آیفون به 58 میلیون تومان رسید

آیفون به 58 میلیون تومان رسید

آنچه در این مطلب خواهید خواند

با اعلام خبر ممنوعیت واردات آیفون، قیمت این گوشی‌ها در روزهای گذشته با افزایش قابل‌توجهی روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با اعلام ممنوعیت واردات آیفون، قیمت این مدل گوشی‌ موبایل در بازار تلفن‌همراه با تغییرات بخصوصی همراه شد، به طوری که گزارشات به این صورت است که قیمت یک گوشی آیفون 13 پرو مکس از 47 میلیون تومان به بیش‌ از 56 میلیون تومان رسیده است.

به دنبال ممنوعیت واردات هر کالایی، دور از انتظار نیست که در خصوص آن کالای موردنظر واکنش قیمتی در بازار آن کالا رخ بدهد. در همین راستا در خصوص ممنوعیت واردات آیفون، یک ماه پیش نمایندگان مجلس و در رأس آن کمیسیون اصل نود، در صدد محدودکردن واردات آیفون بودند و با اعلام مهلت زمانی اعلام کردند که چنانچه دولت تا پایان شهریور امسال برای ممنوع کردن گوشی‌های برند آمریکایی و لوکس اپل دست‌به‌کار نشود، خود آن‌ها به‌صورت مستقیم اقدام خواهند کرد.

هفته گذشته بود که در پی گزارشاتی ثبت سفارش گوشی آیفون متوقف شد و واردکنندگان در زمان مراجعه به سامانه برای ثبت سفارش و تأمین ارز وارداتی آن، با پیغامی مواجه شدند. در این پیغام تاکید شده بود که ثبت سفارش گوشی برند اپل تا 31 اردیبهشت امکان‌پذیر نیست و حالا از یک روز پس از مهلت زمانی اعلام شده، پیغام جدیدی برای واردکنندگان ارسال شده از انتقال این مدل گوشی به گروه کالایی 27 حکایت دارد. به‌این‌ترتیب با لوکس تلقی شدن این گوشی، جلوی واردات آن گرفته می‌شود.

نکته ای که در این میان قابل توجه است این است که در بازار تلفن‌همراه می‌توان شاهد برند‌های دیگر مانند سامسونگ بود که دارای قیمتی مشابه و حتی گاها بالاتر از آیفون هستند و اینکه شرایط این برندها در مصرف منابع ارزی کشور مشابه است. اما سیاستگذاران فعلا محدودیتی برای این گوشی‌ها تعریف نکرده اند.

 قیمت مدل‌های آیفون در حال حاضر به دلیل ناموجود بودن در بسیاری از فروشگاه‌ها قابل استعلام نیست اما در صورت موجود بودن در بازار با اختلاف قیمتی 6 میلیون‌تومانی نسبت به قیمت قبلی خود عرضه می‌شوند.

قیمت پس از اعلام خبر ممنوعیتقیمت یک روز پیش از اعلام ممنوعیت وارداتمدل
56.000.00047.300.000آیفون 13 پرو مکس – 256
51.000.00045.800.000آیفون 13 پرو – 256
37.500.00032.900.000آیفون 13 مشکی 128
28.500.000آیفون 13 مینی سفید – 128

در اظهارات اخیر سیاستگذاران چنین استدلال می‌شود که صرف منابع ارزی برای کالای غیرضروری معقول نیست و بهتر است جلوی واردات کالاهایی که ارزبری زیادی دارند و درعین‌حال ماهیت لوکس دارند گرفته شود.

منبع: تسنیم

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *