صادرات 42درصدی ایران به عراق از مرزهای اقلیم

صادرات ازمرزهای اقلیم

آنچه در این مطلب خواهید خواند

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران ضمن اشاره به صادرات 42درصدی ایران به عراق از مرزهای اقلیم ،گفت: سال گذشته بیش از ۲۵ میلیون و۶۸۶ هزارتن کالا به ارزش ۸ میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار از ایران به عراق صادر شده است که حدود ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کالای صادراتی از مرزهای اقلیم کردستان، به عراق منتقل شد و این رقم برابر با ۴۲ درصد ارزش کالای  صادراتی ایران به عراق بوده است.

لطیفی افزود: با وجود اینکه بسیاری از مرزها مسدود بوده اند، مرزهای اصلی کشور با اقلیم کردستان در وضیعت شیوع کرونا با رعایت کامل پروتکل‌ های بهداشتی باز بوده است. به گفته وی در فروردین سال جاری نیز بیش از ۸۷۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۹ میلیون دلاراز این مرزها، کالا به کشور عراق صادر شده است.

عراق؛ مقصد دوم صادرات کالاهای ایرانی

سخنگوی گمرک ایران، اشتراکات کشور عراق با فرهنگ، سیاست و مذهب کشورمان را عامل همکاری‌ های اقتصادی مناسب دانست و گفت: بخش خصوصی کشور عراق نیز بخشی از کالاهای مورد نیاز خود را از تولید کنندگان ایرانی تهیه می کند. بنابراین عراق با اختلاف ۵۰۰ میلیون دلاری با چین، مقصد دوم صادراتی کالاهای ایران در سال ۹۸ بوده است.

لطیفی در رابطه با فعالیت مرزهای ایران با مناطق کرد نشین عراق، توضیح داد: از ۴۲ درصد تجارت ایران با عراق از طریق مرزهای مشترکمان در اقلیم کردستان، مرز پرویزخان با بیش از ۳ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در جایگاه نخست و مرزهای باشماق و تمرچین به ترتیب با یک میلیارد و ۱۲۱ میلیون دلار و ۷۵۴ میلیون دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

وی در پایان همچنین به فعالیت چشمگیر بازارچه ‌های مرزی در شیخ صله، کیله سردشت، شوشمی و سیران بند بانه نیچ در حوزه تجارت محلی و صادرات به کشور عراق در سال گذشته اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *