تهدید تعرفه ای ترامپ و واکنش چین نسبت به آن

تهدید تعرفه ای ترامپ

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بنابر خبرهای منتشر شده تاکنون تعرفه‌های آمریکا بر روی ۳۴ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین اعمال شده است و البته قرار است ۱۶ میلیارد دلار دیگر نیز طی دو هفته دیگر اجرایی شود. با توجه به گفته های جدید ترامپ در مورد بیشتر کردن مناقشات تجاری اش با چین، تنش‌های تجاری در چین افزایش یافته است و گفته می شود این درگیری ها، بازارهای مالی جهان، شامل بازارهای سهام، ارز و تجارت جهانی کالا، از دانه سویا تا زغال‌سنگ را آشفته کرده است. همچنین تهدید جدید رییس جمهور آمریکا مبنی بر وضع تعرفه ی 500 میلیارد دلاری جدید علیه چین، اختلاف تجاری واشنگتن با پکن را تشدید کرده است.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد که “دولت ترامپ قصد افزایش نرخ تعرفه‌‌ای را دارد که پیش‌تر برای واردات 200 میلیارد دلار از کالاهای چین در نظر گرفته بود. بر این اساس قرار است نرخ تعرفه مذکور از 10 درصد به 25 درصد افزایش یابد. در آغاز جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان، دولت آمریکا وضع تعرفه 25 درصدی بر واردات 50 میلیارد دلار از کالاهای چینی را در دستور کار قرار داد و در ادامه نیز ترامپ تهدید کرد که 200 میلیارد دلار از دیگر کالاهای چینی را مشمول پرداخت تعرفه وارداتی 10 درصدی خواهد کرد.”

شاخص‌های بزرگ وال استریت که پیش از این به دلیل نگرانی‌های تجاری کاهش یافته بودند، بعد از سخنان جدید ترامپ، افت بیشتری پیدا کردند. واشنگتن نیز علیه تعرفه‌های تلافی جویانه چین و دیگر کشورها مانند اتحادیه ی اروپا، کانادا، مکزیک و ترکیه که در واکنش به تعرفه‌های آمریکا علیه واردات فولاد و آلومینیوم وضع شده ، به سازمان تجارت جهانی اعتراض کرده است.

ترامپ در این مصاحبه هنگامی که گفته شد اگر آمریکا روی این میزان کالا تعرفه وضع کند، ممکن است با سقوط بازار سهام مواجه شود گفت: ” اگر این اتفاق بیافتد، می‌افتد. من این کار را برای سیاست انجام نمی‌دهم.”

می توان گفت ترامپ قصد دارد رهبران چینی اقداماتی را جهت کاهش کسری تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری آمریکا با چین انجام دهند. دولت آمریکا، چین را به استفاده از روش های تجاری غیرعادلانه و مجبور کردن سرمایه‌گذاران آمریکایی به انتقال فناوری‌های مهم به شرکت‌های چینی متهم کرده است.

اما فقط پس از گذشت دو ساعت از اعمال تعرفه های 34 میلیاردی آمریکا، رسانه‌ها و مطبوعات دولتی چین نیز از وضع تعرفه‌های متقابل بر کالاهای وارداتی آمریکایی خبردادند. سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تهدید جدید تعرفه ای دولت ترامپ اعلام کرد اگر آمریکا اقداماتی را در رابطه با تشدید جنگ تجاری صورت دهد، چین  هم جهت حفاظت از منافع خود حتما به اقدامات مشابهی دست خواهد زد.

منابع : ایسنا ، دنیای اقتصاد و دنیای بورس

 

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *