کشورهای اروپایی به دنبال ایجاد کانال‌های مالی جدید با ایران هستند

تراکنش‌های مالی با ایران

آنچه در این مطلب خواهید خواند

مسئولان اروپایی در تلاش هستند که تا قبل از آغاز مرحله دوم تحریم ‌های آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر راهی را برای دور زدن کمپین ترامپ که با هدف اعمال حداکثر فشار به ایران ایجاد شده  است، پیدا کنند و به این ترتیب حداکثر فعالیت خود را در جهت حفظ تجارت با ایران انجام دهند، می توان گفت هدف اروپا از این تلاش ها راضی نگه داشتن سران ایران برای باقی ماندن در برجام تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ است و آنها امیدوارند رئیس‌جمهوری جدید آمریکا دوباره این توافق را برگرداند. تحریم ‌های جدید آمریکا، راه معاملات شرکت‌های اروپایی با ایران را سد خواهد کرد، به همین دلیل آلمان به همراه فرانسه و بریتانیا در تلاش برای دور زدن این تحریم ها هستند. به گزارش «سایت اشپیگل آنلاین» وزیران دارایی آلمان، فرانسه و بریتانیا می خواهند تا اوایل ماه نوامبر، برای انجام داد و ستدهای مالی با جمهوری اسلامی و دور زدن کانال‌های معمولی انتقالات بانکی ، یک نهاد مالی را بنیان‌گذاری کنند.

همچنین سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان در این رابطه گفته است ” این کشور به همراه شرکای اروپایی خود به دنبال ایجاد یک سیستم پرداختی برای کار با ایران هستند تا بدون نقض تحریم ‌های آمریکا، امکان تداوم مراودات تجاری، بازرگانی و مالی با ایران وجود داشته باشد.”

به گفته سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان مهم ترین هدف آلمان و اتحادیه اروپا مطمئن شدن از امن بودن تراکنش‌های مالی با ایران است و به همین منظور تمامی گزینه های موجود مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

اروپا تاکنون روش های گوناگونی را به منظور ادامه همکاری خود با ایران در زمان اعمال تحریم ‌های مرحله دوم آمریکا بررسی کرده است. یکی از روش های بررسی شده، جمع کردن صدها و حتی هزاران تراکنش مرتبط با ایران و ارسال پول آن به بانک مرکزی به صورت یک جا است تا از آنجا تخصیص داده شود و همین فرآیند نیز  از ایران به اروپا انجام شود. در واقع بانک‌ های مرکزی که این کار را انجام دهند تحریم‌ها را نقض کرده‌اند و بنابراین می‌توانند توسط آمریکایی ‌ها تحریم شوند، اما اروپایی ها معتقدند به دلیل هزینه‌ های بسیار بالای تحریم بانک‌ های مرکزی کشورهای متحد آمریکا، ترامپ این کار را انجام نخواهد داد.

منبع : خبرگزاری ایسنا

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *