پته گمرکی چیست؟ {نمونه پته گمرکی، مزایا، تخلفات}

پته گمرکی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

اگر به دنبال سریع ترین روش ترخیص کالا از گمرک هستید، پته گمرکی انتخاب خوبی است. به خاطر داشته باشید، تنها زمانی می توانید کالای خود را به صورت پته ترخیص نمائید، که کالای وارداتی از نظر تعداد و ارزش، کالایی تجاری نباشد.پته به دو دسته پته مسافری و تجاری تقسیم می شود. کالاهایی که به روش پته گمرکی ترخیص می شوند، می بایست جهت مصرف در واحدهای تولیدی و دانش بنیان و  یا موسسات تحقیقاتی وارد کشور شوند.

 

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با شماره زیر تماس بگیرید

02162015246 

02162015266 

پته گمرکی چیست؟

پته گمرکی سندی برای خروج کالا از گمرک، بدون ثبت سفارش است. زمانی که کالای وارداتی از نظر تعداد و  ارزش، کالایی تجاری نباشد و جهت فقط جهت مصرف در کارخانه های تولیدی و یا موسسات تحقیقاتی وارد کشور شود ، می توان آن را به عنوان پته، ترخیص نمود.

پته یکی از سریع ترین روش های ترخیص کالا در گمرک است. به طوری که پس از دریافت قبض انبار و اقدامات لازم برای صدور پته(گرفتن مجوزها در صورت نیاز و انجام تشریفات گمرکی) کالا ظرف چند ساعت از گمرک ترخیص و سپس به مشتری تحویل داده می شود. پته به دو دسته پته مسافری و تجاری تقسیم می شود.

چه کالاهایی پته گمرکی می شوند؟

  • کالاهایی که وارد گمرک می شود اگر از نظر تعداد، ارزش، حجم و وزن جنبه تجاری پیدا نکنند و به عنوان نمونه وارد شوند، این امکان را دارند تا به عنوان پته­ ی گمرکی ترخیص شوند. ترخیص از گمرک برای کالاهای مسافری که سقف مالی مشخصی دارد، سندی به منظور خروج کالا از گمرک صادر می شود که همان پته است.
  • کالاهایی که از نظر قیمت و تعداد جنبه تجاری ندارند و جهت مصرف در واحدهای تولیدی باشند به تشخیص سازمان گمرک و با گرفتن مجوزهای ضروری جواز ترخیص برای پته ی غیر تجاری آنها صادر می شود. اما حقوق دستمزد محل ورودی این کالاها می بایست پرداخت گردد. این نوع کالاها که در گمرک غیرتجاری تشخیص داده می شوند نیازی به اظهارنامه گمرکی و کارت بازرگانی ندارند.
  • برای کالاهای وارداتی با ارزش کمتر از ۱۰۰۰ دلار، برای اشخاص عادی(به دو شرط: 1-ممنوع نبودن و 2-تجاری نبودن) و برای شرکت های تولیدی یا دانش بنیان تا سقف ۲۰۰۰ دلار امکان ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی وجود دارد. بنا به دستور معاون فنی گمرک یا رئیس سرویس در صورت لزوم، اقدام به دستور صدور پته مسافری برای ترخیص کالا از گمرک می کند. جهت ترخیص قطعات یدکی ماشین آلات، معاونین فنی حتی تا سقف ۲۰٫۰۰۰ دلار نیز بدون نیاز به دریافت مجوز ثبت سفارش کالا، می توانند اقدام به ترخیص کالا به صورت پته مسافری و تجاری کنند.

ارزش و حجم کالا برای صدور پته گمرکی

پته گمرکی چیست

برای پته گمرکی سقف ارزشی وجود ندارد، پته یک نوع پروانه گمرکی است که با اظهارنامه ادغام و اطلاعاتی مختصرتر از اظهارنامه نیاز دارد. بند ب ماده ۴۰ قانون امور گمرکی مقرر می دارد، کالای مسافری، هدیه و سوغات و همچنین نمونه های تجاری به تشخیص گمرک… با صدور پته قابل ترخیص است. به طوری که ملاحظه می گردد، سقف ارزش قابل صدور پته به تشخیص گمرک واگذار گردیده و معمولاً بستگی به زمان و تشخیص گمرکات فرق می کند. در مورد نمونه های تجاری کالاهای بعضاً بالای ۲۰۰۰ دلار نیز با صدور پته قابل ترخیص است.

نحوه ی ثبت پته گمرکی

در سال های گذشته پته گمرکی به صورت دستی ثبت می گردید و نیازی به اظهار کردن کالا نبود. اما به دلیل ابلاغ بخشنامه جدید، معاونان فنی گمرک موظف هستند که در صورت تایید پته مسافری و  غیر تجاری بودن کالا، حتما آن را در سامانه گمرکی به صورت الکترونیکی اظهار کنند .

ردیف ۴۹ برگ سبز گمرکی چیست؟

در محاسبه حقوق و عوارض گمرکی باکس ۴۹  برگ سبز گمرکی شامل کلیه تخفیفات بخشودگی ، معافیت می باشد.

تشریفات گمرکی پته چیست؟

برای ترخیص کالاها از گمرک نیاز به انجام برخی امور اولیه است که به این امور تشریفات گمرکی می گویند.  

مزیت پته

  • برای پته گمرکی نیازی به ثبت سفارش نیست.
  • کالاهای که از سمت گمرک پته مسافری تشخیص داده شوند، نیازی به کارت بازرگانی ندارند .

تفاوت بین پته گمرکی و برگه سبز گمرکی

نمونه پته گمرکی

در گمرک دو نوع سند ترخیص وجود دارد: یکی برگه سبز و دیگری پته گمرکی

  • برگه سبز: پروانه یا مجوز ورود گمرکی کالای تجاری به گمرک ایران است.
  • پته گمرکی: پروانه یا مجوز ترخیص گمرکی برای کالای غیرتجاری است.

تفاوت بین پته و برگ سبز این است که برای ترخیص کالا از طریق پته، نیازی به تنظیم اظهار نامه و ثبت سفارش ندارید. در حالی که ترخیص کالا از طریق برگ سبز به اظهارنامه گمرکی متکی است. در فرآیند ترخیص کالا، پته جزو سریع ترین روش های ترخیص کالا از گمرک محسوب می شود.

نمونه پته

از آنجایی که ترخیص از طریق پته نیاز به اظهار نامه و ثبت سفارش ندارد، تمامی عملیات گمرکی و مجوز ترخیص کالا پشت قبض انبار گمرکی ثبت می شود.

تخلف در روند پته 

با توجه به اینکه در سال های گذشته در ترخیص پته گمرکی غیرتجاری مخصوصا در روش حمل و نقل هوایی  به شدت تخلفات متعددی صورت می گرفته و بیشتر این تخلفات، به دلیل  عدم ثبت اطلاعات صحیح کالا بوده است، درحال حاضر در فرایند بازرسی کالا و ترخیص پته های گمرکی سخت گیری های زیادی اعمال می شود. در زمان ترخیص برای جلوگیری از تخلف در روند پته، صاحب کالا می بایست به صورت الکترونیکی کالای خود را اظهار کند.

پته گمرکی به انگلیسی

GENERAL: permit

LAW: receipt typically issued on a small voucher or ticket-type token

LAW: a customs house receipt for dutiable goods • permit

نگاهی قانونی به کالای مسافری

مسافران غیرمقیم ایران می‌توانند علاوه بر لوازم شخصی که به طور قطعی قابل ترخیص است، اشیائی از قبیل جواهرآلات شخصی، اشیاء قابل حمل از جمله دوربین عکاسی و فیلم برداری با مقدار متناسب فیلم و نوار یا ملزومات آن، پروژکتور فیلم یا اسلاید، دوربین چشمی، آلات موسیقی، ضبط و پخش به همراه نوار و لوح فشرده، گیرنده رادیویی، تلویزیون، ماشین تحریر، ماشین حساب، رایانه شخصی، کالسکه بچه، صندلی چرخ دار (ویلچر)، لوازم و تجهیزات ورزشی، تلفن همراه، جعبه وسایل کمک های اولیه، تجهیزات پزشکی قابل‌ حمل مورد نیاز مسافر و قایق پارویی را که بر اساس آیین نامه اجرایی تعیین می‌گردد، طبق رویه ورود موقت با ارائه تضمین به قلمرو گمرکی وارد نمایند.

ورود قطعی لوازم شخصی همراه مسافر با رعایت تبصره ذیل ماده ۱۳۵ و ماده ۱۳۸ آ.آ.ق.ا.گ میسر است. یعنی اشیا نو و مستعمل یک مسافر که ممکن است به طور معمول و عرفی در طول سفر برای استفاده شخصی وی لازم باشد، به شرطی که جنبه تجاری نداشته باشد (موضوع بند ض ماده ۱ ق.ا.گ) و جز کالاهای ممنوع الورود نباشد. در این صورت تا میزان هشتاد دلار(سالانه) از پرداخت حقوق ورودی، معاف و مازاد بر آن با اخذ یک برابر حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی با صدور پته قابل ترخیص می باشد. اشیایی که در این ماده نام برده شده تمثیلی است و می تواند شامل سایر موارد مشابه نیز باشد.

4.1/5 - (19 امتیاز)

5 پاسخ

  1. آیا شرایط پته شدن کالا برای شرکت های دانش بنیان فرق دارد ؟

    1. بله شرکت سپاهان همراه می تواند کالاهای مورد نیاز برای شرکت دانش بنیان را روی ریل بصورت پته ترخیص کند. شما می توانید برای اطلاعات دقیقتر با کارشناسان ما تماس خاصل فرمایید.

  2. ما کاراگاه تولید انواع پیراهن و شلوار داریم و چندین نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم رو استخدام کردیم.
    آیا از طریق پته میتوان پارچه خرید؟
    پارچه مانند کرپ و مخمل و باربی؛ به جم زیاد

    1. با سلام
      واردات پارچه بصورت کلی ممنوع است اما با توجه به اینکه شما کارگاه تولیدی دارید و پارچه مواد اولیه شما است امکانش وجود دارد اما برای پته بستگی به وزن و حجمی که می‌خواهید دارد لطفا برای اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۶۲۰۱۵۰۰۰ تماس بگیرید

  3. سلام و وقت بخیر
    چه تهداد رم کامپیوتر از طریق پته گمرکی قابل ترخیص هست. ممنون از پاسخگوی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *