راهنمای منبع یابی کالا در چین

راهنمای منبع یابی در چین

آنچه در این مطلب خواهید خواند

چگونه منبع خرید مطمئن در چین پیدا کنیم؟
راهنمای منبع یابی کالا درچین

شرکت بازرگانی سپاهان مسئله اطلاع رسانی و آموزش را هموراه جزو یکی از اهداف اصلی خود قرار داده و بالا بردن سطح دانش تجارت بین المللی در کشورمان را جزو اولویت های خود می داند.
خرید کالا در چین و پیدا کردن منبع مناسب در این کشور همواره جزو یکی از دغدغه های اصلی بازرگانانی است که قصد تجارت با این کشور را دارند. در این مقاله سعی شده است تا مهمترین نکات در این زمینه گردآوری و در اختیار شما خوانندگان قرار گیرد. با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه شوید.

هورس گرلی، روزنامه نگار معروف آمریکایی و مدیرمسئول روزنامه نیویورک تریبون در اواسط سال های 1800 میلادی، جمله معروفی به کسانی داشت که می پرسیدند چطوری می تونیم پولدار بشیم؟
«به غرب بروید مردان جوان»
امروز هم همین جواب با کمی تغییر به جوانانی داده می شود که می خواهند پول دار شوند،« به شرق بروید، کارآفرینان جوان»
بسیاری از کارشناسان این پیش بینی را دارند که چین به بزرگترین اقتصاد جهان در قرن 21 تبدیل خواهد شد و آمریکا را شگفت زده خواهد کرد، اگرچه هزینه تولید کالا در چین در سالیان اخیر افزایش داشته ولی این کشور همچنان ارزان ترین مکان برای تولیدکنندگان یا خرید کالا و قطعات است.

در این مقاله ابتدا این موضوع مطرح می شود که شرکت های بازرگانی که قادر به برپا کردن دفاتر بین المللی در چین نیستند یا توانایی نظارت بر مراحل تولید محصول خود را ندارند چگونه می توانند منبعی مناسب برای خرید کالای خود را در چین پیدا کنند؟

1.از اینترنت استفاده کنید

راحت ترین و به صرفه ترین شیوه پیدا کردن منابع کالا در چین جست وجو در اینترنت از طریق موتورهای جست و جو مانند گوگل و استفاده از سایت های منبع یابی مانند Alibaba, Global Sources, and Made-in-China.com. است.

هزاران فروشنده در این سایت ها ثبت شده اند و شما می توانید جست و جوی خود را با استفاده از فیلترهای مخصوص در این سایت ها هدف مند تر کنید. اگر جست و جوی مناسبی در این سایت ها داشته باشید می توانید به راحتی عرضه کنندگان اصلی کالای خود را پیدا کنید.

 

بعضی از این سایت ها لیستی کامل از ارائه دهندگان خدمات و همچنین لیست سیاهی از تامین کنندگان کالا دارند. به عنوان مثال علی بابا لیست کاملی از شرکت های متخلف دارد که می توانید به آن مراجعه کنید.

برخی از این سایت ها سرویس های مخصوصی را برای محافظت بیشتر از خریداران خود پیشنهاد می دهند. به عنوان مثال سایت گلوبال سورس سرویسی با عنوان اعتبار سنجی فروشندگان دارد که در آن به بررسی اطلاعات کلیدی از جمله وضعیت کارخانه، ظرفیت تولید و کیفیت محصولات تولیدی می پردازد.
این نکته را فراموش نکنید تامین کنندگانی که در این سایت تایید شده اند فقط وجود فیزیکی دارند و عواملی مانند شهرت، قابلیت تولید یا کیفیت آنها مورد تأیید قرار نگرفته است. برای مثال یک عضو طلایی در سایت علی بابا عضوی است که تنها پول عضویت طلایی را پرداخت کرده است.

 

بیشتر بخوانید: خرید از سایت علی بابا (نکات حیاتی برای خرید از علی‌بابا)

 

علاوه بر این در حالی که در این سایت ها فهرست بزرگی از تامین کنندگان وجود دارد، برخی از آن ها دلال یا عمده فروشان هستند نه تولیدکنندگان واقعی کالا. شما هیچ وقت بهترین قیمت را از دلالان یا عمده فروشان دریافت نخواهید کرد، بنابراین باید تلاش خود برای پیدا کردن تامین کنندگان اصلی را چند برابر کنید.
لازم به ذکر است که گزارش های منابع جهانی و منابع خبری چین نشان می دهد که مطالعات عمیقی در زمینه منبع یابی در چین انجام شده است و شما می توانید تأمین کنندگان واجد شرایط و اطلاعات تماس آن ها را پیدا کنید.
این گزارش شامل نمایی کلی از صنایع، محصولات با بالاترین قیمت و سایر اطلاعات قیمت گذاری است، هر چند این اطلاعات نمی تواند همیشه به روز باشد.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی لزوما یک پلت فرم ایده آل برای شناسایی تأمین کنندگان کالا نیستند. فقط تعدادی از تأمین کننده در رسانه های اجتماعی حضور دارند ولی آن ها می تواند منبع خوبی برای بررسی و تحقیق در خصوص تأمین کنندگان بالقوه باشند.
همچنین در حال حاضر گروهای حرفه ای بسیاری در Linkedln وجود دارد که تمرکز اصلیشان بر منبع یابی در کشور چین است، لیستی برخی از این گروه ها در ادامه آمده است:
China Sourcing
China Sourcing Forum
China Sourcing, Networking, Import, Export, Trading, Manufacturing
China Sourcing Group
China Trade Group

علاوه بر این برخی از انجمن ها مانند Alibaba forum, Smart China Sourcing. در سایت گلوبال سورس و China Sourcing Blog پیشنهادات خوبی را به شما ارائه می دهند.
در آخر، اگر می خواهید مطمئن شوید که منبع شما معتبر است و مشتری از آن شکایت نکرده است سری به سایت Ripoff Report بزنید و گزارشات این سایت را در خصوص منابعتان بخوانید.

نمایشگاه های تجاری

حضور در نمایشگاه های تجاری یکی دیگر از راه های پیدا کردن منابع معتبر در چین است.
با حضور در نمایشگاه های تجاری می توانید فرصت مذاکره رو در رو با صاحبان کارخانه ها و محصولات تولیدیشان، ظرفیت تولید، روش های کنترل کیفیت کالای تولید شده و سایر مسائل کلیدی در تجارت را داشته باشید. حضور در نمایشگاه های تجاری می تواند به شما در ارزیابی و بررسی توانایی های تامین کنندگان کالا کمک کند.
دو نمایشگاه مهم در چین برگزار می شود که قابل ذکر است. اولین نمایشگاه کانتون فیر است که سالی دو بار در شهر گوانجو برگزار می شود. بازدیدکنندگان از این نمایشگاه می توانند از خدمات تخصصی دفتر گوانجو بازرگانی سپاهان همراه در طول مدت برگزاری این نمایشگاه استفاده کنند.
نمایشگاه کانتون هر سال میزبان بیش از هزاران شرکت کننده است که طیف وسیعی از کالا را در این نمایشگاه جست و جو می کنند.
نمایشگاه شرق چین بزرگترین نمایشگاه تجاری در چین است و سالی یک بار در شهر شانگهای برگزار می شود.
همچنین نمایشگاه تخصصی در چین برگزار می شوند که متعلق به صنعت خاصی هستند، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از سایت China Sourcing Fairs استفاده کنید.
یکی از نقاط ضعف این نمایشگاه ها این است که ممکن است که تنها بخش کوچکی از تأمین کنندگان اصلی کالا در آن حضور داشته باشند، زیرا بسیاری از تأمین کنندگان اصلی کالا در نمایشگاه های تجاری شرکت نمی کنند و بنابراین ممکن است شما نتوانید بهترین قیمت را از این نمایشگاه ها دریافت کنید.
برقراری ارتباط موثر یکی از مهترین موضوعات شرکت در نمایشگاه های تجاری است. خبر خوب این است که بیشتر غرفه داران در نمایشگاه های بین المللی به زبان انگلیسی تسلط دارند و خبر بد این که درست به همین تعداد غرفه دارانی هم هستند که نمی توانند انگلیسی صحبت کنند، برای همین لوزم وجود یک مترجم چینی برای حضور در نمایشگاه در زمان بستن قرار وجود دارد. همکاران ما در دفاتر شنژن و گوانجو بازرگانی سپاهان همراه با تسلط بر زبان چینی، انگلیسی و فارسی می توانند شما را برای حضوری موثر در نمایشگاه ها همراهی کنند.
در نهایت توجه داشته باشید که تمام شرکت کنندگان در نمایشگاه تامین کنندگان اصلی کالا و تولیدکننده نیستند بلکه برخی از آن ها عمده فروش یا دلال هستند، بنابراین مطمئن شوید که از تولیدکننده اصلی خرید خود را انجام می دهید.

تأیید تامین کنندگان

برای پیدا کردن تامین کننده معتبر ضروری است که تلاش بسیاری صورت بگیرد.
اطلاعات به دست آمده از از یک وبسایت یا سایر کانال های اطلاع رسانی منبع یابی، شروع خوبی است ولی در مرحله بعد شما باید به این موضوع دقت داشته باشید که آیا تامین کننده ای که مدنظر دارید وجود حقیقی و حقوقی دارد یا خیر؟ این موضوع می تواند در چند مرحله انجام شود.
در مرحله اول شما باید با یک مرکز معتبر چینی ارتباط برقرار کنید تا اطلاعات ضروری فروشنده تان از قبیل ظرفیت تولید، کیفیت محصولات، گواهینامه ها، تکنولوژی و مدت زمان ساخت محصول را در اختیارتان قرار دهد.
همکاران ما در دفتر گوانجو بازرگانی سپاهان همراه این توانایی را دارد که با دریافت مشخصات فروشنده از شما اعتبار سنجی فروشنده و توانایی واقعی آن را برای ارائه سرویس به شما را انجام دهد.

خرید مستقیم از تولیدکننده اصلی

زمانی که شما قادر به شناسایی، تأیید و ارزیابی یک تامین کننده بالقوه شدید، شما می توانید محصولات آن را به صورت مستقیم یا از طریق پلتفرم های B2B خریداری کنید.
اگر همه موارد ذکر شده به درستی انجام شود خرید مستقیم از طریق تامین کنندگان اصلی کالا می تواند باعث صرفه جویی پول شما شود.
مسئله مهم دیگر نحوه پرداخت پول توسط شما است. امن ترین گزینه تسویه مالی با فروشنده های چینی استفاده از اعتبار بانکی صادرشده از سوی بانک خود یا استفاده از سپرده شخص ثالث معتبر است.
روش های دیگر پرداخت با ریسک بالا مانند استفاده از کارت اعتباری، پرداخت نقدی یا روش های مشابه نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد اما بسیاری از این روش ها مکانیسم قابل اعتمادی را برای برگشت پولتان در صورت تقلب یا ایجاد سایر مشکلات قراردادی با طرف چینی برایتان ایجاد نمی کند.

استفاده از آژانس های منبع یابی وابسته بر حق کمیسیون

اگر خرید مستقیم کالا از تامین کنندگان اصلی برای شما سخت و زمان گیر است شما می توانید از آژانس های منبع یابی در چین استفاده کنید که در این زمینه تجربه کافی دارند.
این آژانس ها می توانند در شناسایی، تایید و برقراری ارتباط با تامین کنندگان اصلی به شما کمک کنند. هزینه ای که این مراکز به عنوان دستمزد انتخاب می کنند، بین 3 تا 10 درصد از ارزش خرید محصول شما است.
در بیشتر مواقع آژانس های منبع یابی کمیسیون محور به اندازه کافی مجهز نیستند تا بتواند به صورت موثر نظارتی بر نحوه تولید و میزان کیفیت محصولات تولیدی داشته باشند یا اینکه برای شما شرایطی فراهم کنند که معامله ای به صورت مقرون به صرفه انجام شود.
توجه داشته باشید که ممکن است بین آژانس های منبع یابی و تولیدکنندگان کالا کمیسیونی پنهان وجود داشته باشد.
خبر خوب این است که پس از چندبار کار کردن با آژانس های منبع یابی و آشنا شدن با این فرآیند، شما می توانید در نهایت معاملات خود را بدون کمک این آژانس ها مدیریت کنید.

ارائه دهنده خدمات منبع یابی

اگر شما می خواهید که شخصی شما را از ابتدا تا انتهای فرآیند منبع یابی کمک کند، یک تأمین کننده خدمات منبع یابی استخدام کنید که بتواند طیف وسیعی از خدمات مانند شناسایی تامین کنندگان، مذاکره قیمت، مدیریت عرضه، مدیریت کنترل کیفیت، مدیریت تدارکات، حمل و نقل و سایر مسائل مربوط به منبع یابی را برای شما انجام دهد.
ارائه دهندگان خدمات منبع یابی هزینه های مالی مشخصی را برای مدیریت معاملات خرید شارژ می کنند و مزایا و معایب را در نظر می گیرند.
استفاده از چینی خدماتی فرصت یادگیری و شناسایی تولیدکنندگان اصلی چینی را از شما می گیرد.
همچنین هزینه استفاده از اشخاص ارائه دهنده سرویس های منبع یابی بیش از آژانس های منبع یابی مبتنی بر کمیسیون است.

شرکت های بازرگانی

شرکت های بازرگانی می تواند فرصت خوبی برای شمایی باشد که می خواهید خرید کوچکی از چین داشته باشید و تمایلی برای مواجه با مشکلات منبع یابی در چین ندارید.
با استفاده از خدمات شرکت های بازرگانی خواهید توانست اطلاعات مروبط به زنجیره تأمین کالایتان را پیدا کنید، نکته ای که نباید آن را فراموش کنید کیفیت محصول تولیدیتان است.
منبع یابی کالا در چین ریسک زیادی برای شما از جمله خرید کالاهای بی کیفیت، تقلبی و ایجاد مشکل در اجرای قراردادهای مالی دارد.
قطعا این خطرات منبع یابی فقط مخصوص کشور چین نیست ولی همیشه ریسک تجارت در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته است.
در پایان سودی که شما می توانید با انتخاب منبع مناسب خرید در چین انتخاب کنید به قدری هست که شما را مجاب کند تا قبل از خریدتان در چین نسبت به تحقیق در مورد انتخاب منبع مناسب با مطالعه و به شکل حرفه ای اقدام کنید.

منبع: مجله فوربس
ترجمه و تنظیم: روابط عمومی بازرگانی سپاهان همراه

 

5/5 - (1 امتیاز)

2 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر
    چطور میتونیم توزیع کننده موبایل برای واردات پیدا کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *