تفاوت دوربین‌ مداربسته آنالوگ(HD) و تحت شبکه(IP) چیست؟

تفاوت دوربین آنالوگ و تحت شبکه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

امروزه دوربین‌های مداربسته کاربردهای بسیاری دارند و بیشترین موارد استفاده از آنها جهت حفظ امنیت مکان‌های شخصی و عمومی استفاده می‌شود. دوربین‌های مداربسته به دو دسته تقسیم می‌شوند: دوربین مداربسته IP یا تحت شبکه و دوربین مداربسته آنالوگ. برای بررسی تفاوت دوربین آنالوگ و تحت شبکه اگر دوربین‌های آنالوگ را به چشمی تشبیه کنید که نیاز به یک مغز جهت اتصال دارد، می‌توان گفت دوربین‌های IP شبیه به چشمی هستند که مغز هم دارند. به این منظور که دوربین‌های تحت شبکه نه‌تنها سیگنال تصاویر را دریافت می‌کنند، بلکه می‌توانند داده‌ها را پردازش کنند و به ‌وسیله کابل‌ شبکه به دستگاه ضبط کننده تصاویر یا NVR، شبکه انتقال دهند.

تاریخچه دوربین مداربسته IP

شرکت اکسیس در سال 1996 اولین دوربین تحت شبکه متمرکز خود را تولید کرد و اولین دوربین غیرمتمرکز آن در سال 1999 تولید شد. دوربین مداربسته IP توانایی آن را نداشت که به طور هم‌زمان تصویربرداری و ارسال تصویر را انجام دهد، بلکه در فاصله زمانی 17 ثانیه عکس‌هایی که تصویربرداری کرده بود را از بستر اینترنت ارسال می‌کرد. کمپانی Axis در اواخر سال 1999 باتوجه ‌به نیاز مشتریان و بازار تولید انبوه آن را شروع کرد.

اجزای دوربین تحت شبکه

این سیستم مداربسته IP از اجزای مختلفی تشکیل شده است که عبارت‌اند از:

  • دوربین IP 
  • دستگاه ضبط تصویر یا NVR 
  • هارددیسک
  • منبع تغذیه دوربین 
  • سوئیچ شبکه
  • کابل شبکه
  • کابل برق
  • اتصالات شبکه و برق

انواع سیستم دوربین مداربسته IP 

  • نرم‌افزار مدیریت ویدئو(VMS) که فقط نرم‌افزار است .
  • ضبط کننده ویدئویی شبکه(NVR) که در واقع یک سیستم کامل است .
  • سرویس Cloud که ضبط از راه دور(از طریق اینترنت) را برای دوربین‌های IP در مکان‌های مختلف فراهم می‌سازد.

انواع سیستم دوربین مداربسته آنالوگ

  • AHD 

این تکنولوژی اولین ‌بار توسط کمپانی کره‌ای NextChip وارد بازار شد و رزولوشن 720 پیکسل را پشتیبانی کرد. اما نسخه دوم آن با کیفیت 1080 پیکسل است. به دلیل افت قیمت این محصول در بازار جا افتاد و مورد استفاده سایر برندها قرار گرفت.

  • CVI(Composite Video Interface)

این تکنولوژی اولین‌بار توسط برند معتبر dahua ساخته شد و پس از مدتی برندهای دیگر نیز به ساخت این محصولات رو آوردند. در ابتدا این تکنولوژی انحصاری شرکت dahua بود اما بعدها در سال 2016 این کمپانی تصمیم خود را عوض کرد و در نسخه سوم دوربین‌هایش پشتیبانی از برندهای دیگر را نیز انجام داد اما همچنان در دوربین‌های آنالوگ hd پرچمدار است.

  • TVI

ابداع‌گر این تکنولوژی شرکت چیپ سازی Techpoint است که با شرکت‌های داهوا، هایک‌ویژن، CNB ،Sepco ،KT&C و … شرکت‌های متفرقه دیگر نیز همکاری داشته است. نسخه سوم این دوربین که نسخه جدید آن است، پشتیبانی دستگاه‌های ضبط به‌خوبی فراهم شده و می‌توان تا رزولوشن 4K مگاپیکسل از این دوربین استفاده کرد.

تفاوت دوربین آنالوگ و تحت شبکه

1. هزینه

دوربین‌های مداربسته آنالوگ نسبت به دوربین‌های مداربسته تحت شبکه از قیمت پایین‌تری برخوردارند و دوربین‌های IP گران‌ترند، زیرا برای اجرا به تجهیزات شبکه‌ای نیازمندند.

2. نصب

دوربین مداربسته آنالوگ سال‌هاست که در بازار ایران موجود است به همین جهت نصاب‌ها تجربه بیشتری در این زمینه دارند. در دوربین‌های آنالوگ دستگاه مرکزی DVR وجود دارد که این موضوع باعث نصب و راه‌اندازی راحت‌تر نسبت به دوربین‌های IP است.

3. کیفیت

کیفیت تصویر آنالوگ کمتر از IP است، به همین جهت مناسب مکان‌هایی با حرکت زیاد و جزئیات بالا مناسب نیستند. بااین‌حال برای شرایط یا مناطق خاص ممکن است کیفیت تصویر یک عامل حیاتی نباشد.

4. پوشش کمتر

دوربین‌های آنالوگ عمق تصویربرداری بالایی ندارند، باید با تعداد بالاتری از دوربین‌های آنالوگ مساحت مکان دلخواه را تحت پوشش قرار دهید. اما دوربین مداربسته IP به‌تنهایی هم می‌تواند سه برابر دوربین آنالوگ پوشش دهد. اگر قصد دارید از تعداد دوربین کمتری استفاده کنید، دوربین‌ تحت شبکه انتخاب مناسبی است.

5. کابل‌کشی

دوربین‌های آنالوگ باید توسط یک کابل به دستگاه مرکزی وصل شوند که برای این کار کابل‌های زیادی مصرف می‌شود و درنتیجه هزینه زیادی دارد ولی هر دوربین تحت شبکه توسط یک کابل شبکه با پورت RJ45 به سوئیچ متصل می‌شود. همه دوربین‌های IP این امکان را دارند که به‌وسیله یک سوئیچ به NVR متصل شوند.

6. عدم رمزگذاری

سیگنال‌های دوربین آنالوگ امکان رمزگذاری ندارند و به همین دلیل شنود و همچنین دریافت غیرمجاز سیگنال‌های آنالوگ راحت‌تر انجام می‌شود، درحالی‌که در دوربین‌های تحت شبکه این‌طور نیست و ازآنجایی‌که سیگنال دیجیتال ارسال می‌کنند، امکان رمزگذاری روی این سیگنال‌ها وجود دارد. حتی بعضی مدل‌ها دارای سیستم رمزنگاری داخلی هستند و قبل از ارسال سیگنال روی کابل، آن را کد می‌کنند.

7. پهنای باند

فیلم‌برداری آنالوگ به‌گونه‌ای است که تصاویری با نرخ پایینی را‌ ایجاد می‌کند و به همین دلیل برای ارسال تصاویر به پهنای باند بالایی نیاز ندارد و در نهایت در هزینه هم صرفه‌جویی می‌شود. دوربین‌های تحت شبکه نیز به دلیل تولید سیگنال دیجیتال و تصاویری با کیفیت، باید پهنای باند بالاتری داشته باشند که این مورد باعث افزایش هزینه در این نوع دوربین‌ها شده است.

8. پشتیبانی از POE

دوربین مداربسته IP فقط با یک کابل شبکه(POE) نیروی برقی که دوربین‌ها نیاز دارند را تأمین می‌کند. اما دوربین‌های آنالوگ این امکان را ندارند و به کابل کواکسیال برای انتقال داده به دستگاه ضبط کننده نیاز دارند. این دستگاه‌ها یک کابل برای تأمین نیروی برق هم نیازمند هستند.

9. پیچیدگی در راه‌اندازی

باید بدانید که دوربین‌های مداربسته تحت شبکه برای راه‌اندازی اولیه نیاز به یک متخصص شبکه اما دوربین‌های آنالوگ نصب و راه‌اندازی ساده‌ای دارند.

نتیجه‌گیری

شما با مطالعه این مقاله باید با تفاوت دوربین آنالوگ و تحت شبکه آشنا شده باشید. هر دو مدل از دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه دارای نکات مثبت و منفی هستند. شما باید در هنگام خرید دوربین این موضوع را در مدنظر قرار دهید که کدام نوع دوربین می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. شرکت بازرگانی سپاهان همراه با بیش از 25 سال سابقه تجارت بین الملل همراه شما در زمینه خرید و واردات دوربین مداربسته است.

سؤالات متداول

دوربین مداربسته آنالوگ بهتر است یا دوربین مداربسته تحت شبکه؟

به طور معمول دوربین‌های IP (تحت شبکه) کیفیت تصویر بالا، ضبط پیشرفته بیشتر و همچنین قابلیت اتصال بیشتری به سیستم را در مقایسه با دوربین‌های آنالوگ دارند. در دوربین‌های مداربسته تحت شبکه تصاویر از طریق دستگاه NVR و در دوربین‌های آنالوگ از طریق دستگاه DVR ضبط می‌شوند.

مزایای دوربین مداربسته آنالوگ چیست؟

قیمت پایین در کنار سهولت نصب و نیاز به پهنای باند کم از مهم‌ترین مزایای دوربین مداربسته آنالوگ است.

معایب دوربین مدار بسته تحت شبکه IP چیست؟

قیمت بالا نسبت به دوربین مداربسته آنالوگ از مهمترین عیب های دوربین مداربسته تحت شبکه است. نصب و راه‌اندازی اولیه این دستگاه‌ها نیز سخت است و نیاز به متخصص و نصاب ماهر دارد. این دستگاه‌ها به فضای زیادی برای ذخیره اطلاعات نیاز دارند.

مزایای دوربین مداربسته IP چیست؟

کیفیت بالا و زوم دیجیتال باکیفت، تشخیص چهره، شمارش افراد و پوشش 360 درجه، امنیت و پایداری سیستم، قابلیت تعقیب هوشمند Smart Tracking، پشتیبانی از POE، کاهش هزینه کابل‌کشی و امکان اتصال بی‌سیم از مهم‌ترین مزایای دوربین مدار بسته تحت شبکه است.

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *