یادداشت مدیر کل سازمان جهانی گمرک

یادداشت مدیر کل سازمان جهانی گمرک

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دبیرکل سازمان جهانی گمرک در یادداشتی به مناسبت روزجهانی گمرک مطرح کرد:

سال 2016؛ سال گمرک دیجیتال

به گزارش روابط عمومی سپاهان همراه به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، كونيو ميكوريا دبير كل سازمان جهاني گمرك به مناسبت روز جهاني گمرك پيامي را منتشر کرد که مشروح آن را در زیر می خوانید:

روزجهاني گمرك امسال مصادف با سال گمرك ديجيتال است ، سالي كه در آن گمركات به استفاده بهينه از اطلاعات و فن آوري هاي ارتباطات (ICT ) براي جمع آوري و حفاظت از حقوق و عوارض گمركي ، كنترل كردن جريان كالاها ، مسافران ، وسايل نقليه و ارز و ايمن كردن تجارت فرامرزي از گزند جرائم به ويژه تروريسم بين‌‌‌‌‌‌المللي كه همچنان به تهديد جهاني خود ادامه مي دهد، تشويق مي شوند.

فن آوري اطلاعات وارتباطات در تمامي قسمت هاي يك گمرك نوين مورد استفاده قرار مي گيرد ، كه از آن جمله مي توان به استفاده از آن در سيستم اتوماسيون اداري ، سيستم هاي ترخيص مكانيزه ، مديريت خطر ، انجام مراحل گمركي و صدور مجوز اشاره كرد . در واقع فن آوري اطلاعات و ارتباطات شيوه عملكرد گمرك ها و دولت ها را متحول ساخته است. ما به عنوان يك جامعه گمركي تحت شعار گمرك ديجيتال : حركتي به سوي جلو ، براي استفاده بيشتر از راه حل ها و خدمات ديجيتال آسان تر ساختن فعاليت ها براي جامعه تجاري ، ساير سازمان هاي مرزي و مأموران گمرك ، و تطبيق يافتن فن آوري هاي روز جهان به منظور افزايش عملكرد هاي عملياتي وتسهيل انجام فعاليت هاي تجاري ، اشتياق مان را به معرض نمايش گذارده ايم .

سازمان جهاني گمرك به منظور حمايت از تلاش هاي اعضاي خود در زمينه بكارگيري يك گمرك ديجيتال برنامه ها و ابزار هايي را نيز تدارك ديده است . به عنوان نمونه كتابچه اي را كه اخيراً منتشر كرده تمامي نكات كليدي و جنبه هاي راه حل هاي فن آوري اطلاعات و ارتباطات و دستورالعمل لازم در خصوص آن را در بر دارد.

نكته اي كه بايد به آن توجه شود اين است كه فن آوري ها داراي تغييرات بسيار سريعي هستند و ماشاهد ظهور تعداد زيادي از شيوه هاي نوين مانند پردازش ابري فن آوري ها به شيوه هاي متفاوت بر نقش گمرك تاثير مي گذارد و فرصت هاي بسياري را براي ايجاد ارتباط ميان گمركات و عاملان تجاري و ساير سازمان هاي مرزي فراهم مي آورد و موجب افزايش بهره وري و رشد اقتصادي مي شود. بخشي از فعاليت هاي ما طي ماه هاي آينده بررسي و جمع آوري بهترين تجربيات در زمينه هاي مديريت  سياست هاي مرتبط با منابع انساني و مديريت اطلاعات اختصاص خواهد يافت .

تمامي كشورهاي عضو سازمان جهاني گمرك را در طول سال 2016 به استفاده از سرويس هاي ديجيتال و به اشتراك گذاردن تجربيات تشان در اين زمينه كه چگونه با بهره گيري از فن آوري هاي ديجيتال توانسته اند به اهداف خود دست يافته و به انتظارات تجار، عاملان حمل و نقل و دولت ها جامه عمل بپوشانند ، دعوت مي كنم.

كونيو ميكوريا

دبيركل سازمان جهاني گمرك

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *