مراحل ثبت سفارش و تهیه ارز در مناطق آزاد

مناطق آزاد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ثبت سفارش در مناطق آزاد

در مرداد ماه سال جاری، دستورالعمل شیوه ثبت سفارش در مناطق ۷ گانه ویژه اقتصادی کشور توسط معاون اول رئیس جمهور به وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صادر شد. همچنین در این مصوبه، چگونگی تخصیص ارز به واردکنندگان و بازرگانان نیز تشریح داده شده که به شرح زیر است:

 

چگونگی ثبت سفارش در مناطق آزاد

۱. از آنجایی که واردات هر نوع کالای تجاری از کشورهای خارجی به مناطق آزاد ممنوعیتی ندارد، اما با وجود گمرک‌های مستقر در این مناطق، ورود کالا طبق روال قبلی و همان قوانین و مقررات پیروی می‌کند. در ضمن گمرک جمهوری اسلامی ایران، موظف است با در زمینه کنترل و مدیریت با مناطق همکاری کند.

۲. بازرگان و واردکنندگان کالا، باید جهت ثبت سفارش به سامانه تجارت مراجعه کنند. در این سامانه تغییراتی مطابق با قوانین مناطق آزاد اعمال شده است. همچنین امکان دریافت استعلام‌های لازم به آن اضافه گردیده است.

۳. در سامانه ثبت سفارش، شرایطی مهیا شده تا بازرگانان و فعالان اقتصادی بتوانند استعلام‌های موردنیاز خود نظیر استعلام مربوط به کارت‌های بازرگانی را به آسانی دریافت کنند.

۴. جهت دریافت ارز، برای کالاهای غیر از گروه یک در مناطق آزاد باید به بازارهای ثانویه مراجعه کرد. این تصمیم بر اساس سیاست‌‌های جدید ارزی بوده که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.

۵. سامانه ثبت سفارش در مناطق آزاد توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تائید شده و تمامی قوانین آن بر طبق مقررات و ضوابط این نهاد اتخاذ شده است. در ضمن در صورت لازم، امکان ارسال اطلاعات مورد نیاز بانک مرکزی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و هر دستگاه‌های دیگر توسط این سامانه وجود دارد.

۶. در سامانه جامع تجارت، برای تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و شرکای خارجی که به ارز نیاز ندارند یا از طریق فاینانس قرار است مواد اولیه، اقلام واسطه‌ای، ماشین‌آلات و تجهیزات و دیگر امکانات موردنیاز جهت طرح‌های تولیدی در جریان یا در حال شروع را به کشور وارد کنند، ثبت سفارش خود می‌توانند انجام دهند.

همچنان با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید.

مناطق آزاد

آموزش مراحل ثبت سفارش در مناطق آزاد

بر اساس مصوبه و دستوری که در بالا گفته شد و بنا بر توافقات صورت گرفته، هر فعال اقتصادی جهت ثبت سفارش باید مراحل زیر را طی کند.

 

۸ مرحله ثبت سفارش در مناطق آزاد

۱‌. اخذ شناسه یکپارچه مناطق آزاد (شیما)

۲. ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت ایران

۳. ورود به سامانه جامع تجارت و احراز صلاحیت

۴. اخذ نقش بازرگان در مناطق آزاد

۵. ایجاد پرونده ثبت سفارش جدید

۶. استعلام ضوابط و درخواست مجوزهای مورد نیاز

۷. تغییر وضعیت پرونده به آماده برای ثبت سفارش و پرداخت کارمزد

۸. دریافت کد ثبت سفارش

روند دریافت شیما

در اولین قدم باید شناسه یکپارچه مناطق آزاد (شیما) داشته باشید. اگر از قبل آن‌ را دریافت کرده‌اید به مرحله بعد می‌روید، در غیر این صورت به سامانه یکپارچه فعالان اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (سیفام) به آدرس زیر مراجعه کنید:

WWW.SIFAM.IR

سپس در این سامانه، با وارد کردن اطلاعات فردی و مجوز صنفی خود، کد رهگیری دریافت خواهید کرد تا بتوانید از طریق آن روند کار را پیگیری کنید.

چنانچه مشخصات و اطلاعات مجوزی شما پس از بررسی توسط سازمان مناطق آزاد تائید شد، شناسه یکپارچه مناطق آزاد (شیما) به صورت یک کد ده رقمی در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

مناطق آزاد

نحوه ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت ایران

جهت این کار به آدرس این سامانه به نشانی زیر مراجعه کنید:

WWW.NTSW.IR

سپس گزینه ثبت‌نام (Sing Up) را انتخاب نمایید و در این قسمت به عضویت سامانه ثبت سفارش درآیید.

۲ نکته مهم در هنگام ورود اطلاعات شخصی برای عضویت وجود دارد که رعایت کردن آن‌ها لازم و ضروری است.

۱. شماره تلفن همراه حتماً باید مربوط به خود شخص ثبت‌نام کننده باشد.

۲. گزینه ” مایل هستم از رمز دو عاملی استفاده کنم” را هرگز انتخاب نکنید.

 

نحوه ایجاد پرونده جدید جهت ثبت‌ سفارش در مناطق آزاد

پس از احراز صلاحیت مناطق آزاد، می‌توان با انتخاب نقش بازرگان حقیقی و بعد از استعلام‌های لازم مجوز فعالیت در منطقه آزاد مربوطه را دریافت کنید.

اکنون با انتخاب  گزینه بازرگان حقیقی منطقه، منوی ثبت سفارش در آنجا برای شما فعال می‌شود. در این منو از قسمت عملیات تجارت خارجی، گزینه مدیریت پرونده را انتخاب کرده و در سمت چپ پرونده جدیدی ایجاد کنید.

پس از ایجاد پرونده جدید، اطلاعات مربوط به تمام مراحل کالای وارداتی و ارز‌های موردنیاز آن باید وارد شده و سپس بر روی گزینه ثبت سفارش کلیک نمایید.

چنانچه تمام مراحل ثبت سفارش به درستی انجام شود، در قسمت وضعیت مدیریت پرونده‌ها، پرونده جدیدی اضافه خواهد شد.

در این قسمت گزینه جزئیات و سپس استعلام ضوابط را انتخاب کنید تا وضعیت پرونده به استعلام شده، تغییر پیدا کند. پس از آن با انتخاب گزینه ارسال درخواست مجوزها، وضعیت پرونده را به در انتظار مجوزها تغییر دهید تا روال قانونی آن طی گردد.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *