قبض انبار گمرک چیست و شامل چه مواردی می شود؟

قبض انبار گمرکی چیست

آنچه در این مطلب خواهید خواند

قبض انبار گمرک(قبض رسید)، سندی است که توسط انباردار گمرک پس از تحویل کالا با مشخصات معلوم از تحویل‌گیرنده در زمان مشخص انبار‌دار جهت نگهداری کالا صادر می‌کند. این سند جهت نگهداری کالا در انبار صادر می‌شود.

طبق مفاد قانون امور گمرکی و آیین‌نامه اجرایی آن هر کالایی که به اماکن گمرکی یا انبارهای گمرکی تحویل می‌گردد باید بلافاصله در دفاتر مربوطه انبار ثبت و برای هر ردیف(آرتیکل) فهرست کل بار(مانیفست یا اظهارنامه یا پروانه) یا بارنامه، قبض انبار جداگانه صادر و به تحویل دهنده کالا تسلیم گردد. در ادامه به مواردی که در قبض انبار درج می شوند پرداخته ایم. همچنین شما می توانید برای پاسخ به سوالات گمرکی خود به مطلبی که قبلا منتشر شده مراجعه کنید.

 موارد درج شده در قبض انبار گمرکی

قبض انبار گمرکی از اهمیت بالایی برخوردار است که به‌نوعی از اسناد اصلی است. یکی از تعریف‌های قبض انبار به اطلاعاتی استناد می‌کنند که در آن منتشر می‌شود. در این قبض نیاز است اطلاعات زیر آورده شود:

  1. محل دقیق انبار
  2. تاریخ رسید
  3. قید تعداد متوالی رسیدها
  4. تعیین نوع ذخیره‌سازی در انبار
  5. هزینه‌های رسیدگی
  6. امضای انباردار یا نماینده وی
  7. هزینه‌های مربوطه
  8. نوع بسته‌بندی محصول
  9. تعداد بسته‌ها
  10. نوع کالای موردنظر
  11. علامت‌های مربوط به کالا

نحوه دریافت قبض انبار الکترونیکی

برای دریافت قبض انبار الکترونیکی می‌توانید به سامانه جامع امور گمرکی مراجعه کنید. ابتدا برای انجام این کار وارد سامانه موردنظر epl شوید، سپس از حساب کاربری خود به بخش پروفایل بروید. حالا نوبت آن رسیده که از قسمت پرینت قبض انبار، اقدام به دریافت قبض انبار الکترونیکی کنید. توجه داشته باشید که در این سامانه، مواردی مانند شناسه ملی شرکت حمل‌ونقل بین الملی، نام گمرک، شماره بارنامه دریایی، هوایی یا زمینی و شماره مانیفست ثبت شود.

تفاوت‌ قبض انبار دستی و قبض انبار الکترونیکی

مهم‌ترین تفاوت قبض انبار دستی و الکترونیکی این است که قبض انبار دستی به‌صورت کاغذی است و توسط انباردار یا تحویل‌گیرنده کالا صادر می‌شود؛ اما قبض انبار الکترونیکی، حق مالکیت نسبت به دارایی‌ها و کالا‌ها را دارد.

 مشکلات موجود در هنگام صدور قبض انبار الکترونیکی

  • اولین مشکلی که در زمان دریافت قبض انبار الکترونیکی ممکن است با آن روبه‌رو شوید، عدم ثبت شرکت یا فرد موردنظر در سیستم است.
  • دومین خطایی که ممکن است هنگام پرینت قبض الکترونیکی با آن روبه‌رو شوید، عدم دسترسی به چاپ انبار است. توجه داشته باشید که قبل از انجام این کار، باید از صاحب ترخیصیه وکالت الکترونیکی بگیرید.

در آخر

دریافت قبض انبار دستی یا الکترونیکی یکی از مراحل ترخیص کالا از گمرک است. برای انجام این کار باید مراحلی را طی کنید. در این مقاله به چگونگی دریافت قبض انبار گمرکی و قبض انبار الکترونیکی پرداختیم. شرکت صادرات واردات  سپاهان همراه آماده انجام کلیه امور گمرکی شما است. برای راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

سامانه صدور قبض انبار الکترونیکی چیست؟

سامانه جامع امور گمرکی یا همان epl سامانه‌ای است که برای صدور و مشاهده قبض انبار استفاده می‌شود.

مدارک موردنیاز جهت ترخیص کالا چیست؟

برای ترخیص کالا به قبض انبار گمرکی، بارنامه، پکینگ لیست، اسناد حمل، بیمه‌نامه، پروفرما و… نیاز داریم.

آیا قبض انبار قابل معامله است؟

یکی از انواع قبض انبارها قابل معامله نام دارد. همان‌طور که گفته شده، این قبض قابلیت معامله و واگذاری دارد.

برای دریافت قبض انبار الکترونیکی به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

نام گمرک، شماره بارنامه، شماره مانیفست ، شناسه ملی شرکت حمل‌کننده کالا و… بخشی از اطلاعات ضروری است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *