جایگزینی یورو، یوان و درهم به جای دلار

جایگزینی ارزهای دیگر با دلار

آنچه در این مطلب خواهید خواند

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص حذف گزارش نرخ دلار آمریکا از سامانه سنا و اعلام ساعتی سه نرخ یورو، یوان چین و درهم به جای دلار آمریکا در این سامانه  ابراز خشنودی کرد. وی با بیان تاریخچه چگونگی جهانی شدن دلار و کاهش ارزش آن در سال های اخیر به علت سیاست های نادرست ترامپ که موجب تهدید کشورهای زیادی از سوی آمریکا شده است، با اشاره به موافقتنامه پولی دوجانبه چین با حدود 35 کشور جهان، روسیه و دیگر کشورها ، جایگزینی ارزهای دیگر با دلار را اقدام مثبت در جهت بهبود اوضاع اقتصادی کشورمان ارزیابی کرد .

البته مصباحی مقدم اقدام بانک مرکزی یعنی جایگزینی یوان با دلار در سامانه سنا را بسیار به جا و درست ولی دیرهنگام  دانست و اضافه کرد : از زمانی که آمریکا تحریم هایی را اعمال کرد و در نتیجه سوئیفت برای ما بسته شد امکان جابجایی دلار به صورت رسمی را نداشتیم و مجبور بودیم دلار را به صورت نقد و چمدانی تأمین کنیم.

به گفته او بسیاری از کالاهای وارداتی کشور به دلار ارتباطی ندارد مثلا صادرات نفت و عمده واردات کشور را می توان به جای دلار با ارزهای دیگر انجام داد و تنها تعدادی تقاضای عمومی در بازار در پی دریافت دلار هستند.

مصباحی مقدم در رابطه با کمک پیمان های ارزی دوجانبه به اقتصاد کشور، گفت :” این هم تکلیف برنامه ششم توسعه است و کشورهایی همچون چین و روسیه و ترکیه نیز در این مسیر قرار دارند، بنابراین ۶۰ درصد تجارت ما با کشورهای دیگر می تواند با پیمان دوجانبه پولی شکل بگیرد ولی در حال حاضر با هیچ کشوری پیمان دوجانبه پولی نداریم، البته  آقای پوتین رئیس جمهور روسیه و آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این زمینه پیشنهاداتی را به کشورمان ارائه کردند.”

وی با بیان اینکه نوعی کم کاری در تصمیم گیری دولتمردان ما نسبت به پیمان های دوجانبه پولی وجود دارد، افزود: با توجه به حجم زیاد مناسبات تجاری ما با عراق، بین ما و این کشور هم می تواند پیمان دوجانبه پولی برقرار شود. در آخر مصباحی مقدم از رئیس کل بانک مرکزی خواست گزارشگری بر مبنای ارز دلار را حذف کند و  پیشنهاد داد که به جای سوئیفت  از شبکه های پیام رسان پولی و ارزی دیگر استفاده شود.

منابع : ایلنا و خبرگزاری مهر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *