حمایت بیشتر از صادرکنندگان در سال ۹۹

حمایت بیشتر از صادرکنندگان در سال ۹۹

آنچه در این مطلب خواهید خواند

افروز بهرامی با اشاره به حمایت بیشتر از صادرکنندگان در سال ۹۹، افزود: صندوق ضمانت صادرات ایران در شرایط کنونی سطح پوشش ریسک‌ها را افزایش و فرانشیزها را کاهش داده و از آنجا که این صندوق، یک مؤسسه بیمه اعتبار صادراتی (ECA) است، ریسک‌های سیاسی و تجاری صادرکنندگان را بیمه می‌کند.

وی به ریسک های سیاسی و تجاری متعددی که صادرکنندگان در شرایط تحریم با آن مواجه هستند اشاره کرد و گفت: صندوق ضمانت صادرات می‌تواند نگرانی هایی که ممکن است صادرکنندگان بابت وصول مطالبات حاصل از صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی داشته باشند را تسهیل کند.

بهرامی اظهار داشت: به خاطر تحریم سیستم بانکی، ضمانت نامه‌های پیمانکاران ایرانی جهت شرکت در مناقصه‌های بین المللی پذیرفته نمی‌شد. این ضمانت نامه‌های مبتنی بر قرارداد شامل ضمانت نامه‌های حسن انجام کار، پیش پرداخت و شرکت در مناقصه می شدند. اما با جایگزین شدن صندوق در این حوزه و امکان صدور ضمانت نامه‌های مزبور موانع صادرات خدمات فنی و مهندسی را در کشور برطرف شده است.

پوشش ریسک های تجاری و سیاسی

به گفته بهرامی این صندوق 5 درصد فرانشیز ریسک‌های تجاری را کم و همچنین ۹۵ درصد ریسک‌های تجاری صادر کننده را پوشش می‌دهد.

خانم بهرامی ریسک‌های سیاسی را نیز مربوط به کشور خریدار دانست نه شرکت خریدار و در این رابطه گفت: فرانشیز ریسک‌های سیاسی نیز به کلی حذف و ۱۰۰ درصد ریسک‌های سیاسی صادرکنندگان در حال پوشش دادن است.

ریسک های سیاسی شامل مصادره کشتی، مصادره اموال در کشور مقصد، عدم انتقال ارز به سبب قطع روابط بانکی و … می باشد.

بهرامی همچنین تحریم را یک ریسک سیاسی عنوان کرد و افزود: صندوق  در شرایطی که بازرگانان به کشوری کالا صادر و در اثر قطع یا تیرگی روابط سیاسی در وصول مطالبات خود دچار مشکل شوند، جبران خسارت آنها را برعهده گرفته و ۱۰۰ درصد پوشش می‌دهد و بعد در دادگاه‌های بین المللی جهت بازیافت خسارت اقدام خواهد کرد و این ارتباطی به صادرکننده ندارد.

بهرامی در این سخنرانی همچنین به افزایش 25 درصدی سقف اعتبار اسمی‌ها بعد از جریان کرونا و همینطور استمهال شش ماهه بدهی‌های صادرکنندگان به صندوق اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *