نحوه رجیستری و ثبت گوشی در سامانه همتا

ثبت گوشی در سامانه همتا

آنچه در این مطلب خواهید خواند

روزانه بیش از 2 هزار گوشی موبایل به‌صورت مسافری وارد کشور می‌شود. نحوه رجیستری گوشی، برای این افراد امری ضروری است و اطلاع از روش انجام این کار موردتوجه کاربران عادی قرار گرفته است. تمامی گوشی‌های مورداستفاده کاربران در یک سامانه جامع ثبت طرح رجیستری باید ثبت ‌شوند. سامانه همتا، نام این سایت فعال‌سازی و رجیستری گوشی است. هدف اصلی این طرح مبارزه با کالای قاچاق و واردات موبایل به صورت غیرقانونی است و امکان ثبت‌نام، رجیستر و استعلام در این سامانه وجود دارد.

دولت توانست با برقراری این طرح از میزان کالای قاچاق موجود در بازار کاسته و نابسامانی به وجود آمده در این بخش مهم بازار را تا حدودی برطرف کند. در این طرح تنها گوشی‌های موبایلی که از طریق گمرک ایران وارد کشور شده‌اند فعال خواهند شد. برای فعال‌کردن این گوشی‌ها نیاز به شناسه‌ی IMEI و سامانه همتا است. افرادی که قصد استفاده از خدمات سامانه همتا را دارند، می‌توانند از طریق سایت hamta.ntsw.ir جهت بهره‌مندی از خدمات الکترونیکی این سامانه، اقدام به ثبت‌نام کنند. در این مطلب شرکت بازرگانی سپاهان همراه به معرفی سامانه همتا و نحوه رجیستری گوشی در آن پرداخته‌ایم.

امکانات سایت رجیستری گوشی

سامانه همتا(hamta.ntsw.ir)، به منظور ارائه خدمات، جهت ثبت تجهیزات دارای سیم کارت در ایران، توسط وزارت صمت طراحی و راه اندازی شد. در حال حاضر در سایت رجیستری گوشی یا همان سامانه همتا، خدماتی ارائه شده است که عبارت‌اند از:

  • امکان دریافت استعلام اصالت دستگاه
  • امکان فعال‌سازی دستگاه‌های سیم‌کارت خور
  • امکان دسترسی به اطلاعات ثبت گوشی‌های مسافری
  • امکان مشاهده وضعیت شناسه دستگاه یا همان IMEI
  • دریافت سوابق انتقال مالکیت گوشی موبایل به‌صورت اینترنتی
  • امکان ثبت و پیگیری مشکلات در سایت hamta.ntsw.ir

محاسبه هزینه رجیستری گوشی

هزینه گمرکی را اگر بپردازید می‌توانید گوشی خود را رجیستر کنید. بر اساس آخرین آمارها هزینه ترخیص کالا از گمرک برای رجیستری گوشی‌های کمتر از 600 دلار 17 درصد از قیمت دلاری و برای گوشی‌های بیش از 600 دلار برابر با 22.5 درصد از قیمت دلاری آن بر اساس دلار بازار آزاد است.

در جدول زیر بر اساس دلار 28 هزارتومانی هزینه رجیستری به‌ازای قیمت تقریبی گوشی محاسبه شده است.

قیمت گوشی (دلار)قیمت پایه (تومان)قیمت نهایی
1002.800.0003.276.000
2005.600.0006.552.000
3008.400.0009.828.000
40011.200.00013.104.000
50013.500.00016.380.000
60016.200.00019.656.000
60116.227.00020.614.300
90024.500.00030.870.000
100027.000.00034.300.000
110029.700.00037.730.000

نکات مهم رجیستری موبایل

  • برچسب رجیستری روی جعبه گوشی موبایل
  • استعلام کد IMEI(کد شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل)
  • پیامک  کردن تمامی کاراکترهای کد شناسه به شماره 7777
  • استعلام با شماره‌گیری کد دستوری #7777*
  • مطابقت اطلاعات دریافتی با مدل موبایل موردنظر

نحوه رجیستری گوشی مسافرتی

رجیستری گوشی‌های  مسافرتی به دو روش انجام می‌شود که شامل:

  1. رجیستر از طریق مراجعه حضوری افراد به دفاتر گمرک موجود در فرودگاه‌ها و ثبت درخواست رجیستر گوشی مسافرتی
  2. مراجعه به سایت اصلی گمرک و انجام فرایند مربوط به رجیستر گوشی مسافرتی به‌صورت آنلاین

نکته: فرایند رجیستری برای گوشی‌های مسافرتی رایگان نیست و شامل پرداخت هزینه گمرکی می‌شود.

زمان و مهلت رجیستری گوشی مسافری

زمان رجیستری گوشی مسافری، مهلت مشخصی دارد و 30 روز پس از ورود به کشور است. توجه داشته باشید قبل از انجام فرایند ثبت رجیستری گوشی مسافری باید اطلاعات گوشی، زمان ورود به کشور، ورود به گمرک و خروج از گمرک ثبت شود و حق گمرکی آن از طریق سایت اصلی گمرک پرداخت شود. در غیر این صورت پس از پایان این مدت گوشی موبایل به طور خودکار از کار می‌افتد.

نحوه انجام رجیستری گوشی

تمامی مشترکین می‌توانند برای فعال‌سازی گوشی خود از سامانه همتا استفاده کنند. برای دسترسی به این سامانه روش‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که به بررسی آنها می‌پردازیم:

1. کد USSD برای رجیستر کردن

راحت‌ترین و در دسترس‌ترین طرح رجیستری استفاده از کد USSD است. برای استفاده از طرح رجیستری گوشی ابتدا #7777* را شماره‌گیری کنید. سپس عدد 2 را به‌عنوان گزینه فعال‌سازی انتخاب کنید. در مرحله بعد برای رجیستری گوشی باید شماره 15 رقمی IMEI موجود روی جعبه دستگاه را وارد کنید. در این مرحله از سامانه، شماره همراه خود را ثبت و کد رجیستری مربوط به گوشی را وارد کنید. اکنون گوشی شما با دریافت یک پیامک از طریق این سامانه، فعال خواهد شد.

2. رجیستری گوشی با اپلیکیشن همتا

علاوه بر کد USSD کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن سامانه همتا گوشی خود را رجیستر کنند. این اپلیکیشن هم برای گوشی‌های اندروید و هم برای گوشی‌هایی که دارای سیستم‌عامل IOS هستند، در دسترس است. جهت استفاده از اپلیکیشن ابتدا گزینه فعال‌سازی را انتخاب کنید، سپس شماره‌تلفن همراه خود، IMEI  دستگاه و همچنین کد فعال‌سازی را وارد کنید. اکنون گوشی شما در سامانه همتا ثبت شده و گوشی شما فعال است.

3. رجیستر گوشی با وب‌سایت سامانه همتا

علاوه بر روش‌های ذکر شده شما می‌توانید از طریق وب‌سایت همتا گوشی خود را فعال کنید. به سامانه همتا رجوع کنید و برای رجیستر گوشی وارد بخش فعال‌سازی شده و مانند اپلیکیشن این سامانه موارد درخواستی را ثبت کنید تا امکان رجیستر گوشی را داشته باشید. لازم به ذکر است تمامی گوشی‌های دو سیم‌کارت، درصورتی‌که از مراجع قانونی وارد شده و در سامانه ثبت شده باشند با انجام یک‌بار فعال‌سازی می‌توانند هر دو سیم‌کارت خود را فعال کنند(نیازی به درج هر دو IMEI برای فعال‌سازی همتا نیست).

آموزش نحوه رجیستری

رجیستری گوشی سامسونگ و شیائومی بسیار ساده است و می‌توانید با مراجعه به سایت همتا یا استفاده از اپلیکیشن همتا نسبت به رجیستری گوشی سامسونگ، شیائومی یا هر برند دیگری اقدام کنید.

گوشی سامسونگ

  1. برای ورود به سامانه همتا و فعال‌سازی گوشی کد دستوری #7777* را وارد کنید.
  2. چهار گزینه برایتان به نمایش در خواهد آمد. گزینه دوم یعنی فعال‌سازی را انتخاب کنید.
  3. حال باید کد IMEI را وارد کنید. کد IMEI از 15 رقم تشکیل می‌یابد که روی جعبه دستگاه یا بخش تنظیمات آن قرار دارد.
  4. پس از ورود کد IMEI از شما در مورد شماره‌تلفن مدنظر پرسیده خواهد شد. شماره همراهتان را برای فعال‌سازی تلفن همراه در سامانه همتا وارد کنید. با انجام این کار امکان دریافت کد فعال‌سازی گوشی سامسونگ را خواهید داشت.
  5. پس از دریافت کد فعال‌سازی گوشی سامسونگ می‌توانید آن را وارد تا مراحل رجیستری گوشی سامسونگ به پایان برسد.

  گوشی شیائومی

  1. برای رجیستری گوشی موبایل شیائومی نیاز به کد IMEI آن دارید.
  2. پس از به‌دست‌آوردن کد IMEI باید کد دستوری #7777* را وارد کنید.
  3. از منوی به‌نمایش‌درآمده گزینه 2 یعنی فعال‌سازی را انتخاب کنید.
  4. کد IMEI گوشی شیائومی را وارد کرده و سپس شماره تلفنی را وارد کنید تا کد فعال‌سازی همتا ارسال شود.
  5. کد فعال‌سازی همتا را وارد کنید. کد همتا شامل 6 رقم می‌شود که پس از واردکردن آن و تأیید نهایی، فعال‌سازی و رجیستری گوشی شیائومی به پایان می‌رسد.

گوشی دست‌دوم

در مرحله اول باید کد فعال‌سازی را از طریق سامانه همتا به‌صورت غیرحضوری دریافت کنید. سپس به رجیستری گوشی موبایل دست‌دوم خود اقدام کنید. در ادامه درباره انواع روش‌های رجیستری گوشی‌های دست‌دوم توضیحات لازم داده شده است.

استفاده از سایت همتا

با مراجعه به صفحه اصلی سایت همتا به نشانی hamta.ntsw.ir و انتخاب گزینه فعال‌سازی می‌توانید مراحل مربوط به نحوه رجیستری گوشی موبایل در سامانه همتا برای گوشی دست‌دوم خود را انجام دهید و بدین ترتیب ثبت رجیستری گوشی موبایل در سامانه همتا را نهایی کنید.

از طریق اپلیکیشن همتا

با دانلود برنامه همتا و نصب آن روی گوشی در هر ساعت از شبانه‌روز به کمک گوشی موبایل خود می‌توانید فرایند رجیستری گوشی موبایل را انجام دهید.

استفاده از کد دستوری #7777*

با شماره‌گیری کد دستوری #7777* و انتخاب گزینه فعال‌سازی که در منو ظاهر می‌شود، می‌توانید اقدام به تکمیل فرایند رجیستری گوشی موبایل دست‌دوم خود کنید. در نهایت، پیغام تأیید فرایند رجیستری، از سوی سامانه همتا برای شما نمایش‌داده‌شده که محتوای آن شامل اطلاعات وارد شده از سمت شما است.

انتقال مالکیت در طرح رجیستر کردن گوشی همراه

انتقال مالکیت یکی از مسائل مهم دررابطه‌با رجیستر گوشی‌های موبایل است. به‌صورت کلی چنان چه سیم کارتی که با آن اقدام به رجیستر کرده‌اید را تغییر داده باشید باید توسط سامانه همتا مالکیت موبایل خود را تعویض کنید تا دچار مشکل نگردد. جهت انجام این کار می‌توانید از سه روش گفته شده بالا بهره ببرید. اما اگر دنبال راحت‌ترین روش باشید، بهتر است از کد دستوری #7777*  استفاده کنید. در این روش بعد از شماره‌گیری #7777*  گزینه انتقال مالکیت را برگزینید. سپس شماره‌تلفن سیم‌کارت فعلی که موبایل با آن رجیستر شده است وارد کنید. بعدازاین مراحل رمز سیستم همتای سیم‌کارت قبلی را در قسمت مربوط به آن وارد کنید. در مرحله بعدی نیز شناسه IMEI را وارد و گزینه ارسال را بزنید. با طی این مراحل به صفحه‌ای وارد می‌‎شوید که از شما تقاضا می‌شود  تا شماره موبایل جدید خود را وارد کنید.  بعد از انجام صحیح تمامی موارد درخواستی پیامکی حاوی موفقیت‌آمیز بودن پروسه برایتان ارسال می‌گردد.

سوالات متداول

فعال کردن گوشی موبایل در ایران از طریق چه سایتی انجام می‏‏ شود؟

سامانه همتا(hamta.ntsw.ir)، به منظور ارائه خدمات، جهت ثبت تجهیزات دارای سیم کارت در ایران، توسط وزارت صمت طراحی و راه اندازی شده است. 

آیا رجیستر کردن گوشی هزینه دارد؟

هزینه گمرکی را اگر بپردازید می‌توانید گوشی خود را رجیستر کنید و نیاز به پرداخت هزینه دیگری برای رجیستر کردن گوشی نیست.

از چه راه هایی می‏ توان تلفن همراه را رجیستر کرد؟

1.      کد USSD
2.      اپلیکیشن همتا
3.      وب‌سایت سامانه همتا

آیا رجیستری گوشی موبایل ضروری است؟

بله، زیرا پس از مدتی گوشی‏ های رجیستر نشده از دسترس شبکه خارج می‏شود.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *