تعیین تکلیف کالاهای ترخیص درصدی

ترخیص درصدی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تعیین تکلیف کالاهای ترخیص درصدی در گمرکات کشور در دستور کار گمرک ایران

صاحبان کالاهایی که کالاهایشان به صورت درصدی ترخیص شده است جهت تکمیل فرم فراخوان و اخذ کد رهگیری بانک مرکزی به قید فوریت اقدام نمایند. معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد: صاحبان کالاهایی که کالاهای خود را باستناد مصوبات خاص و ابلاغی به گمرک، بصورت درصدی ترخیص نموده و تا کنون کد رهگیری بانک مرکزی برای ترخیص مابقی کالاهای آنها صادر نشده است ، برای استفاده از مفاد مصوبات سفر معاون اول محترم رییس جمهوری اقدام کنند.

مهرداد جمال ارونقی افزود: طبق مصوبات ابلاغی به گمرک، گمرک می تواند نسبت به ترخیص کالاهایی که ثبت سفارش آنها در صف تأمین ارز می باشد بصورت درصدی اقدام کند. همچنین اجزا و قطعات مربوط به خطوط تولید علی الخصوص شرکت های خودروساز با پیشنهاد و درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت ، بصورت درصدی و از محل ماده ۴۲ قانون امور گمرکی ترخیص گردیده است. گمرک همچنین بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ترخیص درصدی از کالاهای فسادپذیر و دارای تاریخ انقضا از جمله سموم، انواع کودها ، داروها و واکسن های مختلف اقدام نموده است.

وزارت بهداشت نیز اقدام به صدور مجوز حداقل اسناد برای ترخیص مواد اولیه و داروهای مورد نیاز اقدام و این کالاها بصورت فوری و حمل یکسره از گمرکات کشور ترخیص گردیده اند. همچنین نسبت به ترخیص درصدی برخی از کالاهای سریع الفساد ، خطرناک و آتش زا نیز اقدام شده است تا از فساد یا تبعات بعدی حاصل از ماندگاری این کالاها جلوگیری شود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران ادامه داد: همچنین در راستای تحقق شعار سال و جهش تولید، مراجع محترم قضایی و یا دادستانی های محترم برخی استان ها دستور ترخیص برخی کالاهای مورد نیاز خطوط تولیدی را صادر نموده اند.

ارونقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکثر این اقلام بصورت درصدی ترخیص شده اند و یا صاحبان کالا جهت اخذ و ارائه کد رهگیری بانک ، تعهد به گمرکات اجرایی ارائه نموده اند، لازم است در اسرع وقت با تکمیل فرم مربوط به مصوبات سفر معاون اول محترم رییس جمهور و ارائه آن به حوزه معاونت امور گمرکی پیگیر صدور کد رهگیری بانک مرکزی بوده و در موعد مقرر نسبت به رفع تعهد ارائه شده اقدام نمایند.

شایان ذکر است محدوده درخواست ارائه شده در چارچوب: «انواع کالاهای اساسی، مواد اولیه ، اجزا و قطعات و تجهیزات خطوط تولیدی و مرتبط با تولید» بوده و واردکنندگان این کالاها اعم از تولیدی یا بازرگانی می توانند نسبت به ارائه درخواست خود اقدام نمایند. تسریع در اقدام بدلیل تعداد زیاد درخواست ها مورد تأکید می باشد.

منبع: گمرک جمهوری اسلامی ایران

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *