واردات گوشی گران در ازای صادرات خشکبار

واردات-گوشی-در-ازای-صادرات-خشکبار

آنچه در این مطلب خواهید خواند

با مصوبه تهاتر ارزی صادرات خشکبار و واردات گوشی بالای 600 دلار، صادرکنندگان پسته با حجم حدود 70درصدی از این صادرات از موقعیت ویژه‌ای می‌توانند برخوردار باشند.

به گزارش ایسنا، چندی پیش طی مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مقرر شد که ارز صادرات خشکبار با واردات گوشی بالای 300 دلار تهاتر شود که قابل‌اجرا برای انواع مدل‌های برند آیفون و سری‌های N،S و  Z سامسونگ خواهد بود، در این حالت دیگر به آنها ارز نیمایی تخصیص داده نشده و با نرخ آزاد وارد می‌شود.

آمار واردات گوشی و صادرات خشکبار در سال 1400

طبق گزارش گمرک ایراندر 10 ماهه امسال در مجموع حدود 515 هزار تن به ارزش بیش از  1.1میلیارد دلار در چند گروه، خشکبار صادر شده است که اقلامی مثل پسته، بادام، فندق، گردو، کشمش، خرما و یا میوه‌های خشک را دربر می‌گیرد.

در بین اقلام صادراتی خشکبار، عمده آن مربوط به پسته است؛ به‌طوری‌که 103.3هزار تن به ارزش بیش از 621.5میلیون دلار پسته با پوست و همچنین 15.3هزار تن به ارزش بیش از 170.7میلیون دلار مغز پسته صادر شده بود. بعد از پسته، صادرات خرما حجم بیشتری داشته که 248.3هزار تن به ارزش بیش از 216 میلیون و 456 هزار دلار بوده است.

طبق آمار واردات گوشی موبایل، در 9 ماهه امسال 13 میلیون و 61 هزار و 822 دستگاه به ارزش دو میلیارد و 942 هزار و 420 دلار دستگاه گوشی وارد شده است که از نظر تعداد 42.5درصد و ارزش 117درصد نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

در همین رابطه می‌توان به واردات گوشی در سال گذشته اشاره کرد که در مجموع  ۱۵.۶ میلیون دستگاه به ارزش ۲.۴۷ میلیارد دلار بوده است که سهم گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو در سال گذشته نیز حدود ۹۰۰ هزار دستگاه بوده که فقط شش درصد نیاز بازار را تامین کرده و ارزش  مجموع آن به حدود ۷۰۰ میلیون یورو می رسد.

باتوجه‌به آمار 10 ماهه، اگر تهاتر ارزی بین خشکبار و واردات گوشی، محدود به بالای 600 دلار باشد از 1.1میلیارد دلار صادرات خشکبار، حداقل 900 میلیون دلار می‌تواند صرف واردات گوشی شود.
منبع: ایسنا

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *