عوارض صادراتی برخی از کالاهای معدنی اصلاح گردید

آنچه در این مطلب خواهید خواند

عوارض صادراتی برخی از کالاهای معدنی

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) با ابلاغ یک نامه به رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، خواستار کاهش عوارض صادراتی برخی از کالاهای معدنی و همینطور صنایع معدنی شد. این دستورالعمل قرار است از ۱۰ بهمن ماه سال جاری اجرا گردد.

بر اساس گزارشات منتشر شده، از آنجایی که صدور مواد خام معدنی مورد تایید صنعتگران و فعالان اقتصادی نبوده، به همین منظور برای صادرات این مواد در سال ۹۸ میزان 8 درصد عوارض در نظر گرفته شد، ولی قیمت‌های بازار جهانی منجر به افزایش صدور مواد معدنی گردید؛ به طوری که وزارت صمت برای صادرات برخی کالاهای معدنی، عوارض صادراتی را در حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد افزایش داد. در واقع در روز ۲۶ شهریور موضوع اخذ عوارض ۲۵ درصدی برای صادرات مواد خام معدنی به گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد و از یکم مهرماه نیز شکل اجرایی به خود گرفت.

بعد از آن در تاریخ ۳۰ دی ماه امسال، وزارت صمت طی نامه‌ای آنی-محرمانه اصلاح عوارض صادراتی برخی مواد معدنی را به رئیس کل گمرکات کشور اعلام کرد. از طرف دیگر جلسه کارگروه هماهنگی سیاست‌های صادراتی در وزارت صمت نیز در جهت رونق بخشیدن به تولید داخل و ایجاد ارزش افزوده در کشور تشکیل گردید. در این جلسه مقرر شد که مصوبه افزایش عوارض ۱۰ تا ۲۵ درصدی صادرات کالاهای معدنی اصلاح و از تاریخ ۱۰ بهمن ماه سال جاری اجرا و اعمال شود.

بر همین اساس شاهد کاهش عوارض صادراتی سنگ مس و کنسانتره آن از ۱۰ به ۵ درصد، سنگ کروم و کنسانتره آن از ۲۵ به ۱۰ درصد و همینطور سرب و کنسانتره آن از ۲۰ به ۱۲ درصد بوده ایم. همچنین در راستای تامین نیاز صنایع ذوب فولاد، ۱۰ درصد عوارض بر صادرات آهن اسفنجی از تاریخ مذکور اعمال خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دستورالعمل کالاهای معدنی

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *