آیا چین به دنبال یک سیستم پرداختی غیر دلار خواهد رفت؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در گزارشی از خبرگزاری تسنیم که به نقل ساوث چاینا مورنینگ پست منتشر شده است، از ورود جنگ اقتصادی بین چین و امریکا به فاز جدیدی خبر داده است. در این گزارش آمده که پس از بازداشت مدیر مالی شرکت چینی هوآوی در کانادا اوضاع تغییر کرده است. زیرا این بازداشت از نقش پر رنگ آمریکا در بازارهای مالی بین‌المللی و فشارهای اعمال شده از این کشور به عنوان یک پلیس جهانی پرده برمی‌دارد.

از طرفی با گسترش جنگ تجاری، سلطه دلار و سوءاستفاده آمریکا از آن در تجارت جهانی بیشتر از گذشته به چین فشار آمده است که کارشناسان بر این باورند درصورت ادامه این روند، چین را به سمت ایجاد یک سیستم پرداخت جایگزین به منظور رقابت با دلار امریکا بکشاند.

در امریکا با روی کار آمدن ترامپ، شعار جهانی شدن و تجارت آزاد پس از ۷۰ سال به ناسیونالیستی شدن تغییر پیدا کرده‌اند که باید دید آیا برای این سیاست‌های دولت آمریکا، جهان حاضر به چنین تغییری و ایجاد یک شبکه نقل و انتقال مالی هست.

در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ به ترتیب بانک فرانسوی بی ان پی پاریبا و بانک آلمانی کومرز به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سودان و کوبا به پرداخت ۸‌.۹۷ میلیارد دلار و نیز ۲۶۰ میلیون دلار جریمه مجبور شدند. همین اقدامات تنبیهی از سوی امریکا، سبب شده که طی سال‌های اخیر بانک‌های بین‌المللی از تأمین مالی تبادلات تجاری با کشورهای تحت تحریم این کشور سر باز بزنند که به گفته بانک توسعه آسیایی باعث شکاف مالی 1.5 تریلیون دلاری در تجارت جهانی شده است. در همین ماه میلادی گذشته شبکه ارتباطات بین بانکی سوئیفت به دلیل فشارهای آمریکا ارتباط خود را با بانک مرکزی ایران قطع کرد.

این اوضاع سبب شده شده که کشورهای جهان مانند برزیل، هند، آفریقای جنوبی، چین و روسیه به دنبال یک ایجاد سیستم‌های مالی جانشین باشند. در این راستا مسئول سیاست اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی از راه‌اندازی یک سیستم غیر دلاری به منظور کمک به تجارت ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا تا پایان امسال خبر داده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *