تفاوت ال سی دی اورجینال با ال سی دی کپی

تفاوت ال سی دی اورجینال و کپی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تفاوت ال سی دی اورجینال با ال سی دی کپی

امکان دارد برخی از فروشندگان به مشتریانشان پیشنهاد خرید ال سی دی اورجینال و یا ال سی دی کپی را بدهند. در این مواقع، اولین سوالی که مشتری می پرسد این است که تفاوت ال سی دی اصل و کپی در چیست؟

نسخه های اورجینال ال سی دی توسط شرکت های سازنده موبایل تولید می شوند، در حالی که ال سی دی های کپی فقط جایگزین هایی سازگار هستند و توسط شرکت های ثالث ساخته می شوند. بیشتر اوقات، مشتریان به دلیل تمایز قیمت، نسخه نسبتاً مقرون به صرفه تر را به جای نسخه اصلی انتخاب می کنند.

در این مقاله، در صدد این هستیم تا تفاوت ال سی دی های اصل و کپی را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

ال سی دی اورجینال یا OEM چیست؟ 

صفحه نمایش یا LCD اورجینال گوشی موبایل یا تبلت که تحت عنوان OEM شناخته می شود، صفحه نمایش هایی است که توسط شرکت سازنده گوشی تایید می شوند. در واقع این دسته از صفحه نمایش ها توانسته اند تاییدیه سازنده اصلی گوشی را دریافت نموده و کاربران با خیالی آسوده می توانند از آن استفاده کنند.

بنابراین اگر در کنار بسته هر ال سی دی OEM نوشته شود، نشان دهنده اورجینال بودن آن ال سی دی می باشد. این نوع ال سی دی ها در بازار به نام ال سی دی های درجه ۱ معروف هستند.

 

صفحه نمایش های‌کپی (High Copy) چیست؟

یکی دیگر از انواع صفحه نمایش هایی که در بازار وجود دارند و از کیفیت متوسطی برخوردارند، صفحه نمایش های‌کپی است. ال سی دی های کپی اصطلاحاتی از جمله های کپی گرید A ، گرید A+ و …. نامیده می شوند. این دسته از ال سی دی ها اغلب اصل نبوده و یا ساخت چین هستند و در واقع از روی برند اصلی کپی شده اند و مورد تآیید نمی باشند. این صفحه نمایش ها توسط شرکت اصلی سازنده گوشی تولید نشده اند و مورد تایید آن ها هم نیستند. تنها مزیت صفحه نمایش های‌کپی نسبت به صفحه نمایش های اورجینال ارزان بودن آن ها است.

 

تفاوت ال سی دی اورجینال و های ‌کپی چیست؟

تفاوت ال سی دی های کپی و ال سی دی اورجینال به عواملی مانند روشنایی صفحه نمایش، کیفیت نمایش محتوای صفحه گوشی، دوام و استحکام، عملکرد دیجیتایزر( لمسی) و صدمه زدن به دیگر قسمت های سخت افزاری مرتبط می باشد که هر کدام از این عوامل را در ادامه توضیح می دهیم:

روشنایی صفحه نمایش

 ال سی دی ها اورجینال به طور حتم کیفیت بالایی دارند و تفکیک رنگ آنها خیلی بهتر از LCD های کپی است. همچنین روشنایی صفحه در LCD های اورجینال خیلی بیشتر است و وضوح آنها در موقیعت های آفتابی و روشن نیز خیلی بهتراست. متاسفانه بیشتر ال سی دی های کپی از این نظر کیفیت خیلی پایینی دارند.

کیفیت نمایش محتوای صفحه گوشی

در صفحه نمایش اورجینال محتوای گوشی با کیفیت بالاتری نمایش داده می شود.  این در حالی است که کیفیت صفحه نمایش های‌کپی بسیار پایین تر از آن است. گاهی اوقات صفحه نمایش های‌کپی نمی توانند رنگ ها را به درستی تفکیک کنند و با توجه به این که چندین ساعت از روز را در حال استفاده از موبایل هستید، چشمان شما اذیت خواهد شد.

دوام و استحکام

الی سی دی های کپی به طور کلی آسان تر می شکنند و نسبت به استفاده مداوم و روزمره مقاومت کمتری دارند.

عملکرد دیجیتایزر (لمسی)

یکی از محسوس ترین تفاوت های نسخه اصلی و کپی در نحوه طراحی سنسور لمسی است که دیجیتایزر نیز نامیده می شود. سازندگان اصلی ال سی دی صفحه های اصلی دیجیتایزرها را به عنوان بخشی از LCD تولید می کنند. این در حالی است که صفحه های نمایش کپی آن را روی شیشه تولید می شوند.

برخی از شرکت ها هستند که LCD های خام تولید می کنند، این LCD ها توسط شرکت های دیگر خریداری شده و آنها به نوبه خود قطعات دیگری را به آن اضافه کرده تا در نهایت یک صفحه کامل ایجاد شود. به همین دلیل، ممکن است که یک صفحه LCD عالی داشته باشید ، اما دیجیتایزر آن بی کیفیت باشد.

بیشتر ال سی دی های کپی عملکرد لمسی خوبی ندارند و معمولا به صورت عادی کار می کنند و این برای خیلی از افراد راضی کننده نیست.

صدمه زدن به دیگر قسمت های سخت افزاری

ال سی دی های کپی علاوه بر آنکه کیفیت دلخواه را ندارند، پس از مدتی چون ال سی دی گوشی از اصل به بدل تغییر یافته است مشکلاتی را در باتری و عملکرد گوشی به وجود می آورند. حتی برخی از آن ها به مدار نور پس زمینه نیز آسیب می رسانند.

 

 

واردات ال سی دی

چگونه ال سی دی اورجینال و های‌کپی را از هم تشخیص دهیم؟

تفاوت صفحه نمایش اورجینال وکپی را می توان با بررسی عواملی نظیر بررسی کیفیت روشنایی و عملکرد ال سی دی، وجود لوگوی هک شده در صفحه نمایش اورجینال، بررسی کیفیت صافی قاب ال سی دی، بررسی براق بودن صفحه ال سی دی و همچنین جستجو و تشخیص شماره سریال و آرم تشخیص داد که هر کدام را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

 

بررسی کیفیت روشنایی و عملکرد ال سی دی

وقتی LCD های اورجینال  را با LCD های کپی مقایسه می کنید. بدیهی است که صفحه نمایش نصب شده با کیفیت، روشنایی و عملکرد بسیار بهتر از ال سی دی های کپی داشته باشد و در زیر تابش خورشید محتویات به وضوح دیده می شوند. اما در ال سی دی های کپی در زیر تابش نور آفتاب ، محتویات گوشی قابل دیدن نمی باشند. اگر بتوانید یک گوشی که صفحه نمایش آن تعویض نشده است را در کنار گوشی خود قرار دهید، به راحتی متوجه تفاوت کیفیت نمایش آن ها خواهید شد. این روش ساده ترین راه برای تشخیص صفحه نمایش اورجینال و های کپی است.

وجود لوگوی هک شده در ال سی دی اورجینال

یکی از موارد مهم که با استفاده از آن می توان اورجینال بودن ال سی دی گوشی را تشخیص داد، لوگوی هک شده بر روی آن است. به عنوان مثال در کنار صفحه نمایش های اورجینال اپل، لوگوی آن هک شده است اما روی ال سی های‌کپی خبری از لوگوی اپل نیست.

 

بررسی کیفیت صافی قاب ال سی دی

هر وقت انگشت خود را به دور قاب ال سی دی می کشید، می توانید احساس کنید که چقدر صاف است، اما اگر همان کار را با ال سی دی کپی انجام دهید، احساس صافی را لمس نمی کنید.

 

بررسی براق بودن صفحه ال سی دی

صفحه های ال سی دی اورجینال نسبت به LCD های کپی مات تر هستند در حالی که LCD های کپی بسیار براق طراحی شده اند.

 

جستجو و تشخیص شماره سریال و آرم

ال سی دی های اورجینال و کپی دارای شماره سریال و آرم هستند، اما در LCD های اورجینال یک تفاوت وجود دارد: شماره سریال و لوگو در اندازه کوچکتر و رنگ تیره تر و نسبتا کدرتر هستند و دارای برجستگی هستند و واضح دیده نمی شوند. این در حالی است که در LCD های کپی، شماره سریال و آرم در یک راستا قرار دارند، اندازه بزرگتر و رنگ روشن تری دارند و با وضوح بسیار زیاد قابل دیدن می باشند و هیچ گونه برجستگی نیز ندارند. این ال سی دی ها با استفاده از پدهای الکلی به راحتی از بین می روند.

روش های دیگری هم برای تشخیص بین ال سی های اورجینال و کپی وجود دارد، اما در این مقاله سعی شد به مهمترین و در دسترس ترین آنها اشاره شود.

 

حمل و واردات ال سی دی

با توجه به حساس بودن این نوع کالا، حمل آن بصورت هوایی انجام می شود. ارسال این کالا به صورت دریایی پیشنهاد نمی شود و غیرمنطقی است، زیرا از لحاظ ایمنی ممکن است کارتن های حاوی صفحه نمایش تحت فشار باشد و باعث شکستگی شود و هم از لحاظ مدت زمان حمل و ترخیص به صرفه نیست.

 

واردات ال سی دی از چین و دبی

اکثر ال سی دی هایی که از چین وارد می شود کپی هستند و به مراتب قیمت آنها پایین هست. خوب است بدانیدکه بیشتر ال سی دی هایی که از دبی وارد می شوند، شرکتی و اورجینال هستند و به طبع کیفیت بالای آنها  قیمتشان نیز بالاتر است.

پس همان طور که اشاره شد واردات ال سی دی از چین اکثرا به معنای کپی یا های کپی بودن آن است و واردات lcd از دبی به معنای اورجینال بودن  یا کیفیت بالا تر آن است.

نویسنده: رامین مساوات

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *