چگونه یک صادرات موفق را عملی کنیم؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند

این که چگونه یک صادرات موفق را عملی کنیم یکی از سوالات مهمی است که برای تمام تازه کاران این حرفه مطرح می گردد. یک راهنمای صادرات موفق می تواند در تمام بخش های صادرات به شما یاری نماید و اطلاعات مناسبی را در اختیار شما قرار دهد. اگر شما هم قصد دارید که یک صادرات موفق و سودمند را آغاز نمایید به شما پیشنهاد می کنیم که این مطلب را دنبال کنید. در ادامه با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید تا نگاهی بر قانون کپی رایت یا حق تکثیر باندازیم.

تاریخچه کوتاه از صادرات و واردات

واردات و صادرات یکی از قدیمی ترین انواع تجارت در جهان محسوب می شود. در واقع کشورهای مختلف همواره به کالاهای مختلفی نیاز داشته اند. از زمان های بسیار دور هر یک از ملل و قبایل در کالاها و محصولات خاصی تخصص داشتند. برای مثال یک کشور یا قلمرو سرشار از سنگ معدن و فلز بود و دیگری گوشت و میوه بسیاری داشت. بنابراین این دو طرف شروع به تبادل محصولات خود می کردند. در ابتدا، این نوع معاملات تنها بین کشورهای همسایه، سرزمین ها و یا قبایل کنار هم انجام می شد، اما بعداً توسعه حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی و کشف قاره های جدید آغازی نو در تجارت بین المللی شد.

اقدامات اولیه برای شروع یک صادرات موفق

  • تصمیم گیری در انتخاب کشور مورد نظر برای صادرات

یکی از دشوارترین جنبه های تهیه یک برنامه صادراتی موفق، تعیین میزان تقاضا برای ارائه یک محصول یا خدمات در یک کشور خارجی است. در واقع شما باید بدانید که کالای مورد نظر شما در کدام بازار خارجی در مقیاس زیادی به فروش می رسد. به همین علت شما نیاز دارید تا برای شناسایی بازار هدف خود به تحقیقات گسترده ای بپردازید. به این ترتیب می توان گفت هر طرح بازاریابی موفق با تحقیقات دقیق در بازار شروع می شود. به مرور زمان متوجه خواهید شد که تحقیقات در بازار ابزاری قدرتمند برای کاوش و کنترل قلمرو جهانی شما است. اما همیشه، اولین پروژه تحقیقاتی بازار معمولاً سخت ترین آن خواهد بود، چرا که اغلب در همه زمینه های مربوط به آن ناآشنا هستید. پس از جمع آوری این داده ها نیز، شما باید بتوانید چگونگی فروش یک محصول خاص در یک موقعیت جغرافیایی خاص را پیش بینی کنید. اما قبل از آن شما باید بازارهای موجود در کشورهای مختلف را ارزیابی نمایید و میزان واردات محصولات مشابه شما در این کشور و همچنین نرخ رشد اقتصادی یک بازار جدید بالقوه را پیدا کنید. علاوه بر این باید بتوانید از آمار جمعیتی، ثبات سیاسی، خصوصیات جغرافیایی، خصوصیات فرهنگی و مذهبی، اندازه بازار و رقابت بالقوه دیگر صادر کنندگان محصولات شما در این کشورها مطلع شوید.

صادرات موفق

به همین منظور و برای شروع به شما پیشنهاد می کنیم که ابتدا سه بازار برتر خارج از کشور را که به نظر می رسد بهترین پتانسیل را جهت ارائه محصولات یا خدمات شما دارند، انتخاب نمایید. برای پیدا کردن این سه کشور می توانید به صورت آنلاین در اینترنت شروع به تحقیق کنید و یا با یک متخصص تجارت بین المللی مشورت نمایید. راه دیگر برای انتخاب این سه کشور، شرکت در یک نمایشگاه بین المللی و معرفی محصولات به مشتریان خارجی است. به عنوان مثال ، اگر صادر کننده یک ابزار سخت افزاری هستید، محصول خود را در یک نمایشگاه سخت افزاری به نمایش بگذارید. نمایشگاه های تجاری بدون نیاز به تجزیه و تحلیل یک چیز، مشتریان بالقوه را از سراسر جهان به شما نشان می دهند.

بعد از انتخاب این سه کشور باید به تحلیل عوامل و شرایط بازار و بررسی جوانب مثبت و منفی صادرات در هر یک از کشورهای منتخب بپردازید. باید از تمامی موانع پیش رو در صادرات به این کشورها مطلع باشید. به موانع بالقوه در مهارت های زبانی ، محدودیت های قانونی داخلی و خارجی، چالش های لجستیکی و مشکلات پرداخت که ممکن است در راه تجارت در یک بازار خاص پدیدار شود، نگاه کنید و تمام متغیرهای مربوطه را در ارزیابی خود بگنجانید. همچنین باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ مناسب بدهید.

  • محصول یا خدمات ارائه شده توسط شما در کشور منتخب در چه سطحی از قیمت (پایین ، متوسط ​​یا رده بالا) قرار دارد؟
  • آیا محصول یا خدمات مشابهی نیز در حال حاضر در بازار منتخب موجود است؟ اگر چنین است ، چه کسی این کار را می کند؟ آنها کجا مستقر هستند؟ آیا می توانید با آنها رقابت کنید؟

پس از انتخاب یک کشور، دو گزینه دیگر را برای ورود به بازار آینده نگه دارید و تا زمانی که موفقیت خود را با اولین بازار خارج از کشور نشان ندادید به سراغ دیگر کشورها نروید. اگر اولین بازار منتخب شما بلافاصله کارایی خود را نشان نداد، بعد از شش ماه یا یک سال، به دنبال یک بازار خارجی دیگر بروید

  • برنامه ریزی مشخص برای صادرات در کشور منتخب

برای صادرات به کشور منتخب خود باید یک برنامه مشخص را تدوین نمایید. این برنامه باید متناسب با وضعیت کنونی شما و کشور منتخب بوده و موارد زیر را شامل می شود.

نیروی انسانی
  • آیا کسی از تیم شما می تواند این برنامه را هدایت کند یا شما باید برای این کار یک متخصص را استخدام نمایید؟
میزان ظرفیت
  • آیا ظرفیت کافی برای پاسخگویی به مطالبات بازار جدید را دارید یا باید تولید محصولات خود را افزایش دهید؟
نحوه بسته بندی
  • آیا طراحی بسته بندی شما برای بازار خارجی جدید جذاب است؟ آیا نیاز به استاندارد و برچسب خاصی برای محصولاتتان خواهید داشت؟ آیا بسته بندی شما باید دارای ترجمه نیز باشد؟
دانش شما
  • با دیدن از بازار جدید بالقوه خود دانش تجاری بیشتری از کشور منتخب به دست آورید. محصولات خود را در نمایشگاه ها

به نمایش بگذارید و مخاطبین جدید پیدا کنید.

صادرات موفق

  • انتخاب مسیر ورود به بازار کشور منتخب

برای ورود به بازار هدف خود می توانید یکی از روش های زیر را انتخاب نمایید

  1. فروش مستقیم
  2. استفاده از توزیع کننده
  3. استفاده از نمایندگی فروش
  4. ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک

در انتخاب هر یک از این گزینه ها، باید در خصوص مواردی نظیر تحویل، پرداخت، بیمه، حفظ مالکیت معنوی و ثبت علائم تجاری اطمینان حاصل نمایید.

  • تبلیغات و بازاریابی برای فروش در کشور منتخب

تبلیغات به شما کمک می کنند تا در معرض دید قرار بگیرید، اما تبلیغ در یک کشور خارجی ممکن است برای شما گران تمام شود. گزینه دیگر و البته مقرون به صرفه تر ایجاد یک وب سایت با محتوای مناسب در خصوص محصولات شما است که باید مطابق با بازار هدف شما ترجمه شده باشد. البته رسانه های اجتماعی نظیرLinkedin ، Facebook و Twitter نیز می توانند به شما در داشتن یک تبلیغ سریع و رایگان کمک کنند. اگرچه رسانه های اجتماعی برای راه اندازی هزینه ای ندارند، اما برای نتیجه دادن به سرمایه گذاری در زمان نیاز خواهند داشت. از هر کدام از روش های بالا که استفاده می کنید، حتما اطمینان حاصل نمایید که کلیه اطلاعات تماس شما به همراه اطلاعات شخص مسئول فروش صادراتی قابل دسترس می باشد.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *