ثبت برند در دبی؛ مزایا و هزینه‌ها

ثبت برند در دبی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دبی تا سال 2030 یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان خواهد شد و همین حالا هم یکی از مدرن‌ترین و ثروتمندترین شهرهای دنیا شناخته شده است. این آینده درخشان باعث شده تا بازرگانان و تجار از سراسر دنیا جهت کسب‌وکار در بازارهای اقتصادی این شهر بسیار علاقه‌مند باشند. ثبت برند در دبی یکی از مواردی است که بسیاری از افراد امروزه خواهان انجام این امر هستند؛ تجار برای افزایش اعتبار و کسب خاطر مشتریان مجبور به ثبت شرکت در دبی هستند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت ثبت برند در منطقه دبی از مصرف‌کنندگان در برابر مارک‌های تقلبی یا محصولات تقلبی محافظت می‌کند. همچنین با حفظ برند شرکت‌ها به برجسته شدن آن‌ها در میان رقبا کمک می‌شود.

نشان تجاری و ممنوعیت‌های آن در دبی

برند یا نشان تجاری نمادی است، در قالب یک واژه، تصویر یا عبارت، به‌منظور متمایزکردن محصول و خدمات ارائه شده توسط یک شرکت. این کار برای تمایز در میان حجم عظیمی از محصولات و خدمات مشابه در دنیای کسب‌وکار، بسیار مهم است. طبق قوانین ثبت برند دبی در سال 1992 هرگونه از نام‌ها، کلمات، امضا‌ها، حروف، شکل‌ها، نقاشی‌ها، تبلیغات، بسته‌های محصولات و ترکیبی از تمامی اینها که به محصول یا خدماتی خاص اشاره داشته باشد و همچنین مطابق قوانین تهیه و انتخاب شده باشد به‌عنوان برند در دبی قابلیت ثبت خواهد داشت. البته توجه داشته باشید که نشان تجاری یا لوگوی برند نباید هیچ یک از موارد زیر را شامل شود:

  • جرایم علیه اخلاق و مذاهب عمومی؛
  • نمادهای عمومی (مثل پرچم)؛
  • نمادهایی مثل صلیب سرخ و هلال‌احمر؛
  • نام یا عناوین اشخاص ثالث؛
  • ترجمه مستقیم علائم تجاری معروف.

ممکن است علاوه بر موارد فوق، محدودیت‌های دیگری در زمینه علائم تجاری قابل ثبت در کشور امارات متحده عربی وجود داشته باشد که متقاضیان می‌توانند اطلاعات مربوط به آن‌ها را از مقامات مربوطه مطلع شوند.

قوانین انتخاب برند

شرایط ثبت برند در دبی

برای ساخت نام و علامت تجاری باید ویژگی های محصول را نشان داد و ویژگی‌هایی اعم از طرح، رنگ و نقش‌های واضح و ساده و امثال آن استفاده شود.

  • اسامی مشهور و نام مناطق جغرافیایی قابل ثبت نیستند.
  • ثبت برند انتخابی با شباهت ۵۰ درصدی به برندی دیگر، ممکن نیست.
  • واژه‌های عام برای نام تجاری مردود می‌شوند. (برای مثال، میز یا صندلی)
  • واژه‌ها به‌عنوان صفات محصول قابل ثبت نیستند؛ مگر اینکه بخشی از نام تجاری باشند.
  • علائم گمراه‌کننده برای محصولات غیر قابل ثبت هستند. (برای مثال، نماد گاو برای محصولات گیاهی)
  • علائم خلاف قوانین عمومی و اسلامی قابل ثبت نیستند.
  • پرچم‌ها، نشان‌های سلطنتی و علائم رسمی دولتی غیر قابل ثبت هستند.

مزایای ثبت نشان تجاری در دبی

مهم‌ترین ویژگی یک شرکت تجاری انتخاب نام و برند برگزیده است. زیرا انتخاب برند و نام تجاری مناسب محصولات و خدمات شرکت را از رقبا متمایز می‌سازد. دیگر مزیت‌های ثبت برند در دبی عبارتند از:

تضمین امنیت

امنیت کسب‌وکار با ثبت نشان تجاری در امارات فراهم خواهد شد. علامت تجاری این امکان را به صاحب برند می‌دهد تا برای دریافت وام از بانک‌های امارات اقدام کند.

مرجعیت حقوقی

حقوق معنوی استفاده از نام و علامت برند فقط و فقط در اختیار صاحب برند است. لازم به ذکر است برندها فقط اجازه تجارت کالاها و خدمات ثبت شده را دارند. این امر از تجارت غیرمجاز کالاها و خدمات شرکت در بازار جلوگیری می‌کند.

موجودیت مستقل کسب‌و‌کار

ثبت برند باعث می‌شود شرکت‌های تجاری از تمام مزایای فروش کالاها و خدمات خود بهره‌مند شوند. کسب‌و‌کارهایی که تحت نام برند مشخصی فعالیت نمی‌کنند، هرگز نمی‌توانند از فروش محصولات خود به طور کامل بهره‌مند شوند.

زبان ثبت برند در دبی

زبان نشان تجاری بین‌المللی در امارات متحده عربی باید به زبان عربی باشد. وزارت اقتصاد مسئول ثبت برند تجاری در دبی و نشان تجاری در امارات متحده است. توجه داشته باشید تمامی درخواست‌هایی که به وزارت اقتصاد در زمینه ثبت برند داده می‌شود باید به زبان عربی تنظیم شده باشد.

مدارک موردنیاز ثبت برند در دبی

هزینه ثبت برند در دبی

جهت ثبت برند در دبی متقاضی می‌تواند با رجوع به اینترنت از طریق آدرس وبگاه وزارت امور خارجه ثبت برند در دبی را انجام دهد. مدارک ثبت‌نام شامل:

  • لوگو نشان تجاری؛
  • کپی پروانه تجاری؛
  • وکالت‌نامه (مورد تأیید و ثبت سردفتر اسناد رسمی و قانونی امارات)؛
  • سند اولویت؛
  • آدرس منزل؛
  • سایر پیوست‌ها؛
  • مدارک موردنیاز برای شرکت‌های داخلی و خارجی؛
  • اسکن نشان تجاری در قالب فایل PDF؛
  • اسکن رونوشت گواهی تجارت؛
  • اسکن رونوشت پاسپورت نماینده بومی مجاز.

هزینه ثبت برند در دبی 

هزینه کل ثبت برند در امارات شامل موارد زیر می‌شود:

  • جستجوی نشان تجاری=۳۵۰ درهم
  • ثبت درخواست نشان تجاری=۷۵۰ درهم
  • چاپ در روزنامه رسمی=۷۵۰ درهم
  • هزینه ثبت برند=۵۰۰۰ درهم

مراحل درخواست ثبت برند در دبی

مراحل ثبت برند در دبی

شرط لازم برای صدور گواهی ثبت برند در دبی رعایت قدم‌به‌قدم مراحل درخواست ثبت علامت تجاری در این کشور است.

۱. جستجوی نام و علامت برند

اولین مرحله ثبت برند در دبی جستجوی نام و نشان تجاری است اول مطمئن شوید نام موردنظر قبلاً توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد. در غیر این صورت امکان ثبت برند برای متقاضی جدید وجود ندارد؛ بنابراین قدم اول یک مرحله جستجوی آنلاین علامت تجاری و اطمینان از متمایز بودن برند نام نشان تجاری است. زمانی که مطمئن شدید علامت تجاری در حال حاضر مورداستفاده قرار نمی‌گیرد، می‌توانید با خیال راحت به سراغ مراحل بعدی بروید.

۲. تشکیل درخواست ثبت برند در امارات

پس از تکمیل مرحله جستجوی برند، متقاضی علامت تجاری موردنظر را در دفتر علائم تجاری امارات ثبت می‌کند. دقت کنید افراد یا شرکت‌های خارجی بدون حمایت نمایندگان بومی، قادر به ثبت درخواست برند در این کشور نخواهند بود. مقامات مربوطه پس از دریافت پرونده‌های متقاضی، درخواست ثبت برند را مطابق قوانین علائم تجاری امارات مورد بررسی قرار می‌دهند. در این مرحله درخواست موردنظر تأیید یا رد می‌شود.

۳. انتشار برند و علامت تجاری در روزنامه‌های محلی

در صورت تأیید درخواست، اطلاعیه ثبت علامت تجاری ظرف ۳۰ روز از تاریخ پذیرش نامه در دو روزنامه محلی عربی منتشر می‌شود. دقت کنید که هزینه‌های رسمی انتشار علامت تجاری در روزنامه باید توسط متقاضی برند پرداخت شود. مدت‌زمان ثبت اعتراض نسبت به ثبت برند در امارات ۳۰ روز است. شمارش معکوس این بازه زمانی قانوناً پس از انتشار اطلاعیه ثبت برند در روزنامه رسمی آغاز می‌شود.

۴. بازه زمانی پرداخت هزینه‌های نهایی ثبت برند در امارات

در صورت عدم مخالفت شخص ثالث یا نهاد دیگر در مورد علامت تجاری در بازه زمانی قانونی، درخواست علامت تجاری تا می‌شود. در این مرحله متقاضی باید هزینه‌های نهایی را پرداخت کند. کلیه هزینه‌های باقی‌مانده باید ظرف ۳۰ روز از تاریخ آخرین روز دوره ثبت اعتراض پرداخت شود؛ اما اداره علائم تجاری هیچ‌گونه اطلاعیه خاصی برای پرداخت هزینه‌های نهایی صادر نخواهد کرد.

۵. صدور گواهی ثبت برند در امارات

اداره علائم تجاری به‌محض پرداخت هزینه‌هایی نهایی گواهی ثبت را صادر می‌کند. این گواهی به مدت ۱۰ سال از تاریخ ثبت درخواست معتبر خواهد بود. دقت کنید که دفتر علائم تجاری امارات متحده عربی دیگر گواهی ثبت علامت تجاری را به‌صورت چاپی صادر نمی‌کند. بلکه یک نسخه نرم‌افزاری از گواهی ثبت برند به صاحبان علائم تجاری اعطا می‌شود که در تمام ادارات دولتی کشور امارات معتبر است.

متقاضیان واجد شرایط ثبت برند در دبی

افراد واجد شرایط برای ثبت برند در دبی بومیان و اشخاص حقوقی داخلی که به فعالیت‌های صنعتی، تجاری، خدماتی و حرفه‌ای مشغول هستند و افراد خارجی (حقیقی و حقوقی) که به فعالیت‌های صنعتی، تجاری یا آژانس‌های مسافرتی و… در هر کشوری که با امارات متحده عربی معاهدات و قراردادهای متقابلی دارند.

قانون حاکم بر نشان تجاری در دبی

طبق قانون حاکم ثبت برند در دبی متقاضی می‌تواند با استناد به قانون فدرال شماره ۳۷ علامت تجاری امارات متحده عربی مصوب سال ۱۹۹۲ در خصوص نشان‌های تجاری دبی با اصلاحات قانون شماره ۱۹ مصوب سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ در دبی نشان تجاری خود را ثبت کند.

ارزان‌ترین و آسان‌ترین روش ثبت برند در دبی

اگر شما هم خواهان دریافت خدمات از جمله افتتاح حساب در دبی، واردات از دبی و… هستید اما نمی‌دانید که چگونه باید برای این امر اقدام کنید، کافی است با کارشناسان و متخصصان ما در شرکت بازرگانی سپاهان همراه تماس برقرار کنید تا بطور کامل مراحل انجام امور مربوطه به ثبت برند را برای شما توضیح دهند.

سؤالات متداول

زمان اعتبار نشان تجاری در دبی چقدر است؟


طبق قوانین دبی زمان اعتبار علامت تجاری در این شهر پس از صدور گواهینامه به مدت ۱۰ سال است. پس از پایان این مدت، اعتبار نشان تجاری با درخواست صاحب برند قابل تمدید است.

آیا داشتن شرکت، جهت ثبت برند الزامی است؟


خیر؛ از آنجایی که ثبت برند چه به‌صورت شخصی (حقیقی) و چه به‌صورت شرکتی (حقوقی)، شماره ثبت مخصوص به خود را دارد، شما می‌توانید برند خود را به هر دو صورت ثبت کنید.

آیا پرداخت مالیات جهت ثبت برند الزامی است؟


خیر؛ مطابق قوانین اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری، ثبت برند معاف از مالیات است.

آیا ثبت برند با وکالت نامه از طرف صاحب برند امکان پذیر است؟


بله؛ پیش از عقد قرارداد، صاحب برند به‌عنوان موکل، با امضای وکالت‌نامه‌ای به وکیل خود وکالت می‌دهد تا امور قانونی ثبت برند او را انجام دهد.

آیا هر فرد اجازه ثبت تنها یک برند را دارد؟


خیر؛ هر شخص می‌تواند با داشتن کارت بازرگانی یا جواز کسب، مجوز ثبت بیش از یک برند را اخذ کند.

برای هر فرد، امکان ثبت چند برند وجود دارد؟


هر شخص با داشتن جواز کسب یا کارت بازرگانی شخصی (حقیقی)، امکان ثبت 3 برند و با داشتن جواز کسب یا کارت بازرگانی شرکتی (حقوقی)، امکان ثبت 10 برند را خواهد داشت.

مدت‌زمان لازم برای ثبت برند چقدر است؟


بر اساس قوانین اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری، زمان ثبت یک برند متغیر است، اما این کار به طور متوسط بین 45 تا 50 روز کاری به طول می‌انجامد.

آیا ثبت لوگو به‌تنهایی امکان‌پذیر است؟


بله؛ شما می‌توانید لوگوی خود را طراحی و سپس به ثبت برسانید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *