکت گرفته می‌شود.

ترک‌ها از تاکتیک‌های سخت مذاکره استفاده می‌کنند، بنابراین مهم است که در مراحل مختلف جایی برای سازش باقی بگذاریم. هنگامی که به یک مصالحه معقول رسیدید، تصمیم به همکاری شما باید به‌گونه‌ای ارائه شود که نشان دهد شما به این دلیل تصمیم به همکاری گرفته‌اید زیرا شما به همکاری با همتای ترک خود علاقه دارید و به او احترام می‌گذارید.

پروتکل جلسه

هنگام احوالپرسی با مردم ترکیه در یک محیط حرفه‌ای، باید از عناوین رسمی خطاب کردن استفاده شود. نام اول هرگز به‌تنهایی استفاده نمی‌شود. “خانم” یا “آقا” به نام شخص اضافه می‌شود؛ بنابراین، آقای بن اسمیت را می‌توان به‌عنوان آقای بن یا آقای اسمیت خطاب کرد، اما هرگز به‌عنوان “بن” نباید خطاب کرد. درست است که یک ترک را “آقای احمد” (Mr. Ahmet) یا “خانم عایشه” (Ms. Ayşe) خطاب کنیم. اما استفاده از «احمد بیگ» (Ahmet Bey) یا «عایشه هانیم» (Ayşe Hanım) به‌عنوان اَشکال خطاب کردن نیز قابل‌قبول است. اگر ترکی صحبت می‌کنید، از فرم رسمی فعل «siz» و نه «sen» برای اشاره به نفر دوم استفاده کنید، حتی اگر مخاطب خود را کاملاً بشناسید. انتظار می‌رود ابتدا به نشانه احترام، قبل از احوالپرسی جداگانه با افراد دیگر در اتاق، ابتدا با مسن‌ترین عضو حاضر در اتاق سلام کنید. متداول‌ترین احوالپرسی «مرحبا» است.

پس از معرفی، اگر همتایان ترک شما کارت ویزیت خود را ارائه می‌دهند، این می‌تواند نشانه‌ای از علاقه آنها به توسعه یک رابطه تجاری با شما باشد و شما باید کارت خود را در ازای آن ارائه دهید. پیشنهاد می‌کنیم مدارک و عناوین علمی را در کارت خود درج کنید. حفظ تماس چشمی و لبخند زدن هنگام ارائه کارت بسیار مهم است و برای خواندن کارتی که همتایتان به شما داده است، وقت بگذارید. این به‌عنوان رفتاری مؤدبانه تلقی می‌شود که برای نشان‌دادن اینکه شما به‌طورجدی به تجارت با آن‌ها علاقه دارید ضروری است.

نحوه برگزاری یک جلسه کاری با ترکیه‌ای

برای ترک‌ها، اولین ملاقات بیشتر ملاقاتی اجتماعی است تا کاری. هدف آن‌ها آشنایی با شما است و اصرار بر صحبت فوری در مورد تجارت بسیار بی‌ادبانه است. ادب در تجارت بسیار مهم است، بنابراین توانایی گوش‌دادن و نشان‌دادن صبر دو ویژگی‌ای است که ترک‌ها بیشتر از همه قدردانی می‌کنند. ممکن است در مورد خانواده، علایق، سؤالات فرهنگی و تاریخی در مورد کشور خود یا ورزش از شما سؤال شود. از پرسیدن سؤالات مشابه نترسید. مردم ترکیه دوست دارند در مورد علایق خانوادگی و شخصی خود صحبت کنند. هنگام صحبت‌کردن مهم است که تماس چشمی را حفظ کنید زیرا این کار صداقت شما را نشان می‌دهد و به ایجاد یک رابطه قابل‌اعتماد کمک می‌کند.

تجارت در ترکیه بسیار جدی گرفته می‌شود و جلسات دارای اصول و دستور کار رسمی‌ای هستند که باید رعایت شوند. بااین‌حال، یک تجارت ممکن است در اولین جلسه موردبحث قرار گیرد یا ممکن است موردبحث قرار نگیرد، زیرا ممکن است موارد دستور کار به‌خوبی رعایت نشود؛ بنابراین، باید به همتای ترک خود اجازه دهید بحث را پیش ببرد.

ارائه‌ها باید همیشه کوتاه و دقیق باشند. اطمینان حاصل کنید که یک پروپوزال ساختاربندی شده دارید. از استفادهٔ بیش از حد از متن خودداری کنید زیرا ترک‌ها دوست دارند به‌صورت بصری و شفاهی ارتباط برقرار کنند. در عوض، سعی کنید تاحدامکان از نمودارها و تصاویر گرافیکی استفاده کنید و از عبارات پیچیده و کلمات دشوار اجتناب کنید. مهم است که پیشنهاد شما به‌وضوح سودآوری متقابل و منافع هر توافق یا مشارکتی را نشان دهد، زیرا ترک‌ها در تجارت جدی و زیرک هستند.

پیگیری نامه پس از ملاقات با مشتری

پس از جلسه، مذاکرات و گفتگوها قبل از دستیابی به توافق یا ایجاد مشارکت ادامه خواهد یافت. شما باید تماس‌های شخصی خود را حفظ کنید و تمام اطلاعات مربوطه را در مورد مذاکره یا پروژه به اشتراک بگذارید. در طول مذاکره باید صبور و آرام باشید و درک کنید که ممکن است تأخیراتی رخ دهد. اگر مذاکره با حصول توافق به پایان رسید، باید یک قرارداد کتبی تهیه کنید که توسط همتای ترکیه‌ای شما به‌شدت پیگیری و مورد احترام قرار خواهد گرفت.

بازرگانان ترک معتقدند که نقطه قوت اصلی یک توافق در تعهد شرکای آنها به‌جای مستندات واقعی است. بااین‌وجود، روند توافق ممکن است طولانی و مفصل باشد. توصیه می‌کنیم قبل از امضای واقعی قرارداد، یک کارشناس حقوقی محلی قرارداد را بررسی کند. بااین‌حال، همراه آوردن نماینده قانونی خود به میز مذاکره را توصیه نمی‌کنیم، زیرا ممکن است به‌عنوان نشانه بی‌اعتمادی تلقی شود.

ممکن است مواقعی پیش بیاید که قرارداد امضا شده شکسته شود یا نیاز به اصلاح داشته باشد، بنابراین انعطاف‌پذیری و حفظ اعتماد برای تقویت یک رابطه تجاری مداوم مهم است.

وعده‌های غذایی کاری

سرگرمی تجاری معمولاً در رستوران‌ها اتفاق می‌افتد. برای ترک‌ها، وعده غذایی زمانی برای استراحت و شرکت در یک گفتگوی خوب و ایجاد رابطه صمیمی‌تر است. آنها به غذاهای خود افتخار می‌کنند، بنابراین تا جایی که ممکن است سعی کنید بر قدردانی خود از غذا تأکید کنید.

نکاتی در مورد وعده‌های غذایی تجاری

  • پیشنهاد پرداخت ندهید؛ میزبان همیشه هزینه غذا را پرداخت می‌کند. مفهوم اشتراک‌گذاری صورت‌حساب برای آنها کاملاً ناآشنا است. مؤدبانه است که از میزبان تشکر کنید و در فرصت بعدی شما او را دعوت کنید. وقتی میزبان هستید، باید یک رستوران خوب انتخاب کنید و به رستوران اطلاع دهید که صورت‌حساب را پرداخت خواهید کرد.
  • می‌توان در طول وعده غذایی درباره تجارت صحبت کرد، اما توصیه می‌کنیم به میزبان خود اجازه دهید موضوع گفتگو را هدایت کند.
  • در پایان غذا، چای یا قهوه ترک سرو می‌شود. قهوه ترک یک نوشیدنی ملی است، بنابراین مهم است که حداقل یک‌بار آن را امتحان کنید. در واقع، نوشیدن قهوه یک ژست مهمان‌نوازی است و همیشه باید نوشیدنی چای یا قهوه را بپذیرید، حتی اگر فقط چند جرعه بنوشید.
آداب‌ورسوم ترکیه برای حضور در رستوران و غذا خوردن

آداب‌ورسوم ترکیه برای حضور در رستوران و غذا خوردن

  • برای ناهار یا شام وقت‌شناس باشید. اگر دعوت‌نامه برای ساعت 8 شب بود، پس باید ساعت 8 شب وارد رستوران شوید.
  • قبل از پذیرایی از مسن‌ترین فرد سر میز و شروع به خوردن یا نوشیدن او، غذا و نوشیدنی نخورید.
  • مرغ، بره و ماهی اغلب پایه و اساس غذاهای اصلی ترکی را تشکیل می‌دهند.
  • سیگارکشیدن در ترکیه در وعده‌های غذایی نسبتاً به طور مکرر انجام می‌شود؛ بنابراین اگر در یک وعدهٔ غذایی برای سیگارکشیدن میز را ترک کنند تعجب نکنید.
  • انتظار می‌رود که مهمانان تمام غذای بشقاب خود را تمام کنند و اگر این کار را نکنید ممکن است باعث ایجاد ناراحتی می‌شود.

نکات مهم در جلسات کاری با ترکیه‌ای‌ها

نکات مهم در جلسات کاری با ترکیه‌ای‌ها

نکات مفیدی که در تجارت با ترک‌ها باید به‌خاطر بسپارید به شرح زیر هستند:

  1. قرارهای ملاقات ضروری است، اما جلسات اول عموماً به‌قصد ایجاد ارتباط نزدیک‌تر اجتماعی هستند و کمتر در مورد تجارت در آن‌ها صحبت می‌شود.
  2. مردم ترکیه معمولاً با کسانی که به آنها اعتماد دارند، دوستشان دارند و به آنها احترام می‌گذارند، تجارت می‌کنند.
  3. محافظه‌کارانه لباس بپوشید: کت‌وشلوار و کراوات برای مردان و لباس‌های شیک، باوقار و اتوکشیده برای زنان ترجیح داده می‌شود.
  4. وقت‌شناس باشید، اما از همتایان ترک خود انتظار وقت‌شناسی نداشته باشید.
  5. از تاکتیک‌های فشار بالا برای بستن معامله استفاده نکنید، زیرا ممکن است به ضرر شما باشد.
  6. ترک‌ها در روند تجارت کند تصمیم می‌گیرند، پس صبور باشید.
  7. در جلسات، اسناد باید به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه شود.
  8. ناهار و شام برای ایجاد روابط شخصی است. در طول یک وعده غذایی کاری در مورد تجارت صحبت نکنید، مگر اینکه موضوع توسط همتای تجاری شما مطرح شود.
  9. مهم است که پروپوزال شما شفاف و ساختاربندی شده باشد، اما درعین‌حال پروپوزال تنها عاملی است که در تصمیم‌گیری‌های تجاری در نظر گرفته نمی‌شود.
  10. خوش و بش‌ها برای بازکردن سر صحبت و ایجاد ارتباط با اکثر مردم ترکیه مفید است و بازرگانان ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
  11. هنگام احوالپرسی، همیشه ابتدا به مسن‌ترین فرد حاضر سلام کنید. ترک‌ها برای افراد مسن احترام زیادی قائل هستند.
  12. تبادل هدایا در فرهنگ تجارت با ترکیه ضروری نیست، اگرچه با قدردانی پذیرفته می‌شوند.
  13. هنگام صحبت‌کردن، تماس چشمی را حفظ کنید.
  14. با سرعتی آهسته صحبت کنید تا مطمئن شوید که صحبت‌های شما به طور کامل درک شده است، اما بدون اینکه مشکوک به نظر بیایید.

پیشنهاد خواندنی؛ خرید از ترکیه (ترندیول و دیگر سایت های ترکیه)

ارتباط در جلسات کاری تجاری

دانستن عادات و الگوهای ارتباطی کشوری که با آن تجارت می‌کنید بسیار مهم است. ارتباط مؤثر می‌تواند شما را به موفقیت در یک معامله تجاری نزدیک‌تر کند. ترکیه دارای باورها و ارزش‌های سنتی بسیاری است، بنابراین درک فرهنگ تجارت با ترکیه شما را به موفقیت تجاری آینده نزدیک می‌کند.

این بخش اطلاعاتی در مورد جنبه‌های کلامی و غیرکلامی ارتباطات و شیوه‌های تجاری، از جمله خطاب‌کردن صحیح به افراد و وعده‌های غذایی کاری در اختیار شما قرار می‌دهد.

ارتباط چهره‌به‌چهره

ازآنجایی‌که روابط شخصی برای ترک‌ها بسیار مهم است، تعدادی از عادات ارتباطی کلامی و غیرکلامی باید هنگام تجارت در ترکیه در نظر گرفته شود را در ادامه شرح داده‌ایم:

ارتباط غیرکلامی

  • مردم با دست‌دادن یا با بوسیدن هر دو گونه به یکدیگر سلام می‌کنند.
  • وقتی یک فرد مسن وارد اتاق می‌شود، انتظار می‌رود که برای احوالپرسی بایستید.
  • هنگام روبه‌رو شدن یا صحبت با کسی، دست‌هایتان را روی‌هم قرار دهید یا دست‌هایتان را در جیب بگذارید.
  • خم کردن سر به جلو یعنی “بله”، اما بالابردن سر به عقب و بالابردن ابروها به معنای “نه” است.
  • خیره شدن در میان مردم ترکیه رایج است، پس اگر به شما خیره شدند نگران نباشید.
  • اگر یک ترک نزدیک شما ایستاده باشد، عقب‌نشینی غیردوستانه است، زیرا آنها تمایل دارند هنگام صحبت‌کردن کاملاً نزدیک شما بایستند.
  • حفظ تماس چشمی مستقیم هنگام صحبت‌کردن، به‌عنوان نشانه‌ای از صداقت حائز اهمیت است.
  • استفاده از حرکات دست و حالات صورت در مکالمه بسیار رایج است.

 

ارتباط کلامی

هنگام برقراری ارتباط با مردم ترکیه، اولین برداشت بسیار مهم است؛ بنابراین، یک راه خوب برای ایجاد یک تأثیر اولیه خوب این است که از طبیعت، مردم و اهمیت جغرافیایی ترکیه به‌عنوان یک بازدیدکننده صحبت کنید. نشان‌دادن علاقه و هیجان در چشیدن غذاهای محلی و نشان‌دادن دانش زبانی ترکی خود نیز تأثیر خوبی خواهد داشت.

بهتر است در جلسات اولیه از صحبت در مورد دین و سیاست خودداری کنید. این‌ها موضوعات بسیار حساسی هستند که نیاز به دانش محلی دارد و بهتر است نظرات میزبان خود را بپذیرید. پوشیدن روسری سنتی مسلمانان (حجاب) نیز یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در ترکیه است که باید از شوخی‌کردن درباره آن اجتناب کرد.

طنز و شوخ‌طبعی بسیار قدردانی می‌شود، اگرچه هر شوخی باید با احترام و توجه به شرکای تجاری شما باشد.

اهمیت زبان

ترکی زبان رسمی ترکیه است. ترکی توسط بیش از 63 میلیون نفر عمدتاً در ترکیه صحبت می‌شود، و گروه‌های کوچک‌تری در آلمان، بلغارستان، جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق، قبرس شمالی، یونان و سایر بخش‌های اروپای شرقی، قفقاز و آسیای مرکزی نیز به این زبان صحبت می‌کنند. زبان‌های اقلیت‌های رایج در ترکیه عربی، چرکسی و کردی هستند.

از نظر تاریخی، ترک‌ها یک فرهنگ عشایری بوده‌اند و با بسیاری از زبان‌های دیگر در تماس بوده‌اند. بااین‌حال، آنها به طور سنتی هیچ اشتیاق برای یادگیری زبان‌های خارجی نشان نداده‌اند.

زبان انگلیسی در اکثر مدارس متوسطه دولتی تدریس می‌شود. زبان فرانسه و آلمانی نیز تدریس می‌شود، اما اکثر دانش‌آموزان انگلیسی را انتخاب می‌کنند. بااین‌حال، آلمانی در سال‌های اخیر به دلیل مهاجرت زیاد کارگران ترک به آلمان و تماس مستقیم با این زبان، بسیار رایج شده است.

اگرچه بسیاری از جوانان تسلط نسبتاً خوبی به زبان انگلیسی دارند، اما نسل‌های قدیمی‌تر ممکن است این مهارت را نداشته باشند؛ بنابراین، هنگام برخورد با مدیران ارشد در اکثر شرکت‌ها، استفاده از مترجم را برای جلوگیری از سوءتفاهم یا تفاسیر نادرست توصیه می‌کنیم.

روابط دوستانه تجاری

روابط شخصی در ترکیه برای تقویت روابط تجاری ایجاد می‌شود. قبل از معامله با ترکیه باید اعتماد مردم ترکیه را جلب کنید. در واقع، یک رابطه تجاری یک رابطه شخصی است و جلب دوستی و اعتماد شریک تجاری شما، لزوماً به این معنا نیست که آنها به افراد دیگری از شرکت شما اعتماد خواهند کرد. این در هنگام انتخاب پرسنل کلیدی که نماینده یک شرکت در ترکیه هستند مهم است زیرا تغییر نمایندگان در آینده به طور مستقیم بر روابط تجاری تأثیر می‌گذارد. هر فرد جدیدی که معرفی می‌شود ممکن است ملزم به توسعه و ایجاد روابط شخصی از ابتدا باشد، حتی زمانی که یک رابطه تجاری قوی تا آن زمان وجود داشته است.

محیط تجاری ترکیه احترام زیادی برای رتبه، تحصیلات و اقتدار قائل است. معمولاً ارشدترین فرد در شرکت تصمیم می‌گیرد. بااین‌حال، تصمیم‌گیرنده اغلب افراد دیگر شرکت را به دلیل حس جمع‌گرایی قوی فرهنگ ترکیه در آن فرایند مشارکت می‌دهد.

پیشنهاد خواندنی؛ آسان‌ترین راه افتتاح حساب در ترکیه

روابط شخصی در ترکیه می‌تواند به ایجاد شبکه‌ای از آشنایان کمک کند و معرفی شخص ثالث برای ایجاد روابط قابل‌اعتماد مهم است؛ بنابراین، روابط موجود ممکن است نقطه شروعی برای شناخت افراد دیگر باشد، زیرا اگر شما عضو خانواده یا عضوی از حلقه نزدیک دوستان نیستید، ترک‌ها ممکن است در ابتدا برای ایجاد رابطه تجاری با شما مردد باشند.

حفظ آبرو در ترکیه مهم است. ترک‌ها نسبتاً مغرور هستند و ممکن است به‌آسانی آزرده‌خاطر شوند. پس مواظب باشید شخص دیگری را شرمنده نکنید.

در فرهنگ تجارت ترکیه، تمایز بین حوزه حرفه‌ای و شخصی زندگی به طور شفاف تعریف نشده است و ممکن است هم‌پوشانی داشته باشند. در نتیجه باتوجه‌به ارزشی که فرهنگ ترکیه برای واحد خانواده قائل است، ارشدترین فرد تجاری به‌عنوان یک شخصیت پدر یا مادر در نظر گرفته می‌شود که باید به رفاه و وظایف خانوادگی و اجتماعی کارکنان خود توجه کند. در ترکیه سن را نشانه خرد می‌دانند و باید در همهٔ جنبه‌های جامعه به آن احترام گذاشت.

نکات مهم در تماس‌های تجاری

مردم ترکیه در کار با مشاغل خارجی نسبتاً باتجربه هستند. مدیران خارجی ترک‌ها را منعطف و اهل کار می‌دانند. بهترین راه برای نزدیک شدن به آنها از طریق تلفن و ایمیل در مراحل اولیه و سپس پیگیری با ارتباطات مستقیم است.

هنگام تعامل با همکاران و آشنایان، طول یک‌دست مقدار مناسبی از فضای بین‌فردی است. بااین‌حال، فضای شخصی برای ترک‌ها نزدیک‌تر از چیزی است که برای بسیاری از خارجی‌ها معمول است. حرکات محبت‌آمیز، اگرچه لمس کردن یک هنجار پذیرفته شده فرهنگی در ارتباطات غیرکلامی بدون نیاز به رابطه‌ای صمیمی است، محدود هستند.

دست‌دادن برای ترک‌ها مهم است. دست‌دادن هنگام احوالپرسی و همچنین هنگام خروج بسیار مهم است، زیرا نشانه احترام و ادب به‌حساب می‌آید. توصیه می‌کنیم همیشه روابط شخصی با ترک‌ها را توسعه دهید و در برقراری رابطه با آن‌ها شرکت کنید.

استفاده از القاب شخصی

در شیوه‌های تجاری ترکیه، خطاب کردن به یک متخصص ترک تنها با عنوان شغلی او، مانند «دکتر» یا «وکیل»، محترمانه تلقی می‌شود.

همچنین ممکن است عبارت efendim به معنای «ارباب من» را بشنوید که ترک‌ها اغلب به‌عنوان روشی مؤدبانه برای مخاطب قراردادن افرادی که شخصاً آنها را نمی‌شناسند استفاده می‌کنند. معمولاً از پیشخدمت‌ها، منشی‌ها، رانندگان تاکسی، دربان‌ها، کارکنان مغازه و کارگران خدماتی این عنوان شنیده می‌شود.

مسئولیت‌های شرکتی و اجتماعی

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به یک موضوع حیاتی و محبوب در ترکیه تبدیل شده است. برای کسب‌وکارها آشکار شده است که توسعه پایدار به‌اندازه پایداری مالی مهم است.

علاقه تجاری به پایداری شرکت و مسئولیت اجتماعی شرکتی در ترکیه درحال‌رشد است. بر اساس یک نظرسنجی اخیر از شرکت‌های پیشرو توزیع خودرو در ترکیه، آگاهی در مورد اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکتی در ترکیه افزایش‌یافته است.

یافته‌های این نظرسنجی نیاز پارلمان ترکیه به تصویب قوانین مربوطه و معرفی مشوق‌های مالیاتی را به‌منظور ارتقای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و ارائه برنامه‌هایی برای مشارکت جامعه، به‌ویژه در آموزش، برجسته کرد.

اهمیت وقت‌شناسی برای ترکیه‌ای ها

مردم ترکیه هنگام تجارت بسیار سنتی و رسمی هستند؛ بنابراین، برنامه‌ریزی از قبل برای قرار ملاقات مهم است. علاوه بر این، مردم ترکیه به وقت‌شناسی همتایان خود اهمیت می‌دهند و از متخصصان بین‌المللی که با آنها تجارت می‌کنند انتظار دارند همین کار را انجام دهند، هرچند خودشان گاهی دیر می‌رسند و نباید از آن‌ها انتظار سروقت رسیدن را داشته باشید. اگر بنا به دلایلی قرار است دیر برسید، ضروری است که دراسرع‌وقت تماس بگیرید و توضیحی منطقی ارائه دهید.

فرهنگ هدیه دادن در ترکیه

در روابط تجاری با تجار ترکیه، هدیه دادن به‌طورکلی انجام نمی‌شود. اگر تصمیم به هدیه دادن دارید، به‌عنوان یک توهین تلقی نمی‌شود، اما از هدایای گران‌قیمت نیز اجتناب کنید و چیز کوچکی مانند سوغاتی از کشور خود انتخاب کنید. مرسوم است که هنگام رفتن به خانهٔ شخص ترک برای شام، هدیه بیاورند. رایج‌ترین هدایا شیرینی‌ها یا اقلامی برای خانه هستند. ازآنجایی‌که ترکیه یک کشور مسلمان است، دادن نوشیدنی الکلی به‌عنوان هدیه اغلب نامناسب است.

لباس مناسب تجاری

سبک لباس‌های تجاری در ترکیه، به‌ویژه در شهرهای بزرگ‌تر، تقریباً مانند سایر کشورهای توسعه‌یافته است. مردان کت‌وشلوار محافظه‌کارانه و کراوات می‌پوشند، درحالی‌که زنان معمولاً کت و شلوارهای تجاری را با دامن یا شلوار می‌پوشند. مردان بسته به رسمی بودن کار می‌توانند پیراهن و شلوار بدون ژاکت و شاید حتی کراوات بپوشند. خانم‌ها می‌توانند لباس‌های سبک‌تر، بدون ژاکت بپوشند، اما مطمئن شوند که لباس‌های خیلی تنگ و آشکار نپوشند.

سخن آخر

در پایان باید به یک مسئله مهم اشاره کنیم. رشوه و فساد همچنان در ترکیه رواج دارد. دولت تدابیری را برای مبارزه با فساد اتخاذ کرده است، بااین‌حال، نیاز به اجرای بیشتر قوانین ضد تقلب وجود دارد. شهروندان همچنین این تصور را دارند که فساد همچنان یک مشکل بزرگ در کشور است. در شاخص ادراک فساد سازمان شفافیت بین‌الملل در سال 2012، ترکیه با امتیاز 49 در رتبه 54 قرار دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *