شناسایی ۶۰ مانع ترخیص کالا از گمرک با طرح اورژانسی

۶۰ مانع

آنچه در این مطلب خواهید خواند

شناسایی ۶۰ مانع برای ترخیص کالا

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو،  پس از دستور حل مشکل انباشت کالا در گمرکات و بندرها توسط مهدی میراشرفی رئیس گمرک، این نهاد طرح اورژانسی با هدف جلوگیری از انبار شدن کالاها در بندرها و گمرکات کشور را آغاز کرده و موفق به شناسایی ۶۰ مانع و مشکل مدیریتی و مقرراتی شده است که می‌توان با از میان برداشتن آن‌ها انباشت کالا در گمرک را به طور کلی از بین برد‌.

این طرح در شروع مسئولان ارشد گمرک به همراه مهرداد ارونقی معاون فنی آن، طی دو روز دستکم ۱۶۰ پرونده را در گمرک شهید رجایی بررسی کردند و اذعان داشتند که دلایل مختلفی سبب دپو کالا در گمرک می‌شود که قرار است طی یک هفته اکثر پرونده‌های مربوطه در شهید رجایی تعیین تکلیف گردند.

طبق بررسی‌های مقامات گمرک مشکلات زیر از عمده دلایل انباشت کالا در بندرها و گمرک به شمار می‌آید:

 – عدم دریافت مجوزهای لازم از سوی واردکنندگان

– مشکلات ثبت سفارش

– پایان یافتن مهلت قانونی انجام فرآیند واردات و احتیاج به اخذ مجدد مجوزها

– مشکلات مربوط به تخصیص ارز

– بحث‌های پیرامون انتقال بدون ارز

– پایان مهلت کارت بازرگانی در حین عملیات واردات کالا

– مشکلات بانکی

– اعتبارات اسنادی

– تخصیص و تأمین ارز

– عدم توانایی دریافت کد از بانک توسط واردکننده

 

موضوع قوانین دپو شدن کالاها و تعیین وضعیت این قبیل کالاها در بندر شهید رجایی از دیگر موضوعات مهم در طرح اورژانسی ترخیص کالا از گمرک است که  بررسی‌ها نشان داده که بیش از ۹۰ درصد کالا‌های متروکه ثبت سفارش شده‌اند.

مقامات گمرک اذعان کرده‌اند که در طرح اورژانسی علاوه بر شناسایی مشکلات و موانع ترخیص کالا، مسائل مربوط به کالاهای دارای علامت اغفال‌کننده نیز باید مطابق قوانین از بین‌ برود.

طبق بررسی‌های میدانی مشخص شده که طی اقدام اخیر گمرک در اجرای طرح اورژانسی، واردکنندگان بعضی کالاها نظیر  مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودروسازان، ملزومات مورد نیاز پتروشیمی‌ها، پارچه، تجهیزات پزشکی، ژنراتور، تجهیزات مربوط به مترو و کارخانه‌ها لوازم‌خانگی برای تعیین تکلیف کالاهای دپو شده به گمرک مراجعه کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *