میزان واردات و صادرات چین با ایران

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در گزارشی از اقتصاد نیوز، مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اول مشترک ایران و چین به بیان نوع کالاهای صادراتی ایران به چین و نیز میزان واردات محصولات چینی به کشور پرداخته است.

وی چین را به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار مواد خام، زعفران، صنایع‌دستی و فرش دانسته و اذعان کرد با توجه به مشوق‌هایی نظیر کاهش تعرفه و برپایی نمایشگاه که چین به واردکنندگان می‌دهد، فرصت‌های بسیار خوبی برای تولیدکنندگان مهیا است که بتوانند کالاهای قابل‌رقابت در سطح دنیا تولید کنند. همچنین از ورود کالاهای دانش‌بنیان نظیر ماشین‌آلات ساخت الیاف نانو به چین خبر داد.

در ادامه این گزارش به آمار و ارقام تجارت جهانی چین اشاره شده که طبق آن در سال ۲۰۱۷، چین با ۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد دلار حدود ۱۳ درصد ارزش صادراتی جهان را در این سال متعلق به خود کرده است.

آمار گمرک ایران از سهم یک چهارمی چینی‌ها از کل میزان واردات به کشور  در هشت ماه گذشته که به طور میانگین بیش از ۹۱۷ میلیارد دلار ارز خروجی، خبر می‌دهد. هر چند نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشته است.

بخش اعظم و ۱۸ درصدی از کل کالاهای وارداتی را قطعات خودرو با ارزش یک هزار و 337 میلیون دلار داشته‌اند. همچنین اجزا و قطعات وسایل نقلیه موتوری با ارزش حدودی ۳۳۰ میلیون دلار در جایگاه بعدی و پس از آن تجهیزات آزمایشگاهی با ارزش ۲۶۹ میلیون دلار قرار دارند.

از طرفی در این مدت میانگین صادرات ایران به چین بیش از ۸۰۷ میلیون دلار بوده که چین را به دومین بازار کالاهای صادراتی ایران با حجم یک پنجمی کل محصولات صادراتی کرده است‌ که بیشترین آن مربوط به مواد اولیه و نهاده‌های مورد نیاز صنایع هستند.

پلیمرهای اتیلن با ارزشی بیش از یک هزار و ۶۰۰ میلیون دلار، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی با ارزشی بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیون دلار و مشتقات هالوژنه بیش از یک هزار و ۷۹ میلیون دلار، در مجموع ۶۰ درصد ارزش صادرات ایران به چین را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: اقتصاد نیوز

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *