لیست کالاها و تعرفه‌های ترجیحی ایران با شش کشور

آنچه در این مطلب خواهید خواند

لیست کالاها و تعرفه‌های ترجیحی ایران با شش کشور

بر اساس اطلاعات سازمان توسعه تجارت، ترجیحات تعرفه‌ای ایران با شش کشور برقرار است که شامل کشورهای ترکیه، ازبکستان، کوبا،قرقیزستان، بلاروس و بوسنی و هرزگوین می‌شود و عمده کالاهای شامل تجارت ترجیحی نیز محصولات کشاورزی، دارویی و پتروشیمی هستند.

به گزارش روابط عمومی سپاهان همراه به نقل از ایسنا، تعرفه‌های ترجیحی ایران در خصوص برخی از کالاها با این شش کشور دارد؛ به این معنا که در تجارت فی ما بین کالاهایی که در لیست ترجیحات تعرفه ای قرار دارند با عوارض گمرکی پایین‌تر از حد معمول اجازه واردات به کشور مقصد را دارند.

بر اساس لیست تعرفه های ترجیحی ایران با دیگر کشورها، عمده کالاهایی که ایران برای آنها از کشورهای مقصد درخواست تعرفه ترجیحی کرده است شامل محصولات باغی، خشکبار، محصولات شیلاتی، سایر محصولات غذایی، برخی محصولات پتروشیمی، تجهیزات پزشکی، مواد دارویی، محصولات بهداشتی، سیمان، پوشاک، فرش و انواع کفپوش‌ها، شیرآلات صنعتی و … می‌شود. در مقابل نیز متناسب با کشورهای مبدأ لیست کالاهایی که درخواست تعرفه های ترجیحی آنها برای ایران ارسال شده است، عمدتا شامل برخی محصولات باغی و میوه‌جات،‌ محصولات نساجی، پوشاک، پارچه، فرآورده های آرایشی و بهداشتی، کاغذ، لوازم خانگی، مبلمان و… است.

در حالی که 27 قلم کالای ایرانی برای صادرات به ازبکستان و به همین تعداد نیز کالای ازبک برای صادرات به ایران بر اساس توافقات حائز شرایط کسب ترجیحات تعرفه‌ای شده‌اند که هر دو کشور میزان تخفیفات را برای کالاها 50 درصد در نظر گرفته‌اند. بوسنی و هرزگوین نیز به عنوان دیگر کشور دارای تعرفه های ترجیحی با ایران، مجموعا 340 قلم کالا را در لیست خود گنجانده است که از این مقدار سهم هر کشور 170 قلم است.

کالاهای بوسنیایی برای ورود به ایران بر اساس توافق انجام شده 20 تا 30 درصد تخفیف عوارض گمرکی دریافت می‌کنند، در حالی رقم تخفیف برای کالای ایرانی در گمرک بوسنی و هرزگوین بین 20 تا 40 درصد است. در اطلاعات مربوط به تعرفه های ترجیحی مربوط به کشور بلاروس فقط لیست محصولات این کشور که دارای تخفیفات گمرکی از سوی ایران هستند موجود است که بر اساس این اطلاعات، بلاروس برای صادرات 96 قلم کالا به ایران، بین 10 تا 50 درصد تخفیف دریافت می‌کند. شریک ایران در آمریکای مرکزی کوبا است که تبادلات دارای ترجیح تعرفه ای این کشور با ایران مجموعا به 124 قلم کالا می‌رسد و در حالی سهم ایران از این تبادلات 88 قلم و سهم کوبا 44 قلم است که کالاهای ایرانی برای صادرات به کوبا شامل 10 تا 30 درصد تخفیف عوارض و کالا های کوبایی برای صادرات به ایران نیز به همین میزان تخفیف در عوارض کمرکی دریافت می‌کنند.

در بین شش کشور دارای تعرفه ترجیحی با ایران بالاترین مقدار اقلام دارای تعرفه ترجیحی به صورت دو طرفه، بین ایران و قرقیزستان است که شامل 596 قلم کالا می شود که 302 قلم کالا از این مقدار متعلق به آمار صادرات ایران است و در این بین تخفیف مربوط به ترجیحات تعرفه ای محصولات ایرانی در صادرات به قرقیزستان 42/86 تا 100 درصد و تخفیف در عوارض ورود محصولات قرقیزستان به ایران 30 تا 87/6 درصد است.

 

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *