توقف کوتاه‌مدت احتمالی روابط تجاری ایران با چین

مشکلات بین ایران و چین

آنچه در این مطلب خواهید خواند

سالیان زیادی است که بیشترین حجم تجارت خارجی کشور از طریق کانال چین انجام می‌شود‌. اما محدودیت‌های جدید که اخیرا از طرف چین به علت نوع تعامل اقتصادی آمریکا و چین و مسائل ما بین ایران و آمریکا، واردات از این کشور را دچار مشکل کرده است. البته به عقیده برخی از بازرگانان این محدودیت‌ها به خاطر ریاست دوره‌ای چین در FATF است که حتی با اعمال قوانین سخت‌گیرانه بر روی شهروندان خود، سعی دارد تمام قواعد FATF را به طور کامل انجام دهد.

به گزارش روزنامه شرق، این شرایط مراوده‌های مالی ایران با چین را تحت‌تاثیر قرار داده است. به طوری که تجار هنگتم خرید یوان چین از بازار ارز نیما، تذکراتی دریافت کرده‌اند. همچنین نامه‌‌ای از طرف بانک مرکزی به شعب بانک‌های عامل مبنی بر خودداری از خرید یوان چین تا اطلاع ثانوی، ارسال گشته است.البته این محدودیت‌ها برای همه تراکنش‌ها بوده و وجوهی که قبلا تامین شده به روال قبل کارسازی می‌شوند.

از طرفی دیگر بانک‌ کنولن چین به عنوان تنها بانک این کشور که با ایران کار می‌کرد، اخیرا اعلام کرده که اقلام مورد تحریم از سوی آمریکا بر علیه ایران را معامله نخواهد کرد.

طی آمار جدیدی که از سوی گمرک چین اعلام شده، در دو ماه اول سال جاری، مبادلات تجاری ایران و چین دچار افت ۴۹ درصدی شده و به ۳.۴۷۱ میلیارد رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که ارزش تجارت ایران و چین در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال، ۶.۸ میلیارد دلار بوده و صادرات و واردات چین وبا ایران در این دوره کاهش پیدا کرده است.

علی قلی‌زاده دانشجوی دکترا در این باره به پایگاه خبری بازرگان گفت: «مشکلات بین ایران و چین از زمانی جدی شد که ایران در چین سفیر نداشت تا پیگیر مسائل اقتصادی و سیاسی در آن کشور باشد. در این دوران اوضاع به‌مراتب بدتر شد و زمانی که سفیر جدید منصوب شده بود، شرایط به وضع بحرانی رسید؛ با‌این‌حال از فوریه 2019 تعامل با ایران آغاز شد.»

منبع: اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *