تخلیه ۵۸۹ هزار تن کالای اساسی در بنادر

تخلیه ۵۸۹ هزار تن کالای اساسی در بنادر

آنچه در این مطلب خواهید خواند

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تخلیه ۵۸۹ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور توسط ۲۵ فروند کشتی خبر داد و گفت: ۲۳ فروند کشتی نیز با حجم بیش از یک میلیون تن منتظر ورود به بنادر برای تخلیه بار هستند.

وی افزود: حمل دریایی با شیوع ویروس کرونا در جهان و کاهش تجارت جهانی، با افت قابل توجهی مواجه شده است. به طوری که پیش بینی می شود حجم جابجایی کالا از طریق بنادر امسال ۶۰۰ میلیون تن کاهش یابد.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر تا این لحظه حدود 70 درصد سفارش ساخت کشتی تجاری و باری کاهش داشته است.

راستاد افزود: همزمان با گسترس کرونا با تمهیداتی که در بنادر تجاری داشته ایم یک روز هم عملیات تخلیه و بارگیری متوقف نشد و بیش از ۱۴ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور داشته ایم. اما با این وجود نسبت به مدت مشابه سال قبل عملیات تخلیه و بارگیری ۳۸ درصد کاهش داشته که امیدواریم بعد از عادی شدن شرایط تجارت جهانی، حجم تخلیه و بارگیری در بنادر کشور افزایش یابد.

راستاد تاثیر شیوع کرونا را در بخش جابجایی مسافران دریایی بسیار زیاد دانست و به کاهش  ۹۷ درصدی گردشگری دریایی امسال نیز اشاره کرد. به گفته وی احتمال تعطیل شدن برخی از پروژه ها در صورت ادامه کاهش تجارت دریایی در بنادر کشور وجود دارد.

وضعیت کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور

  • راستاد ضمن اعلام تخلیه ۵۸۹ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور ، گفت: در حال حاضر در بنادر کشور چهار میلیون و ۱۵۴ هزار و ۱۷۷ تن کالای اساسی موجود است که بیش از سه میلیون تن آن در بندر امام خمینی و بقیه در دیگر بنادر کشور می باشند. ذرت، گندم، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه‌های روغنی به ترتیب بیشترین کالاهای اساسی وارد شده به کشور هستند.

مدیرعامل سازمان بنادر در خصوص وضعیت کالاهای اساسی توضیح داد: سه هزار تن کالای اساسی در بندر امام درحال خروج و ۴۵۰ هزار تن در مرحله انجام تشریفات گمرکی است و ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی در مرحله کارشناسی و ارزیابی برای ترخیص قرار دارد.

راستاد در سخنان خود از حمله سایبری که از خارج بر روی اپراتورهای بندر شهید رجایی صورت گرفته خبر داد و گفت: این حمله عملیات تخلیه و بارگیری را متوقف نکرده است، فقط صدور بیجک خروجی در اثر این حمله با اختلال مواجه شد که به سرعت مدیریت شده و توقف کشتی به این علت نداشتیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *