کنترل خرید کالاهای اساسی در شهرهای مرزی

خرید کالاهای اساسی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

خبری که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده است خرید کالاهای اساسی توسط اتباع بیگانه در مناطق مرزی را نشان می دهد که منجر به کاهش این اقلام مصرفی در مناطق مرزی شده است. در گذشته  هم مبادلات مرزی به صورت بازارچه های مصوب وجود داشت ولی این دفعه به دلیل تغییر نرخ ارز و کاهش برابری ارزش ریال، شهروندان کشور عراق و دیگر کشورهای همسایه که با ایران لغو روادید هستند و می توانند بدون داشتن ویزا وارد خاک کشورمان شوند ، به عنوان گردشگر وارد ایران شده و طی مدت چند ساعت تمامی مایحتاج عمومی خود را که دولت به خاطر آنها یارانه ارزی می دهد، تهیه می کردند. با  بررسی و تایید این خبر توسط تعدادی از رئیسان اتاق اصناف در مناطق مرزی ، سریعا  با این موضوع برخورد و شرایط کنترل شد.

همچنین کوروش کوهزاد، رئیس اسبق اتاق اصناف خرمشهر نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت دلار را موجب افزایش قدرت خرید گردشگران عراقی و اخبار منتشر شده مبنی برخرید کالاهای اساسی توسط آنان دانست . به گفته کوهزاد  این جریان چند روزی  ادامه داشت که با پیگیری مسئولان، خروج این کالاها از مرز ممنوع و تلاش شد با نصب بنرهایی به زبان عربی در سطح شهرهای مرزی مثل  خرمشهر ، اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.

کوهزاد اضافه کرد: اکنون خروج مواد غذایی و کالاهای اساسی با دقت در گمرک انجام می شود برای مثال خروج ماهی از این مرز کنترل می شود.

اما در خصوص این خبر نعمت حیدرزاده رئیس اتاق اصناف ماکو نیز به خرید کالاهای اساسی توسط همسایگان مرزی شهر ماکو اشاره کرد و اضافه کرد : خروج کالاهای اساسی به وسیله گردشگران خارجی در منطقه زیاد نبود ولی به سرعت با همکاری گمرک بازرگان، ممنوعیت های لازم برای خروج این کالاها انجام شد.

طبق گفته سیدرضا نورانی ، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی ، تغییر نرخ ارز، سبب ارزانی بهای موادغذایی در بازارچه های مرزی برای اتباع خارجی شده است که باید مورد کنترل دستگاه های نظارتی قرار گیرد.  همچنین نورانی مبادلات تجاری شهرهای مرزی را قانونی دانست و افزود: مبادلات کالایی مرزی قاچاق نیست، ولی قیمت گذاری کالاها در بازارچه های مرزی از قوانین خاصی تبعیت نمی کند و طبق عرضه و تقاضا خرید و فروش می شود که جهت حفظ منافع ملی و جلوگیری از افزایش خروج برخی کالاهای اساسی از این مرزها باید قوانین جدیدی اخذ شود و یا دستگاه های نظارتی ورود پیدا کنند.

یکی از راه حل های گفته شده توسط رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی ، انجام مبادلات تهاتری یا پایاپای است که این اقدام سبب جلوگیری از ارزان فروشی در کالاهای ایرانی می شود.

 منبع : اقتصاد آنلاین

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *