صفر تا صد ترخیص هوایی بار

ترخیص هوایی بار

آنچه در این مطلب خواهید خواند

انتقال هوایی به معنای انتقال بار از طریق وسایل نقیه هوایی است. بدیهی‌ست در این روش حمل و نقل، بیشتر امور انتقال در فرودگاه ها می‌گذرد. در حوزه حمل‌ونقل هوایی اصطلاحی وجود دارد به نام «ترخیص بار هوایی» که در هر کشوری بسته به قوانین آن متفاوت است. ایران هم از این قاعده مستثنا نیست؛ قوانین ترخیص بار هوایی در ایران به این صورت است که برای حمل‌ونقل از هواپیمای کارگو استفاده می‌شود. بدیهی است در این روش حمل‌، بیشتر امور انتقال در فرودگاه‌ها و گمرکات صورت می‌گیرد. اما نکته قابل‌توجه این است که ارسال هر نوع باری از طریق هواپیماهای کارگو امکان‌پذیر نیست.

در ترخیص‌ها و حمل‌ونقل‌های هوایی باتوجه‌به وزن، ابعاد و ماهیت بار می‌توان برای انتقال آنها اقدام کرد. مزایای روش حمل‌هوایی در چند سال اخیر با رشد خوبی مواجه شده است.

مراحل ترخیص هوایی

دریافت بارنامه هوایی اولین و مهم‌ترین کار برای ترخیص بار هوایی است. پس از دریافت بارنامه هوایی ضمن مراجعه به یک شرکت حمل‌ونقل هوایی، می‌توانید حواله تحویل کالا را دریافت کنید.

هزینه ترخیص هوایی کالا

ترخیص بار هوایی

در حمل‌ونقل‌های هوایی عوامل مختلفی روی هزینه تأثیرگذار است که اصلی‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت حمل بار هوایی عبارت‌اند از:

  1. وزن و ابعاد
  2. فاصله انتقال
  3. نوع کالا

۱. وزن و ابعاد کالا

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر هزینه حمل‌ونقل هوایی، حجم و وزن کالا است. هر چه وزن کالا بالاتر باشد، هزینه کارگو بیشتر خواهد بود. ابعاد کالا اثری مشابه وزن روی هزینه کارگو دارد. هر چه ابعاد کالا بزرگ‌تر باشد، هزینه بیشتری باید برای کارگو پرداخت شود. اندازه کالاها و چگونگی محاسبه ابعاد و تأثیر آن در قیمت هر یک از شرکت‌های حمل بار هوایی متفاوت است.

۲. فاصله انتقال کالا

دومین عامل مؤثر بر قیمت و هزینه ترخیص حمل‌ونقل هوایی مربوط به فاصله انتقال مبدأ تا مقصد است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که فاصله زمینی و هوایی بسیار با هم تفاوت دارند. در مواردی ممکن است مسیر زمینی بسیار کوتاه اما در مسیر هوایی به علت توقف در فرودگاه‌های متعدد، فاصله زیاد باشد. در این صورت بی‌شک هزینه بیشتری باید پرداخت شود. همچنین بسیاری از افرادی که در زمینه صادرات و واردات تازه‌کار هستند و این مسئله را در نظر نمی‌گیرند به همین جهت موظف به پرداخت هزینه بیشتری می‌شوند که دلیل به ضرر آنهاست.

۳. نوع کالا

هزینه ترخیص کالا به‌صورت هوایی در کشورهای مختلف متفاوتی است. آخرین مسئله مهم و تأثیرگذار نوع کالا است؛ یعنی اگر کالای ترخیصی در برابر ضربه حساس باشد بدون شک نیاز به مراقبت ویژه دارد که این مسئله موجب افزایش هزینه ترخیص می‌شود. البته این امکان هم وجود دارد که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات کارگو این تفاوت قیمتی را در انتقال محاسبه کنند.

مدارک لازم برای ترخیص کالا به‌صورت هوایی

جهت اصل بودن بارنامه هوایی برای ترخیص کالاها باید بدانید در این بارنامه چه مواردی ذکر شده است که در زمان ترخیص کالا مشکلی برای شما پیش نیاید. موارد مهمی که باید در بارنامه هوایی قید شوند عبارت‌اند از:

  • شماره پرواز کالا
  • هزینه کرایه حمل کالا آنالیز
  • ذکر ۳ رقم کد فرودگاه مورد هدف
  • مشخصات کامل و آدرس فرستنده کالا
  • مشخصات کامل دریافت‌کننده کالا
  • مقدار خالص و ناخالص محصول
  • میزان مبلغ ترخیص هوایی

پیشنهاد خواندنی: ترخیص کالا از گمرک امام خمینی

عوامل تأثیرگذار بر ترخیص هوایی

  • رشد اقتصادی کشور
  • توسعه و گسترش حمل‌ونقل
  • بهبود خدمات فرهنگی و اجتماعی
  • گسترش فعالیت‌های اقتصادی
  • توسعه سطح اشتغال

بارنامه در ترخیص هوایی چیست؟

همان‌طور که می‌دانید بارنامه یک نوع رسید کالاست و اطلاعات کالا و حمل‌کننده بار در آن درج می‌شود. به همین جهت بارنامه هوایی را نمی‌توان سندی برای معامله تعریف کرد. اما به‌طورکلی بارنامه هوایی یکی از مدارک مهم و لازم در فرایند ترخیص هوایی است؛ زیرا تمامی اطلاعات موردنیاز فرستنده و گیرنده برای انتقال کالا در بارنامه ذکر شده است. توجه داشته باشید که بارنامه فقط به‌عنوان رسید مالکیت کالا کاربرد دارد.

مراحل دریافت بارنامه هوایی

در خصوص کالاهای وارداتی حمل بار و دریافت بارنامه اولین مرحله ترخیص بار هوایی کالا است؛ به‌طوری که پس از خرید کالا بر اساس قرارداد حمل به عهده فروشنده است یا خریدار. اگر حمل با فروشنده نباشد، خریدار باید با یکی از فوروادرهای فعال در زمینه حمل‌ونقل هوایی قرارداد منعقد کند و کالا از مبدأ بارگیری و به فرودگاه مقصد ارسال گردد. پس از بارگیری کالا بارنامه دریافت می‌گردد و بر اساس مشخصات درج شده در بارنامه می‌توان تا رسیدن کالا به مقصد و دریافت قبض انبار گمرک کالا را رصد کرد، در محموله‌های صادراتی دریافت بارنامه تقریباً آخرین مرحله است. به‌طوری‌که پس از اتمام تشریفات گمرکی و صدور پروانه صادراتی باید از طریق شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی نسبت به صدور بارنامه و بارگیری و عزیمت کالا به سمت مقصد اقدام کرد. در خصوص دریافت اطلاعات فورواردرهای هوایی و استعلام نرخ هوایی می‌توانید با مشاوران ما تماس برقرار کنید.

اطلاعات مهم در بارنامه هوایی

  • مشخصات کامل دریافت‌کننده کالا (Consignee´s Name & Address)
  • مشخصات کامل و آدرس فرستنده کالا (Shipper´s Name & Address)
  • فرودگاه مقصد (Airport of Destination)
  • فرودگاه مبدأ (Airport of Departure)
  • شماره و تاریخ پرواز (Flight Number and Date)
  • تعداد بسته‌ها (Number of Pieces RCP)
  • وزن ناخالص کالا (Gross Weight)
  • وزن حجمی کالا (Chargeable Weight)
  • ماهیت و کمیت کالا (Nature and Quantity of Goods)
  • هزینه کرایه حمل کالا (Total Prepaid)
  • تاریخ صدور بارنامه (Executed on [date])

 چطور بار هوایی را ترخیص کنیم؟

ترخیص بار هوایی باتوجه‌به وزن، ابعاد و ماهیت کالا می‌تواند برای انتقال آنها اقدام کرد. ترخیص کالای هوایی می‌تواند آینده‌ای روشن را برای صادرات و واردات کشور ترسیم کند؛ زیرا در این نوع از انتقال کالا، زمان رسیدن به مقصد کوتاه شده و کالا با کیفیتِ بهتری به دست مشتری می‌رسد. لازم به ذکر است گمرک امام خمینی (ره) یکی از بزرگ‌ترین گمرکات هوایی کشور است که ظرفیت جابه‌جایی سالانه ۹۹ هزار تن کالا در سال را دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان و متخصصان ما در شرکت بازرگانی سپاهان همراه تماس برقرار کنید.

سؤالات متداول

ترخیص هوایی بار چقدر زمان می‌برد؟

اگر تمامی مدارک تهیه شده باشد می‌توانید کالای خود را ۲ الی ۳ روزه ترخیص کنید.

مراحل ترخیص بعد از ورود کالا چیست؟

دریافت بارنامه هوایی اولین و مهم‌ترین کار برای ترخیص هوایی است. مالک کالا پس از دریافت بارنامه هوایی ضمن مراجعه به یک شرکت حمل‌ونقل هوایی، حواله تحویل کالای خود را دریافت می‌کند.

ترخیص بار هوایی در کدام فرودگاه‌ها انجام می‌شود؟

فرودگاه و گمرک امام خمینی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین گمرکات هوایی در خاورمیانه است که پایگاه مهم تجاری برای ورود و صدور کالا به شمار می‌رود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *