چالش یوآن چین با دلار آمریکا

یوآن چین

آنچه در این مطلب خواهید خواند

به گزارش خبرگزاری مهر که به نقل از راشاتودی، مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس طی یک مصاحبه پرسش و پاسخ آنلاین که به عنوان قسمتی از «فروم آینده بانک انگلیس» است، اعلام کرده که در آینده دلار آمریکا به وسیله یوآن چین که این روزها به یک ارز ذخیره‌ای مهم در دنیا تبدیل گشته، به چالش کشیده خواهد شد.

وی در این باره گفت: «من معتقدم امکان این وجود دارد که ما در نهایت ارزهای ذخیره‌ای به جز دلار آمریکا داشته باشیم.»

به گفته این مقام ارشد مالی انگلیس، در حال حاضر سیستم مالی جهانی از تحولات اقتصادی جهانی عقب مانده و چنین اذعان کرد: «در حالی که جهان نظم جدیدی پیدا می‌کند احتمالاً این قطع بودن رابطه جهان واقعی با نظام مالی، کاهش خواهد یافت و در این روند ارزهای ذخیره دیگری ظهور خواهند کرد. در اولین مورد من انتظار دارم که ارزهای ملی موجود مانند یوآن چین، این جایگاه را پیدا کنند.»

طی رده‌بندی ارزهای جهانی در سال ۲۰۱۶، یوآن چین موفق به کسب جایگاه ویژه (SDR) در سبد ارزهای برتر جهان شده و در کنار یورو، دلار آمریکا، پوند انگلیس و ین ژاپن قرار گرفت. در این اقدام، به یوآن جایگاهی به نام ارز ذخیره جهانی داده شده بود.

البته طبق اطلاعات منتشر شده از سیستم انتقال پول جهانی سوئیفت، در حال حاضر فقط ۲ درصد از جریان‌های مالی جهان با یوآن چین انجام شده و در مقابل دلار آمریکا ۴۰ درصد از جریان‌های مالی جهان را از آن خود کرده است‌. در این باره مارک کارنی می‌گوید: «انتقال از دلار به ارز ذخیره دیگری که بتواند مانند دلار در معاملات جهانی غالب باشد، فوری انجام نخواهد شد و امری زمان‌بر خواهد بود. اقتصاد آمریکا در نیمه دوم قرن نوزدهم از انگلستان جلو زد اما تا سال ۱۹۲۰ طول کشید که دلار بتواند جایگاه پوند را به عنوان ارز غالب در معاملات بین‌المللی به دست آورد.»

منبع: خبرگزاری مهر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *