حمل دریایی به روش LCL

 حمل دریایی به روش LCL

آنچه در این مطلب خواهید خواند

حمل بار دریایی به روش LCL به‌منظور بارچینی یا به‌اصطلاح پرسازی کانتینر توسط حمل‌کننده آن گفته می‌شود. عبارت LCL مخفف Less Than Container به معنای بار کمتر از یک کانتینر است و نیاز نیست در این روش تمام کانتینر پر شود. در نتیجه برای مواقعی مناسب است که حجم بار مشتری کم باشد و همچنین زمانی مفید واقع می‌شود که صادرکننده مجبور نباشد کل کانتینر را رزرو کند، زیرا محموله به فضای زیادی نیاز ندارد. حمل‌ونقل دریایی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ است. در این مدل کانتینرها معمولاً محموله‌هایی قرار می‌گیرند که مربوط به چندین پروانه گمرکی هستند. محموله‌هایی با حجم کمتر از یک کانتینر که به خریداران متفاوتی تعلق دارند و در یک کانتینر کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

عملکرد حمل LCL

برای این که بتوان حمل‌ونقل LCL را به‌درستی انجام داد در مرحله نخست باید با تأمین‌کننده‌ی کالای موردنظر ارتباط برقرار شود تا هماهنگی‌های لازم بین طرفین صورت گیرد. سپس کالاها بسته‌بندی و آماده شده به بندر مبدأ ارسال می‌شود. در آنجا کشتی متناسب با شرایط خریدار و کالاها انتخاب می‌شود و در این مرحله مدارک کالا برای شرکت حامل ارسال می‌گردد. پس از انجام این مراحل، کشتی به سمت اسکله حرکت می‌کند و کالاها را در اسکله بارگیری می‌کنند. سپس کشتی به سمت مقصد می‌رود و در مرحله‌ی آخر کالاها ترخیص شده و از گمرک به انبار مشتری منتقل می‌شوند.

محاسبه هزینه حمل کانتینر LCL

نکته مهم در محاسبه هزینه حمل کانتینر، میزان حجم مصرف شده توسط کالاها است. واحد محاسبه حجم کالا بر اساس cbm است. هر cbm معادل یک مترمربع است پس با افزایش حجم کالاها میزان حجم اشغال شده در کانتینر افزایش و در نهایت هزینه حمل هم‌افزایش می‌یابد. اما اگر کالایی دارای حجم کم و وزن سنگینی باشد ممکن است هزینه نهایی تغییر یابد و صرفاً بر اساس حجم محاسبه نگردد. در حمل‌ونقل دریایی وزن معینی برای حجم مشخصی از کالا در نظر گرفته شده است. هزینه‌های قابل‌توجه در روش حمل ال سی ‎ال شامل موارد زیر است:

  • هزینه PSC
  • هزینه SCA
  • هزینه D/O
  • هزینه THC
  • هزینه TSF
  • هزینه IPF

روش محاسبه هزینه حمل کانتینر LCL

قبل از شروع محاسبه cbm باید از طول، عرض و ارتفاع یک کارتن اطلاع داشت. اگر اندازه طول، عرض و ارتفاع کارتن بر حسب اینچ باشد، (هر یک اینچ برابر است با 54/2 سانتی‌متر) باید به واحد سانتی‌متر تبدیل شود. پس از تبدیل واحد «اینچ» به «سانتی‌متر» با تقسیم ابعاد بر 100 (هر یک متر برابر است با 100 سانتی‌متر) به واحد متر تبدیل می‌شود. در این حالت باید از فرمول زیر استفاده شود:

محاسبه cbm برای هر یک کارت = طول (متر) × عرض (متر) × ارتفاع (متر)

·محاسبه CBM برای تمام کارتن‌های یک سفارش = محاسبه cbm برای یک کارتن × تعداد کل کارتن‌های یک سفارش

مزایای حمل LCL

حمل کانتینر LCL

یکی از مزایای این روش میزان سفارش محموله‌ با حجم و اندازه کمتر از یک مترمکعب است و در بعضی مواقع این روش حمل زمان کوتاه‌تری نسبت به حمل FCL دارد زیرا نیازی نیست تا تأمین‌کننده برای پرکردن کانتینر به‌اندازه کافی زمان بگذارد. مزیت‌های دیگری در این روش حمل‌ونقل موجود است که شامل:

  • قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی برای حمل‌ونقل
  • قابلیت تحویل راحت و آسان کالا
  • حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه

معایب حمل LCL

  • این روش برای کسانی که محدودیت زمانی ندارند بهتر است، زیرا ممکن است مدت‌زمان رسیدن کالا به شما طولانی شود.
  • در برخی موارد، حمل‌ونقل با این روش گران‌تر از سایر روش‌ها است.
  • ازآنجایی‌که در این روش افراد زیادی به بارها دسترسی دارند، ممکن است از امنیت پایینی برخوردار باشد.

در آخر

اگر قصد دارید کالایی را از کشوری به داخل ایران وارد کنید یکی از دغدغه‌های شما می‌تواند نوع روش حمل باشد. محاسبه هزینه حمل بار از هر کشوری به ایران را می‌توان با درنظرگرفتن یکسری از عوامل به‌صورت حدودی تخمین زد. این عوامل شامل روش حمل، وزن بار، مدل قرارداد، نوع کالا است. البته این عوامل بسته به روش حمل شما متفاوت خواهد بود. حمل بار از هر کشوری به داخل ایران را می‌توان با سه روش هوایی، ریلی و دریایی انجام داد. هزینه هر یک از این روش‌ها متفاوت محاسبه می‌شود. برای محاسبه هزینه حمل هوایی عواملی مانند وزن واقعی و حجمی بار، نوع قرارداد، نوع کالا و شرکت هواپیمایی را در نظر می‌گیرند. در محاسبه هزینه حمل ریلی فاکتورهایی مانند میزان بارگیری در واگن، نوع واگن، مسافت و نوع قرارداد تأثیرگذار است. اما اگر بخواهید هزینه حمل بار به روش دریایی را محاسبه کنید، باید تأثیر عواملی همچون روش حمل دریایی، نوع قرارداد، ماهیت کالا، زمان ارسال بار و هزینه بنادر را لحاظ کنید. از بین ۳ روش هوایی، دریایی و ریلی هزینه حمل دریایی برای شما مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود؛ اما زمان انجام آن بیشتر است. در آخر اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید می‌توانید با یکی از برگزیده‌ترین شرکت‌های بازرگانی حمل‌ونقل ایران به نام شرکت بازرگانی سپاهان همراه تماس برقرار کنید و از کارشناسان این شرکت مشاوره رایگان بگیرید.

سؤالات متداول

حمل LCL مناسب چه نوع وارداتی است؟

1. مناسب برای مشاغل نوپا؛ 2. افراد تازه‌کار؛ 3. حمل نمونه بار؛ 4. واردات جزئی.

چه زمانی باید حمل‌ونقل دریایی را از روش LCL انجام داد ؟

اگر تعداد کالاهایی که قصد حمل آنها را از روش دریایی دارید محدود باشد یا محموله‌هایی که جای کمتری می‌گیرند، روش حمل دریایی LCL بهترین گزینه است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *