ترخیص کالا از گمرک بندرعباس؛ شهید رجایی و باهُنر
۰۲۱۶۲۰۱۵۰۰۰

ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس

بندرعباس از گذشته تاکنون از جمله بنادر تجاری مهم در کشور شناخته می‌شود؛ به‌طوری‌که امروزه نیز اغلب تجارت‌های بین‌المللی از طریق گمرک بزرگ این بندر صورت می‌گیرند و علاوه بر تجار داخلی، کشتی‌های خارجی نیز بارگیری محموله‌های خود را در این بندر به انجام می‌رسانند. می‌توان گفت آشنایی با مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس از جمله موضوعاتی است که هر تاجری باید پیش از شروع فعالیت‌های تجاری خود بدان آگاه باشد. گمرک شهید رجایی بندرعباس، با توان پذیرش بیش از صد میلیون تن بار در سال، بزرگ‌ترین گمرک کشور و از مهم‌ترین گمرکات خاورمیانه است. 

باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی این گمرک و اهمیت آن در حمل دریایی بین‌المللی، مجموعه سپاهان همراه، گروهی مجرب از کارشناسان مسلط بر قوانین و مقررات بازرگانی و گمرکی کشور را در گمرک شهید رجایی بندرعباس مستقر کرده است تا بتواند از این طریق، کلیه تشریفات قانونی و فرایندهای گمرکی را با سرعت و دقت کافی برای مشتریان به انجام رساند.

ترخیص از گمرک شهید رجایی بندرعباس

گمرک شهید رجایی بندرعباس، به عنوان بزرگ‌ترین گمرک کشور شناخته می‌شود که راه‌اندازی آن در سال ۱۳۷۶ توسط هیئت وزیران کشور تصویب شد. این گمرک به تنهایی بیش  از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت کشور را برعهده دارد. سالانه در حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا در بندر این گمرک، تخلیه و بارگیری می‌شود که بعد از ترخیص، در تمام نقاط کشور توزیع می‌شود.

این رقم شامل تخلیه ۹۰ درصد بارگیری کالاهای کانتینری کشور نیز می شود. گمرک شهید رجایی بندرعباس در سال های تحریم از رونق تجاری افتاده بود، اما خوشبختانه دوباره توانسته است با مدیریت هوشمندانه مدیران گمرک، روند رو به رشدی را برای رسیدن به روزهای اوج خود طی نماید.

مزایای ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی

گرما و رطوبت بالا در منطقه اقتصادی گمرک شهید رجایی بندرعباس از مشکلات کار این مجموعه به حساب می‌آید. با این وجود نمی توان از مزایای چشمگیر این گمرک صرف نظر کرد. محدوده عملیاتی و همچنین پس کرانه بندر این گمرک حدود ۴۸۰۰ هکتار است که در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

ویژگی‌های اسکله گمرک شهید رجایی بندرعباس موجب می‌شود کشتی‌های بسیار بزرگ به‌راحتی در بندر آن پهلو گرفته و با سهولت بار خود را تخلیه کنند. 

موقعیت ممتاز جغرافیایی و امکان دسترسی به آب‌های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم گمرک شهید رجایی است که به شبکه بین‌المللی راه آهن و جاده ابریشم نیز متصل است.

مزایای ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی

برخورداری از امکانات و تجهیزات پیشرفته و نزدیکی به مناطق آزادی، همچون کیش و قشم و دیگر بنادر خلیج فارس موجب شده است تا این گمرک، به عنوان یک منطقه اقتصادی ویژه و منحصربه‌فرد در کشور شناخته شود. گمرک شهید رجایی بندر عباس سالانه توجه بازرگانان زیادی را برای تجارت از طریق پایگاه تجاری و راهبردی جلب می‌کند.

علاوه بر این باید گفت گمرک شهید رجایی بندرعباس از مهم‌ترین گمرکات منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید و پتانسیل بی‌شماری، مانند: اراضی پشتیبانی برای واگذاری به سرمایه‌گذاران در جهت ارتقاء عملکرد و انجام فعالیت‌های پشتیبانی، صنعتی، نفتی و خدماتی در قالب قراردادهای BOT، شرایط منحصربفرد و ویژه‌ای را برای تجارت بین‌الملل در این منطقه فراهم آورده است.

ترخیص کار گمرک شهید رجایی

کادر گمرک شهید رجایی بندر عباس

فعالیت و تلاش بی وقفۀ کادر گمرک شهید رجایی بندرعباس، به‌منظور تسریع در انجام فرایند تشریفات گمرکی و ارائه خدمات با کیفیت بالا ستودنی است. مسئولین این گمرک با درنظر گرفتن اصول و قوانین منشور اخلاقی کارکنان، در جهت یکپارچه‌سازی سامانه‌های مدیریتی و عملیاتی بر اساس استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۸، به بازرگانان این اطمینان را می‌دهند تا با آسودگی‌خاطر به سرمایه‌گذاری، واردات و صادرات کالاهای خود در این گمرک بپردازند. تسلط بالای کارشناسان این گمرک شهید رجایی به تمامی امور گمرکی موجب شده است، کالاها به سرعت و با محاسبه دقیق هزینه‌ها و پرداخت وجوه گمرکی براساس مدارک و اسناد دریافتی از کالا، ترخیص شوند.

گمرک شهید رجایی با درنظر گرفتن شاخص‌های تجارت فرامرزی و بهبود محیط کسب‌وکار، گام موثری در جهت افزایش کارایی گمرک، کاهش هزینه‌ها و زمان کوتاه ترخیص کالا و همچنین کاهش تعداد اسناد گمرکی برای بازرگانان محترم کشورمان برداشته است.

اهمیت ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

اهمیت ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس، زمانی مطرح می‌شود که کالای شما قابلیت فاسدشدن داشته باشد. کالاهایی مانند: مواد غذایی، دارو، لوازم بهداشتی و آرایشی و جزء کالاهای فاسدشدنی به حساب می‌آیند. راه‌حل این مسئله استفاده از کانتینرهایی است که می‌توان از آنها به عنوان یخچال استفاده کرد. البته استفاده از این روش منجر به تحمیل هزینه زیادی برای شما جهت ترخیص کالا از گمرک بندرعباس خواهد شد.

در این شرایط بهترین کار استفاده از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ترخیص کالاست. با استفاده از تجربه و تخصص این شرکت‌ها، خدمات بسته‌بندی و پکینگ، بسته به نوع کالای شما صورت گرفته و در نتیجه هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس و نگهداری آن نیز متفاوت خواهد بود. 

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر می توانید از طریق شماره‌های موجود با همکاران متخصص ما در مجموعه سپاهان همراه ارتباط گرفته و مشاوره دریافت کنید.

چه کالا هایی از گمرک شهید رجایی ترخیص می شوند

چه کالاهای در گمرک بندرعباس ترخیص می شوند؟

  • ترخیص لوازم خانگی
  • ترخیص فرش ماشینی
  • ترخیص شیرآلات بهداشتی
  • ترخیص ماشین‌آلات راه سازی 
  • ترخیص تجهیزات پزشکی
  •  ترخیص مواد آرایشی و بهداشتی
  •   ترخیص خودرو
  •   ترخیص کالاهای خاص نظامی

مشکلات ترخیص از گمرک شهید رجایی بندرعباس

با وجود تمامی محاسنی که تاکنون برای گمرک شهید رجایی بندرعباس مطرح کردیم، برخی مواقع مشکلاتی بر سر راه بازرگانان و ترخیص‌کاران در این گمرک نیز وجود دارد. 

  • قطعی‌های مکرر سامانه‌ها که باعث از کار افتادن باسکول‌ها می شود و صف طویلی از تریلر ها پشت در گمرک ایجاد می کند. 
  • برخی مواقع کالاهایی که قرار است از گمرک شهید رجایی بندرعباس ترخیص شود به‌وسیله کارشناسی در گمرک دیگر استان ها، کارشناسی می‌شود که ممکن است تخصص لازم در این زمینه را نداشته باشد.
  • علاوه بر این بازرگانان هر روز شاهد تغییراتی در سیستم‌های الکترونیکی این گمرک هستند که پیش از اعمال آن‌ها اطلاع‌رسانی نمی‌شود. اگر در این زمینه اطلاعات لازم را نداشته باشند با مشکل مواجه می‌شوند و سرعت انجام کار آنها بسیار پایین می‌آید.

طبق بررسی‌های انجام شده در خصوص مشکلات گمرکی که برای بازرگانان به وجود می آید، نشان می دهد بیشتر این مشکلات ناشی از عدم آشنایی ترخیص‌کنندگان کالا با امور گمرکی و از دست دادن زمان به علت دوباره‌کاری در امور و عقب‌گردهای مکرر است.

تاخیر در انجام کارها، تقسیم کار نادرست، عدم نظارت بر امور و نبودن دستورالعملی برای انجام اصولی کارها، می‌تواند مشکلات زیادی را برای بازرگانان ایجاد نماید. بنابراین اگر در زمینه ترخیص کالا از گمرکات تجربه کافی ندارید، کافی است این کار را به ترخیص‌کاران ماهر شرکت بازرگانی سپاهان همراه بسپارید تا تمام تشریفات گمرکی کالای شما را، با سرعت بالا و دقت زیاد انجام دهند.

مشکلات ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی

گمرک شهید باهنر؛ دروازه‌ی تجارت در جنوب ایران

گمرک شهید باهنر در سال ۱۳۳۴ با ساخت اسکله سدورو در بندرعباس احداث شد تا اینکه به طور رسمی در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد؛ این گمرک که بعدها به نام «گمرک شهید باهنر» شناخته شد یکی از مهم‌ترین گمرکات دریایی ایران است که در نزدیکی شهر بندرعباس قرار دارد. باهنر به دلیل موقعیت استراتژیک تنگه هرمز، نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا ایفا می‌کند.

گمرک شهید باهنر دومین گمرک مهم در جنوب ایران بعد از گمرک شهید رجایی است. این گمرک با ۱۲ اسکله رتبه سوم را در بین گمرکات کشور از نظر صادرات غیرنفتی به خود اختصاص داده است. در سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۰ میلیون تن کالا به ارزش ۵ میلیارد دلار از طریق این گمرک صادرات و واردات شده است. گمرک شهید باهنر در زمینه‌های مختلفی از جمله صادرات کالاهای غیرنفتی، واردات کالا، ترانزیت کالا، حمل و نقل مسافری و خدمات گمرکی فعالیت می‌کند.

کالاهای قابل ترخیص و مزایای گمرک باهنر

در گمرک شهید باهنر انواع کالاهای غیرنفتی، مواد اولیه و ماشین‌آلات، لوازم‌یدکی، کالاهای ملوانی و کالای همراه مسافر ترخیص می‌شوند. برخی مزایای گمرک باهنر که باعث می‌شود چنین کالاهای مهمی از آن ترخیص شوند به شرح زیر هستند.

  • موقعیت استراتژیک: نزدیکی به خلیج‌فارس، دریای عمان و آب‌های آزاد
  • دسترسی به راه‌های بین‌المللی: جاده‌ای، راه‌آهن و فرودگاه
  • تجهیزات و امکانات مدرن: مجهز به سیستم‌های نوین گمرکی
  • ارائه خدمات متنوع: خدمات گمرکی، بانکی، بیمه‌ای و حمل و نقل

ترخیص کالا از گمرک باهنر

برای ترخیص کالا از گمرک شهید باهنر، لازم است مراحل قانونی و تشریفات گمرکی را طی کنید. طبیعتاً برای این کار می‌توانید از خدمات شرکت سپاهان همراه استفاده کنید. در ادامه به مراحل ترخیص از این گمرک به‌صورت خلاصه می‌پردازیم.

ارائه اظهارنامه گمرکی: اولین قدم برای ترخیص کالا، ارائه اظهارنامه گمرکی است. اظهارنامه گمرکی باید توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی او تکمیل و به گمرک ارائه شود و در آن اطلاعات مربوط به کالا، مانند نوع، ارزش، تعداد و کشور مبدأ باید به طور دقیق درج شود.

اخذ مجوزهای لازم: برای ترخیص برخی از کالاها، مانند کالاهای مشمول مقررات قرنطینه، نیاز به اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح است. برای این کار صاحب کالا یا نماینده قانونی او باید قبل از ارائه اظهارنامه گمرکی، نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کند.

پرداخت حقوق گمرکی و عوارض: پس از ارائه اظهارنامه و اخذ مجوزهای لازم، صاحب کالا باید حقوق گمرکی و عوارض مربوط به کالا را پرداخت کند. میزان حقوق گمرکی و عوارض بر اساس نوع کالا، ارزش و کشور مبدأ تعیین می‌شود.

بازرسی و ارزیابی کالا: پس از پرداخت حقوق گمرکی و عوارض، کالا توسط مأموران گمرک بازدید و ارزیابی می‌شود. در این مرحله، تطابق اطلاعات اظهارنامه با کالای اظهاری بررسی می‌شود.

صدور پروانه گمرکی: در صورت تأیید اطلاعات اظهارنامه و عدم مغایرت کالا با آن، پروانه گمرکی صادر می‌شود. پروانه گمرکی مجوز خروج کالا از گمرک است.

خروج کالا از گمرک: پس از صدور پروانه گمرکی، صاحب کالا یا نماینده قانونی او می‌تواند با ارائه پروانه به درب خروجی گمرک، کالا را از گمرک خارج کند.

باید دوباره تأکید کنیم برای ترخیص کالا از گمرک باهنر، می‌توانید از خدمات ترخیص‌کاران گمرک استفاده کنید. ترخیص‌کارهای گمرک باتجربه و تخصص خود، می‌توانند مراحل ترخیص کالا را به‌سرعت و به‌درستی انجام دهند. بهتر است قبل از ترخیص کالا، از قوانین و مقررات گمرکی مربوط به کالای موردنظر خود اطلاع پیدا کنید. در ضمن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ترخیص کالا از گمرک شهید باهنر، می‌توانید به وب‌سایت این گمرک مراجعه کنید.

خدمات تخصصی ترخیص دریایی سپاهان همراه

  • ارسال کالا به صورت door to door از چین و امارات
  • انجام تشریفات گمرکی (ترخیصیه، اظهار کالا، ارزیابی و…)
  • ثبت سفارش
  • اخذ مجوزهای گوناگون از سازمان­‌های استاندارد ملی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و
  • صدور گواهی بازرسی
گمرک شهید رجایی بندرعباس

خدمات ترخیص کالا شرکت بازرگانی سپاهان همراه

سپاهان همراه با اخذ مجوزهای گوناگون از سازمان استاندارد ملی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند شما را در ترخیص و فروش کالاهای وارداتی در بازارهای داخلی نیز یاری نماید.

اگر تجربه یا فرصت کافی برای ترخیص کالای خود از گمرکات کشور را ندارید، ترخیص کاران ماهر شرکت سپاهان همراه این کار را برای شما انجام خواهند داد. هدف اصلی این مجموعه ارسال سریع و مطمئن و سهولت در ترخیص کالاهای وارداتی با هزینه مناسب است تا بتواند در جهت جلب رضایت مشتریان و ایجاد رابطه ادامه‌دار و با ارزش با آنها، گام موثری بردارد.

سوالات متداول

گمرک بندر شهید رجایی به عنوان نزدیک‌ترین نقطه بندری در تنگه هرمز و دهانه ابتدایی خلیج فارس قرار دارد همچنین می‌توان گفت بندر شهید رجایی در نقطه مرزی نوار ساحلی جنوب کشور واقع شده است.  و همواره به عنوان یکی از راه های اصلی وارداتی و صادراتی در سطح کشور شناخته می‌شود.

گمرک بندر شهید رجایی ویژگی‌های مهمی دارد، از جمله اینکه این گمرک وسعتی حدود 4800 هکتار دارد و به شهر بندرعباس بسیار نزدیک است، این بندر توانایی مدیریت حجم زیادی از کالاهای صادراتی و وارداتی را در سطح کشور دارد.

گمرک بندر شهید رجایی با بیش حدود 80 درصد از بنادر معروف در سراسر دنیا ارتباط دارد و دارای ۴۴۰ اسکله و ۳۵ خط کانتینر جهت ترخیص بار دریایی است که مهم‌ترین مزیت این بندر به شمار می‌آید.

مشتریان چه می گویند؟

 آقای حسن لو
آقای حسن لومدیر عامل
بیشتر بخوانید
اولین باری بود که با سپاهان همراه کار می‌کردم بسته‌هام سالم زودتر از اون چیزی که انتظار داشتم به دستم رسید و من کاملا راضی بودم و خوشحالم از این بابت که با شرکت شما آشنا شدم و امیدوارم همکاری‌های آینده خیلی بهتر بتونه باشه و انشاالله که بتونم همکاری بیشتری با شرکت شما داشته باشم.
خانم ناصری
خانم ناصریمدیرعامل شرکت راستین مهر آریا
بیشتر بخوانید
بسیار از عملکرد شرکت سپاهان همراه راضی هستم با همکاران بسیار خوب در واحدهای مختلف به ویژه واحد حمل خانم ذوالقدر بزرگوار و مدیریت محترم خانم جوانی و خانم حشمتی دوستانی که باهاشون در حال همکاری هستیم و مدیرعامل محترم جناب آقای روحانی بسیار سپاسگزارم بسیار به موقع حمل‌های ما رو انجام دادن به صورت اکسپرس ترخیص‌کالای ما رو انجام دادن سپاسگزارم امیدوارم که مدت‌ها بتونیم با هم ادامه همکاری داشته باشیم
آقای مرادی
آقای مرادیمدیر عامل
بیشتر بخوانید
اینجانب حسن مرادی در زمینه لوازم جانبی موبایل فعالیت دارم، حدود ده سال است که با مجموعه بزرگ سپاهان همراه آشنایی و همکاری دارم. همکاری من با این مجموعه در زمینه حمل کالا از دبی و چین است. از مدیریت این مجموعه جناب آقای روحانی و همکاران محترمشون رضایت کامل دارم چون در شرایط سخت و دشوار همیشه در کنار مشتری و تلاش برای ارائه بهترین خدمات به مشتری هستند.
قبل
بعدی
3.9/5 - (26 امتیاز)

2 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر، ببخشید من یکسری لوازم الکترونیکی دارم که به مشکل ترشخیص خوردند
    شما می توانید از گمرک شهید رجایی برایم ترخیص کنید ؟

    1. سلام روز شما هم بخیر
      بله اگر شما میتوانید از طریق شماره های شرکت با ما تماس گرفته و از مشاوره رایگان ما در زمینه ترخیص از گمرک شهید رجایی بهرمند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *