واردات چه خودروهایی آزاد شد؟

2022-Hyundai-Elantra-N-debut-9.jpg

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در مخابره یک پیام خودرویی از سوی صمت، حجم موتور و سقف قیمتی خودروهای وارداتی مشخص شد. طی سه روز گذشته گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر سقف دلاری و حجم موتور محصولات وارداتی مطرح بود.

به گزارش دنیای ‌اقتصاد این در شرایطی است که روز گذشته یک نماینده مجلس به نقل از وزارت صمت اعلام کرد که در آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو، حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی و سقف قیمت نیز بین ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار در نظر گرفته شده است. بازار خودرو از اواخر هفته گذشته به «پایان ممنوعیت واردات» واکنش محسوس نشان داد.

دلار Kia K5 22000

با توجه به تعرفه ۴۰ تا ۷۵درصدی نمی‌توان انتظار ورود خودروی ارزان و اقتصادی داشت و وزارت صمت اگر خواهان تنظیم بازار خودروی کشور باشد، باید نسبت به کاهش تعرفه واردات اقدام کند. در این زمینه شنیده می‌شود که وزارت صمت تعرفه ۱۰درصدی را در آیین‌نامه اجرای خود مصوب کرده است. تعرفه‌ای که با مخالفت جدی زنجیره خودروسازی کشور مواجه شده است. تعرفه واردات قطعه به گفته رضا نجفی‌منش، فعال صنعت قطعه، بین ۲۰ تا ۳۰‌درصد است و در هیچ سال و دوره‌ای تعرفه واردات خودروی کامل کمتر از تعرفه ورود قطعات نبوده است. بااین‌حال اصلاح تعرفه ورود خودرو به کشور می‌تواند شرط اصلی در تحقق وعده‌های مسوولان صنعتی مبنی بر در دسترس قرار گرفتن خودروی ارزان و اقتصادی باشد. موضوع بعدی اینکه به دلیل اپیدمی کرونا، مشکلات مربوط به تامین ریزتراشه‌ها و همچنین جنگ روسیه و اوکراین، قیمت جهانی محصولات خودرویی رشد قابل‌توجهی پیدا کرده است، بنابراین نمی‌توان توقع داشت که با ۲۰ یا ۲۵‌هزار دلار، خودرویی همراه با استانداردهای ایران وارد کشور کرد.

دلار 25000 Honda HR-V

تعرفه واردات خودرو هم‌اکنون طبق تعرفه‌‌‌های قبلی در بازه ۴۰‌‌‌درصد تا ۷۵‌‌‌درصد بر اساس حجم موتور خودرو است و در سال‌های توقف واردات، تعرفه تغییری پیدا نکرد. به این ترتیب در سال ۱۴۰۱ نیز تعرفه واردات خودرو از ۴۰‌درصد تا مرز ۷۵‌درصد بر اساس حجم موتور خودرو اعمال می‌شود بر این اساس خودروهای هیبریدی ـ برقی، حداقل تعرفه را دارند، اما سایر خودروها در چهار دسته ۱۰۰۰ سی‌‌‌سی، ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌‌‌سی، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌‌‌سی و ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌‌‌سی، تعرفه‌‌‌گذاری شده‌اند.

بعد از این دو برند، برندهای ژاپنی مانند تویوتا، نیسان، هوندا و میتسوبیشی در رده‌های بعدی قرار داشتند. در میان برندهای اروپایی نیز محصولات رنو زیر قیمت ۳۵‌هزار دلار بودند و وارد می‌شدند. به نظر می‌رسد با توجه به سقف قیمتی در‌نظر‌گرفته‌شده، محصولات دو برند کره‌ای کیا و هیوندایی همچنان دست بالا را داشته باشند.

دلار Toyota Avanza 18100

بررسی‌های «دنیای ‌اقتصاد» نشان می‌دهد چنانچه سقف قیمتی تا ۲۵‌هزار دلار در نظر گرفته شود، خودروهایی مانند تویوتا CH-R، تویوتا Rav ۴، تویوتا Hilux، هوندا HR-V، هیوندایی Kona و کیا K۵ به قیمت پایه‌ای حدود قیمت یاد‌شده امکان ورود به کشور را دارند. چنانچه سقف قیمتی ۲۰‌هزار دلار باشد خودروهایی مانند هیوندایی Certa، هیوندایی Elentra، میتسوبیشی ASX، نیسان Kicks نیز با قیمت پایه حول‌و‌حوش قیمت ذکرشده می‌توانند به بازار کشور وارد شوند.

منبع: دنیای اقتصاد

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *