افزایش بی سابقه تورم ترکیه

تورم ترکیه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بنابر گزارش های بدست آمده اخیرا نرخ تورم ترکیه به 17.9 درصد رسید که این تورم در 15 سال گذشته بی سابقه است، همچنین لیر ترکیه دوباره بر اثر انتشار داده های تورمی جدید در مقابل دلار آمریکا تضعیف شد. هم اکنون نیز نرخ تورم ترکیه حتی از نظر سنجی بلومبرگ پیشی گرفته و به مرز 18 درصد رسیده است. لیر پس از انتشار اخبار مبنی بر افزایش تورم، بار دیگر بیش از 1.4 درصد در مقابل دلار افت کرد تا بلکه خیزش دیگری را رقم بزند. در واقع این خیزش قعر تاریخی لیر در نرخ ۲۳/ ۷ در برابر دلار را دنبال می‌کند. با شرایط به وجود آمده در صورتی که بانک مرکزی ترکیه بهره اصلی خود را که برای مدت طولانی در نرخ 8 درصد باقی مانده است ، به میزان قابل قبولی افزایش ندهد ،آینده لیر بسیار خطرناک خواهد بود. به همین منظور کارشناسان اقتصادی، سیاست مناسب افزایش بهره بانکی جهت کنترل نوسانات پرتکرار ماه‌های اخیر لیر را رشد بین ۷ تا ۱۰ درصدی آن تخمین زده‌اند البته افزایش سود بانکی با مخالفت‌های زیادی از سوی دولت ترکیه و به‌ خصوص شخص رئیس جمهور روبه رو است ، که موجب به وجود آمدن مشکلاتی برای به اجرا درآوردن  آن شده است، چرا که در بهترین  وضعیت، نرخ بهره ترکیه در هفته آینده تنها بین ۲ تا ۴ درصد افزوده خواهد شد.

هدف گذاری های انجام شده توسط مقامات کشور ترکیه فاصله زیادی با نرخ تورم این کشور دارد . اخبارهای جدید منتشر شده از تورم ترکیه ، برای چندمین بار تمرکز سرمایه‌گذاران را به تضعیف لیر در سال‌جاری میلادی بازگرداند و حتی با وجود تصمیم گیری جدید بانک مرکزی ترکیه مبنی بر افزایش  نرخ بهره در نشست هفته آتی سیاست‌گذاری، بازهم سقوط ارزش لیر نسبت به دلار تا ۴/ ۱ درصد رخ داد. می توان گفت سرمایه‌گذاران دیگر مانند گذشته به قدرت مستقل این نهاد اعتماد ندارند.

کارشناسان علت تاثیر ناموفق سیاست‌گذاری از طریق نرخ بهره را، اعتقادات اقتصادی نامعمول رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه دانسته اند، برای مثال رئیس‌جمهور ترکیه اعتقاد دارد، افزایش نرخ بهره  در کنترل نرخ تورم ناتوان است و حتی رشد نرخ بهره عامل اصلی تشدید فضای تورمی در ترکیه خواهد بود. رئیس جمهور ترکیه با طراحی و اجرای بسته‌های اعتباری انبساطی، به‌دنبال راهی برای افزایش رشد اقتصادی است که از دیدگاه تحلیلگران اقتصادی، این بسته‌ها ، تورم‌زا تلقی می‌شوند. تورمی که به 18 درصد هم رسیده است، امید است در نشست هفته آینده بانک مرکزی ، نرخ بهره‌ای که در این اجلاس تعیین خواهد شد، به میزانی افزایش یابد که مورد قبول سرمایه‌گذاران واقع شود  چرا که در صورت بروز هرگونه کاستی مربوط به انقباض پولی، لیر در خطر ریزش بیشتر قرار خواهد گرفت. البته باید گفت در صورتی که این نرخ به اندازه کافی نیز افزایش یابد، آرامش نسبی ولی کوتاه مدت در بازار ارز ترکیه حاکم خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

 

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *