ویژگی های سهامدار و مختصات سهام

سهامدار

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در این مقاله قصد داریم که به بررسی ویژگی های سهامدار و مختصات سهام بپردازیم. اگر شما هم به این موضوع علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم که این مطلب را دنبال نمایید. همچنان با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید.

تعریف سهامدار

به هر شخص حقیقی و یا حقوقی که از نظر قانونی حداقل یک سهم از یک شرکت سهامی عام و یا یک شرکت سهامی خاص را در اختیار داشته باشد سهامدار گفته می‌شود. سهامداران به عنوان صاحبان یک شرکت تلقی می شوند. هر سهم نیز، در واقع قطعه‌ای از سرمایه یک شرکت است، که به عنوان کوچک ترین واحد مالکیتی در شرکت مورد نظر محسوب می شود. به این ترتیب سهام‌دار به همان نسبتی که سهام در اختیار دارد، در مالکیت شرکت یا بنگاه تولیدی شریک است و در صورت عملکرد خوب شرکت می تواند از سود آن بهره مند گردد و یا برعکس در صورت عملکرد ضعیف آن احتمال ضرر و زیان برای او نیز وجود دارد. البته گفتنی است که سهامدران یک شرکت نقش اساسی در اداره آن ایفا نمی‌کنند و به این ترتیب به‌ صورت شخصی مسئول بدهی ها و سایر تعهدات شرکت نخواهند بود. بلکه تمامی این وظایف بر عهده هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت می باشد.

سهامدار

ویژگی های سهامدار

یک سهامدار موفق برای کسب سود در حوزه سرمایه گذاری، باید دارای ویژگی های مشخصی باشد که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

  • توانایی کار کردن به صورت مستقل:‌

یک سهامدار موفق باید بتواند به صورت مستقل کار کند و همچنین از ذهن مستقلی برخوردار باشد. در واقع هیچ تضمینی برای موفقیت فردی که به دنبال تفکرات جمعی حرکت می کند وجود ندارد. بلکه رمز موفقیت در این زمینه، خلق ایده های جدید است که به ایجاد مرزهای جدید در سرمایه گذاری کمک می کند.

  • قدرت کنترل احساسات:‌

از سهامداری که بر مبنای احساسات و هیجانات خود تصمیم گیری می کند به عنوان یک فاجعه در حوزه سرمایه گذاری یاد می شود! چرا که بازارها به طور لحظه ای در نوسان هستند و برخورداری از قدرت کنترل احساسات از ایجاد ترس و اخذ تصمیمات اشتباه و ضعیف جلوگیری می کند. در واقع کلید موفقیت، تصمیم گیری بر اساس منطق و نه احساس است و باید نسبت به نوسانات روزانه و مقطعی بی تفاوت بود.

  • برخورداری از یک روحیه رقابتی:‌

یک سهامدار موفق همواره به دنبال یافتن فرصت های سرمایه گذاری جدید در جهت پیشی گرفتن از دیگران است. بنابر این داشتن یک روحیه رقابتی منجر به ایجاد انگیزه برای نوآوری و تقبل ریسک های جدید خواهد شد.

  • برخورداری از قدرت تصمیم گیری:‌

یک سهامدار بعد از تحیل داده ها و انجام محاسبات لازم باید بتواند متناسب با نیازها و انتظاراتش تصمیم بگیرد. شما به عنوان یک سهام دار می توانید ساعت ها برای اخذ یک تصمیم مناسب فکر کنید، اما زمانی که از تصمیم خود مطمئن شدید، باید قلبا به آن اعتماد نمایید.

  • داشتن ذهن تحلیلی‌ و خلاق:

سهامداران هرروز در دریایی از تحلیل و داده غرق می شوند. به عنوان یک سهامدار، باید توانایی تحلیل روزانه رفتار سهام ها و استراتژی لازم برای دریافت نتایج هرکدام از آنها را داشته باشید. برآورد تاثیر هر کدام از عوامل موثر بر بازارهای سرمایه گذاری نیز از دیگر ویژگی های یک سهامدار موفق است که برای این کار به ساختار ذهنی مناسب و طبقه بندی شده نیاز دارد.

سهامدار

  • توانایی پیش بینی آینده سهام:

از دیگر ویژگی های مهم یک سهامدار با خبر بودن از وقایع مهم و تاثیرگذار در کل دنیاست و باید این توانایی را داشته باشد تا اثر هر کدام از این رویدادها را بر بازارهای مالی تخمین بزند.

  • داشتن شخصیت استوار و محکم:

با توجه به این که سرمایه گذاران  فشار روحی و روانی مداومی را جهت حفظ ارزش سرمایه خود متحمل می شوند، به همین خاطر لازم است که از یک روحیه و شخصیتی محکم و مقاوم در مقابل سخت ترین فشارها و لحظات برخوردار باشند.

  • توانایی بالا در برقراری ارتباطات:

یک سهامدار فعال بیشتر وقت خود را به تحلیل و بررسی داده ها می پردازد. اما با این وجود برای کسب موفقیت بیشتر، نیاز به دامنه ارتباطات وسیع با دیگر تحلیلگران، فعالان بازار و صاحبان سرمایه دارد و هرچقدر دامنه این ارتباطات وسیع تر باشد، موفقیت او نیز بیشتر می شود.

سهامدار

تعریف سهام

سهام در واقع یک نوع ورقه بهادار است که نشان‌دهنده مالکیت و ادعای دارنده آن بر قسمتی از درآمدها و دارایی های یک شرکت است. در گذشته، سهامداران، سهام خود را به صورت یک گواهی کاغذی دریافت می‌کردند که نشان دهنده تعداد سهـامی بود که آنها از یک شرکت در اختیار داشتند. اما امروزه کارگزاری ها سوابق سهامداران را به صورت الکترونیکی در اختیار دارند که قابلیت نمایش جزئیات مالکیت افراد را به صورت آنلاین و لحظه ای دارد. امکانات جدید ایجاد شده برای سهامداران در حوزه سرمایه گذاری و برخورداری از یک سهم آن هم بدون کاغذ و به صورت دیجیتال انجام معاملات را سریع، ساده و راحت تر کرده است. شایان ذکر است واژه سهـام اغلب برای اشاره به سهام یک شرکت در بورس استفاده می‌ گردد، اما با این وجود سهام یا یک سهم همچنین می‌تواند نماینده مالکیت انواع دیگری از دارایی های مالی مثل صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز باشد.

مختصات سهام

ارزش و مختصات سهام در بازار سرمایه با توجه به میزان منافع آتی و اطمینان از تحقق آنها تعیین می گردد و می‌تواند کاهش و افزایش یابد. در واقع هر اندازه که اطمینان نسبت به کسب بازده بیشتر باشد، خطر از دست دادن اصل سرمایه و سود آن کمتر می شود. عوامل و متغیرهای زیادی هستند که در بازار سرمایه و در سطح کلان کشور بر روی قطعیت یا عدم قطعیت سود و نیز تغییرات قیمت دارائی‌های مالی اثر می گذارند. برای بررسی دقیق مختصات یک سهام و کسب سود از سرمایه گذاری در آن می توان از سه روش تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و روش تئوری مدرن پرتفولیو (MPT) استفاده کرد. همچنین برای آنالیز بهتر یک سهم می توان به عواملی همچون وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت عرضه کننده سهام، سود نقدی هر سهم، تداوم روند سودآوری، کنترل نسبت قیمت به درآمد سهم ( P/E )، بررسی صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند و قابلیت نقدشوندگی آن اشاره کرد.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *