کالاهای اساسی بدون نیاز به تمدید ثبت سفارش ترخیص می شوند

آنچه در این مطلب خواهید خواند

با توجه به تاخیر ایجاد شده در ترخیص بخشی از کالاهای اساسی به علت زمانبر بودن ثبت مجدد سفارش آنها، گمرک ایران بر موضوع ترخیص کالاهای اساسی بدون نیاز به تمدید ثبت سفارش تاکید کرد.

برای مدتی ترخیص بخشی از کالاهای اساسی در گمرک ‌ها با مشکلاتی مواجه شد که یکی از دلایل اصلی آن تمدید ثبث سفارش به خاطر عدم تامین ارز و یا مشکلات موجود در مورد نقل و انتقال ارز بود که با توجه به پیگیری این موضوع از سوی گمرک و انعکاس آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت، نظر به این که این کالاها در گذشته از طرف دفتر تخصصی مربوطه تاییدیه ثبت سفارش دریافت کرده و واردات آنها انجام شده بود، با موضوع ترخیص آنها بدون تمدید ثبت سفارش موافقت شد.

این مسئله در غالب یک بخشنامه به گمرک ابلاغ گردید، اما وجود این ابلاغیه باز هم شاهد تاخیر در ترخیص این کالاها بوده ایم. به همین خاطر بار دیگر از جانب ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرگ ایران، موضوع عدم نیاز به تمدید ثبت سفارش کالاهای اساسی به گمرک ‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

گفتنی است کالاهای اساسی جزو گروه یک کالایی اولویت ارزی قرار دارند که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها تعلق می گیرد. این در حالی است که با وجود تکلیف قانون بودجه برای تامین ۱۴ میلیارد دلار به منظور واردات کالای اساسی با نرخ ترجیحی، دولت در نظر داشت که روند پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به خاطر رانت موجود در آن و مشکلاتی که در رسیدن کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم وجود داشت، اصلاح نماید ولی در نهایت شاهد ادامه پیدا کردن اختصاص ارز ۴۲۰۰ به کالاهای اساسی بوده ایم. البته تعدادی از کالاها از چند ماه گذشته از فهرست دریافت کنندگان این ارز خارج شده و با ارز نیمایی تامین می‌گردند و گمرک در صورتی مجوز ترخیص این قبیل کالاها را دارد که مابه‌التفاوت بین ۴۲۰۰ و نرخ نیمایی پرداخت شده باشد. در ادامه سند بخشنامه جدید صادر شده در خصوص عدم نیاز به تمدید ثبت سفارش کالاهای اساسی را خواهید دید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *