افزایش قاچاق با ممنوعیت واردات

افزایش قاچاق با ممنوعیت واردات

آنچه در این مطلب خواهید خواند

محمدرضا صفا، نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی در خصوص دپو کالاها در انبارهای گمرک به پول نیوز گفت: «وقتی کالایی در گمرک می‌ماند، هزینه انبارداری به واردکننده آن تحمیل می‌شود. سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا با این وجود چندین تن کالا باید در گمرک بماند؟ آیا این در گمرک ماندن، صرفه اقتصادی دیگری برای صاحبان کالا دارد؟‌ »

وی در ادامه افزود: «در ابتدای کار خود تاجر به دنبال خروج کالای خود از گمرک باشد. اجازه خروج کالا از طریق بانک مرکزی و سیستم بانکی صادر می‌شود. البته پیش از این وارد کننده باید ثبت سفارش کرده باشد و تکلیف ارز اختصاص داده شده به آن مشخص شده باشد. بعد که پروسه از این مراحل می‌گذرد، در مراحل بعدی وارد کننده باید مجوزهای مربوطه را بگیرد؛ مجوزها و مدارکی مثل مدارک استاندارد، مدارک بهداشتی، مدارک استاندارد و … اگر بعد از همه این مراحل کالاهایی هنوز از گمرک خارج نمی‌شوند احتمالا تاجر میلی به خروج کالای خود ندارد.»

این فعال اقتصادی تاکید کرد: «آزادی عمل بخش خصوصی باید بیشتر باشد بخش خصوصی می‌تواند تقاضای رقابتی را با تجار دیگر ایجاد کند. ما فعالان بخش خصوصی،‌ ارز دولتی نمی‌خواهیم اما باید بدانید که تا مادامی که دولت بر همه چیز احاطه دارد، بازار سر و سامان نمی‌گیرد. بارها گفته‌ایم که نظارت دولت باید معطوف به ارزاق عمومی شود نه کالایی مانند کاغذ.»

صفا ضمن اشاره به تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌های غلط اخیر خاطرنشان کرد: «ممنوعیت واردات، قاچاق را افزایش می‌دهد و تعادل در عرضه و تقاضا را بهم می‌زند. در شرایط کنونی بهترین راه وارد کردن کالا با تعرفه گمرکی است. دولت می‌تواند تعرفه را بالا ببرد یا پایین بیاورد اما نباید ممنوعیت ایجاد کند چرا که این ممنوعیت به تولید داخل هم آسیب می‌زند و قیمت‌ها را در بازارهای داخلی افزایش می‌دهد. تمام فعالان اقتصادی بیش از یک سال است که می‌گویند ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای غیر اساسی مثل سم است. ارزپاشی نکنید.»

منبع: پول نیوز

 

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *