ورود موقت کالا بدون تضمین بانکی

مهرداد ارونقی، ورود موقت کالا

آنچه در این مطلب خواهید خواند

معاون فنی گمرک ایران، تدابیر ویژه گمرک برای رویه ورود موقت کالا ، بدون اخذ تضمین بانکی یا سپرده نقدی را تشریح کرد. به نقل از گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی اظهار داشت: با توجه به الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون استانبول به عنوان یک سند بین المللی واحد به ویژه در زمینه ورود موقت کالا که در گسترش تجارت بین الملل تاثیر بسزایی دارد، دستورالعمل مربوط به  نحوه اقدام گمرکات در پذیرش و تسویه دفترچه کارنه A.T.A  به منظور اجرا در گمرکات مجاز ابلاغ شد.

ورود موقت کالا بدون ضمانت بانکی

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در همین رابطه، افزود: کالای وارده تحت پوشش دفترچه A.T.A صرفا جهت مدت محدودی ورود موقت کالا شده و قابل فروش و عرضه در کشور و یا ترخیص قطعی نیست. واردات قطعی کالای ورود موقت شده تحت صحابت دفترچه مزبور در شرایط خاص منوط به ارائه موافقت کشور مبداء و اعلام آن از طریق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و پس از ارائه ثبت سفارش و انجام تشریفات گمرکی واردات کالا است.

وی ادامه داد: با توجه به بند الف ماده ۴۰ قانون امورگمرکی، پذیرش کالا تحت پوشش کارنه A.T.A نیازی به تنظیم اظهارنامه ورود موقت نداشته و با توجه به پوشش کامل تضامین A.T.A برای کالای تحت صحابت، اخذ سایر تضامین طبق بند ح ماده یک قانون امور گمرکی نیاز نیست.

معاون گمرک ایران خاطرنشان کرد: عمده مصارف دفترچه A.T.A در تمام کشورهای عضو برای چند دسته از کالاها به شرح زیر است که ضرورت دارد با رعایت کلیه مقررات در گمرکات ذیربط اقدام شود:

  • الف: کالاها و یا نمونه های تجاری که به منظور الگو برداری صنعتی، بازاریابی و یا شرکت در نمایشگاه های داخلی یا بین المللی جهت مدت محدودی وارد می شود.
  • ب: دستگاه‌ها و تجهیزات حرفه ای از جمله ابزارهای پژوهشی، علمی و تحقیقاتی وارده توسط مراکز علمی دانشگاهی، اساتید، دانشجویان و سایر دستگاههای پزشکی، زیست شناسی، زمین شناسی، مطبوعاتی، شبکه های تلویزیونی، سینما، سمینار و جلسات، دستگاه های تست کننده ماشین آلات، لوازم برقی
  • ج: ابزار و لوازم ورزشی که توسط فدراسیون ها و کمیته های ورزشی یا  ورزشکاران به منظور برگزاری و یا شرکت در مسابقات ورزشی وارد می شوند.
  • د: اتومبیل های مسابقه ای  فاقد پلاک یا ثبت نشده ورودی روی وسیله حمل یا خودرو بر.

 

گمرکات اختصاصی مجاز به عملیات A.T.A

با توجه به اینکه در طول مدت اعتبار کارنه A.T.A (یک‌سال)، کالاها می‌توانند تحت همان کارنه در قلمرو گمرکی چند کشور عضو و هر موقع که دارنده آن مایل باشد،‌ به‌طور موقت وارد شوند، پذیرش بیش از یکبار یک کارنه برای یک کالای واحد در مدت اعتبار آن بلامانع است. باید توجه داشت از آنجا که پلمب الصاق شده یا مشخصات کالاهایی که از طرف گمرک قبلی ارائه شده است می‌تواند مورد شناسایی گمرکات کشورهای عضو دیگر در مسیر عبور کالای تحت صحابت A.T.A قرار گیرد، پذیرش کالای واصله با پلمب کشور مبدا که در کشورهای طول مسیر باز نشده، بلامانع است.

ارونقی تصریح کرد: گمرکات کشور مکلفند از پذیرش کارنه A.T.A جهت ورود کالاهای ساخت کشور آمریکا و رژیم اشغالگر قدس خودداری کنند و تاکید می شود که کارنه های صادره از آن مبادی نیز قابل پذیرش نیست.

معاون فنی گمرک ایران، گمرکات اختصاصی مجاز به عملیات A.T.A را شامل نمایشگاه تهران، غرب تهران، تهران، فرودگاه امام خمینی ره، شهیدرجایی، شهید باهنر، انزلی، آستارا، نوشهر، امیرآباد، اینچه برون، تبریز، سهلان، جلفا، بازرگان، قزوین، زاهدان، چابهار، میرجاوه، اصفهان، دوغارون، مشهد، سرخس، آبادان، خرمشهر، بندرامام خمینی (ره)، خسروی، شیراز، بوشهر، اراک، نوردوز، خرمشهر، انزلی، کرمان برشمرد و اعلام کرد: با ابلاغ بخشنامه مربوطه از سوی دفتر واردات گمرک ایران، ظرف روز جاری گمرکات می توانند تحت این رویه اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *