گزارشی از بازار ثانویه ارز

بازار ثانویه ارز

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بازار ثانویه ارز از روز سه شنبه نوزدهم تیرماه 97 فعالیت خود را رسما آغاز نمود. این بازار جهت مبادله ارز حاصل از صادرات غیر نفتی صادرکنندگان با واردکنندگانی که ارز نیاز دارند ، ایجاد شده است که این ارز مورد نظر تنها به واردات  گروه کالایی ردیف ۳  یعنی کالاهای مصرفی اختصاص داده خواهد شد. و به گفته محمد مهدی رئیس زاده مشاور بانکی اتاق بازرگانی در این بازار وارد کنندگان و صادرکنندگان بدون آنکه دولت در نرخ گذاری دخالتی کند بر سر قیمت ارز با هم به توافق می رسند.

رئیس زاده ادامه داد که استمرار این روند در بازار ثانویه قطعا ثبات را به بازار باز می گرداند. وی افزوده است: “البته نقیصه ای که همچنان وجود دارد این است که تامین ارز بخش خدمات هنوز وارد بازار ثانویه نشده و دولت برای ارز مسافرتی فعلا تمهیدات مناسبی را نیاندیشیده است.” و به گفته این مقام اتاق بازرگانی” قرار است که دوباره صرافی‌ها ارز بخش خدماتی را تامین کنند و فعالیت آنها به رسمیت شناخته شود که قطعا سبب می شود تا ثبات به بازار بازگردد”.

همچنین طبق  گفته کسرایی پور، مدیر کل سیاست‌ها و مقررات :”دو طرف می‌توانند از سامانه‌های تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده کنند که در این صورت ارز، ریال و امتیاز واردات صادرکننده‌ی مورد مبادله قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه این امکان در سامانه‌ی نیما نیز وجود دارد که این بخش از صادرکنندگان بتوانند ارز خود را در سامانه‌ی نیما به نرخ رقابتی که به‌ صورت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، بفروشند.”

در خبر دیگری  از امیر نجومی مدیر عامل صرافی رویال گفته شده است که اولین  معامله صادرکنندگان غیرنفتی و پتروشیمی در بازار ثانویه ارز با نرخ هر درهم برابر ۲۰۵۰ تومان معادل ۷۵۲۳ تومان برای هر دلار  توسط صرافی رویال  در سامانه نیما  انجام شده است.

منبع : خبر زومیت

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *