نحوه ترخیص دستگاه استخراج بیت کوین از گمرک ایران

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از اختلاف نظری که در رابطه با صدور مجوز استخراج بیت کوین در ایران وجود داشت، سرانجام هیات وزیران طی انتشار مصوبه ای  توافق خود را برای استخراج فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده اعلام نمود، به این ترتیب استخراج بیت کوین، به عنوان یک فعالیت صنعتی منوط به اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) مجاز خواهد بود.

بیشتر بخوانید: خرید ماینر از چین و دبی

با موافقت هیات وزیران با استخراج بیت کوین، مهرداد جمال ارونقی، معاون امور گمرکی گمرک ایران نیز در خصوص وضعیت واردات و ترخیص دستگاه های مربوط به آن توضیحاتی را ارائه داد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

طبق توضیحات ارونقی، سیستم همانگ شده توصیف و کدگذاری کالا  با توجه به کنوانسیون بین‌المللی سامانه هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا در مورخ ۱۴ ژوئن ۱۹۸۳ میلادی به تصویب شورای همکاری گمرکی (سازمان جهانی گمرک) رسیده است. جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس ماده واحده قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مصوب  ۲۰/۶/۷۳ هجری شمسی پیوسته است.

در توضیحات دیگر ارونقی آمده است: “سیستم هماهنگ شده، یک نمانکلاتور ساختاری متشکل از یک سوی ردیف ‌های (Heading) چهار رقمی است که بیشتر این ردیف ‌ها به ردیف ‌های فرعی با کدهای شش رقمی (Sub Heading) تقسیم شده‌اند. در سیستم هماهنگ شده به کالاهای نام برده شده، کد اختصاص یافته است. ضابطه ذکر دقیق نام یک کالا و ذکر مابقی تحت عنوان «سایر» این است که اگر کالایی در سال، ۱۰۰ میلیون دلار (آمار سازمان ملل) یا بیشتر در سطح جهانی مورد معامله قرار گیرد، آن کالا با یک کد چهار رقمی مشخص می‌شود و اگر کمتر باشد تحت عنوان «سایر» می‌آید.”

معاون امور گمرکی ایران همچنین با ذکر این نکته که هم اکنون برای این دستگاه‌ ها ردیف تعرفه مذکوری در سطح شماره ‌های فرعی وجود ندارد، اضافه کرد: “در حال حاضر این کالا ذیل ردیف تعرفه ۸۴۷۱ که مربوط به ماشین ‌های خودکار داده پردازی (Automatic data processing machines)، ماشین‌های انتقال داده‌ها (Machines for Transcribing data) و ماشین‌های بررسی داده‌ها (Machines for processing data) است طبقه‌بندی می‌شود. در این ردیف تعرفه دستگاه‌ های دیگری نیز از قبیل PC، نت بوک (Note Book)، دیسک خوان فوری، سایر واحدهای مربوط به ماشین‌ های خودکار داده‌پردازی مانند انواع بردها شامل برد اصلی (Main Board)، گرافیک، صدا و ویدئو طبقه‌بندی می‌شوند. بنابراین اعلام ردیف تعرفه دستگاه‌ های استخراج بیت کوین «ماینر» از سوی گمرک، امری مرسوم و قانونی  بوده و هیچ ارتباطی با شرایط ورود این کالا به داخل کشور و سایر سیاست‌گزاری‌ها در این خصوص ندارد.”

بیشتر بخوانید: بهترین ماینر استخراج بیت کوین

موضوع مورد اهمیت دیگر که ارونقی به آن اشاره کرد در خصوص دریافت «مجوز ورود» و «ثبت سفارش» بود. بنابر گفته وی واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیردولتی، طبق قانون جهت اخذ این مجوز باید منحصرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه نمایند. بر این اساس با ارائه ثبت سفارش برای کالای مورد نظر با ذکر نام کالا به صورت مذکور و تعیین ردیف تعرفه صحیح کالا، گمرک ملزم به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا بوده و نمی‌تواند مانع این کار شود. ارونقی همچنین به اهمیت انجام تشریفات گمرکی، تسلیم اظهارنامه و اخذ دیگر مجوزهای لازم برای خروج کالا از گمرک اشاره کرد. به گفته وی آمار دستگاه های ثبت سفارش شده نیز از وزارت صمت باید استعلام گردد.

 منبع: tala.ir

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *