سویفت چیست و چه کاربردی دارد؟

سوئیفت

آنچه در این مطلب خواهید خواند

سوئیفت(SWIFT) یا Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication شبکه ای برای انتقال پول بین بانکی در سطح جهانی است. با استفاده از این شبکه می توانید وجه خود را در سیستمی امن و مطمئن به هر کجای دنیا ارسال کنید. سوئیفت نام موسسه ای است که در سال 1973 و به واسطه ی حمایت 239 بانک از 15 کشور جهان در کشور بلژیک به ثبت رسید و تمامی حقوق مالکیتی آن متعلق به بانک های عضو آن است. موسسه سوئیفت موظف است با استفاده از خدمات متنوع خود، تمامی نیاز های مالی بانکی و موسسات مالی را در سراسر دنیا پشتیبانی کند.

همچنان با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا، واردات کالا از چین، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه شوید.

 

مزایای سوئیفت

  • دسترسی جهانی 

شبکه سوئیفت به صورت 24 ساعته و بدون هیچ محدودیت زمانی، در تمامی بانک ها و موسسات و در اقصی نقاط جهان در دسترس است و خدمات با کیفیت ارائه می دهد.

  • طراحی بر اساس رویه های استاندارد

در ارائه خدمات سوئیفت در تمام دنیا از یک زبان واحد استفاده می شود. همین امر موجب کاهش هزینه های عملیاتی و کاهش خطاهای احتمالی در آن می شود.

  • سرعت

در صورتی که فرستنده و گیرنده پیام به صورت هم زمان در شبکه سوئیفت آنلاین باشند، ارسال و دریافت پیام کمتر از چند ثانیه زمان خواهد برد.

  • امنیت

سیستم سوئیفت از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تمامی نقل و انتقال های مالی در بستری امن و به دور از دسترس افراد غیر مجاز انجام می پذیرد.

 

 بیشتر بخوانید: حواله یوان به چین

 

حواله ارزی چیست؟

حواله ارزی(payment order) یکی از انواع خدمات ارزی است که با آن می توان به راحتی با هر فردی در هر کجای دنیا مبادله ارزی انجام داد. به عبارت دیگر، حواله ارزی وجهی است که فرد از طریق حسابش و  با استفاده از یک بانک، انتقال می دهد. این وجه به بانک واسط انتقال داده شده و سپس به دست فرد مورد نظر می رسد.

به طور کلی حواله جات ارزی به دو دسته ی صادره و وارده تقسیم می شوند:

  • حواله ارزی صادره(outward transfers):

از حواله ارزی صادره زمانی استفاده می شود که فرد بخواهد به وسیله بانک برای فردی دیگر در هرجای دنیا ارز ارسال کند. برای این کار،  فرد باید به بانک مورد نظر رجوع کرده و مشخصات فرد گیرنده ارز، شماره حساب و واحد پول ارسالی را نیز مشخص کند. سپس بانک بر اساس نرخ روز ارز، ارز فرستنده را به ارز گیرنده تبدیل می کند و مبلغ مورد نظر برای آن فرد ارسال می شود.

  • حواله ارزی وارده(inward transfers):

بانک هایی که دارای سرویس حواله ارزی هستند، پس از دریافت پیام تایید ارسال حواله ارزی، ارز ارسالی را به حساب مشتری واریز می کنند. آن فرد در خارج از کشور با ارائه کارت شناسایی می تواند وجه واریزی به حساب خود را به راحتی دریافت کند. همچنین می تواند تمام ارز خود را به ارز دیگری تبدیل کند و یا آن را به بانک بفروشد.

 

حوالجات از نظر سرعت انتقال به دو دسته ی مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند:

  • حواله ارزی مستقیم(Telegraphic Transfer):

نام دیگر این حواله ارزی همان سوئیفت است که یکی از امن ترین روش های جابجایی ارز به شمار می آید. با استفاده از حواله Telegraphic Transfer می توان هر میزان ارز را به ۱۳۰ ارز مختلف در دنیا تبدیل و به حساب هر شخصی در سراسر دنیا منتقل کرد. مزایای این حواله شامل سرعت بالا در انتقال، ایمنی بسیار بالا، نداشتن محدودیت در میزان مبلغ ارسالی و انتقال مستقیم پول به حساب شخص مورد نظر است.

  • حواله ارزی غیر مستقیم (Demand Draft):

تفاوت حواله Demand Draft با حواله Telegraphic Transfer در مدت زمان انتقال آن است. با استفاده از حواله ارزی غیرمستقیم، زمان بیشتری در حدود ۴ تا ۷ روز طول می کشد تا ارز به حساب فرد مورد نظر واریز شود.

 

انواع حواله های ارزی بین المللی

  • پی پال(PayPal):

پی پال یک سامانه تجارت الکترونیکی است که در حال حاضر ۱۷۰ میلیون عضو دارد. افراد در این سامانه تا حداکثر هزار دلار می توانند از سایت های خارجی خرید می کنند و مبلغ را از طریق سامانه پی پال و به صورت اینترنتی پرداخت کنند. متاسفانه در ایران به دلیل وجود تحریم ها، نمی توان از این سامانه برای مبادلات داخلی استفاده کرد.

  • وب مانی(Web money):

وب مانی نیز همانند سیستم پی پال یک سامانه تجارت آنلاین بین المللی است که در حدود ۳۲ میلیون عضو دارد. کاربران در این سیستم نیاز به افتتاح حساب بانکی ندارند و این سرویس برای اعضای خود، کیف پول دیجیتال و پاسپورت وب مانی ایجاد می کند که از طریق آن بتوانند به راحتی مبادلات مالی بین المللی خود را انجام دهند.

  • وسترن یونیون(Western union):

وسترن یونیون نیز از بهترین سرویس های نقل و انتقال ارز بین المللی است که در حال حاضر ۱۸۵ شعبه در کل دنیا دارد. این سیستم نیاز به ایجاد حساب بانکی در مقصد ندارد و پس از تبدیل ارز خود به نرخ ارز کشور مقصد، با ارسال یک کد ۱۰ رقمی که به کاربر داده می شود، گیرنده ارز می تواند مبلغ واریزی را دریافت کند. البته این روش به دلیل تحریم های موجود، به صورت مستقیم انجام نمی شود.

  • مانی گرام(MoneyGram):

در سیستم مانی گرام نحوه نقل و انتقلات مشابه با سیستم وسترن یونیون است و تنها یک تفاوت دارد و آن این است که در مانی­گرام نسبت به وسترن یونیون کارمزد کمتری پرداخت می شود.

  • اسکریل(Skrill):

نام قدیم اسکریل، مانی بوکرز (money bookers) بوده است. اسکریل یک شرکت ثبت شده در بریتانیا است که در زمینه ارائه حساب های ارزی الکترونیک و کسب و کار و تجارت اینترنتی فعالیت می کند. در اسکریل همانند پی پال، کاربران می توانند از طریق کارت اعتباری و حساب بانکی به  حساب خود پول واریز کنند و یا از آن برداشت کنند. احراز هویت برای حساب های اسکریل الزامی است. در واقع اسکریل یک کیف پول دیجیتالی است که به وسیله آن می‌توان دریافت و انتقال وجه آنلاین را با امنیت بالا انجام داد. از مزایای مهم استفاده از خدمات اسکریل این است که کارمزد و هزینه ای برای برداشت از حساب خود ندارد.

  • پرفکت مانی(Perfect money):

پرفکت مانی یک شبکه پرداخت آنلاین است که برخلاف سامانه پی پال استفاده از خدمات آن برای ایرانی ها محدود نشده است. این شبکه علاوه بر ارائه خدمات خرید از وب سایت های خارجی و پرداخت های ارزی، برای انجام سایر امور ارزی از جمله حواله بین المللی نیز استفاده می شود. انتقال وجه از یک حساب به حساب دیگر در پرفکت مانی نیازمند پرداخت کارمزد می باشد که در حساب های تائید نشده بیشتر از حساب های تایید شده کارمزد کم می شود.

  • نتلر(NE teller):

نتلر یکی از شبکه های پرداخت آنلاین و کیف پول های الکترونیکی است و شباهت زیادی با اسکریل دارد. نتلر یک حساب ارزی واسط است. به این معنا که کاربران در این شبکه می توانند چند حساب را به صورت همزمان مدیریت کنند. به عبارت دیگر، کاربران اطلاعات تمام کارت های ارزی شان را به این حساب وارد می‌کنند و از این حساب برای پرداخت به سایت های خارجی استفاده می کنند. با تمام مزایایی که این بستر برای انتقال پول فراهم آورده است، استفاده از این سرویس در ایران به دلیل تحریم امکان پذیر نیست.

ورود ایران به سوئیفت

در سال 1364 کارشناسان بانک مرکزی بررسی‌های اولیه را برای عضویت بانک‌های ایرانی در سوییفت انجام دادند ولی با توجه به وقوع جنگ تحمیلی و اولویت‌های اساسی‌تر این عضویت به تعویق افتاد. در سال 1369 و پس از پایان جنگ، بانک مرکزی هیأتی را مأمور هماهنگی با بانک‌های تجاری به منظور عضویت در سوییفت کرد. پس از طی دوره بررسی عضویت، در اواخر سال 1370 و پس از هماهنگی‌های لازم با بانک‌های تجاری تقاضای عضویت سیستم بانکی ایران توسط بانک مرکزی به سوییفت ارائه شد. در آذرماه 1371 عضویت بانک مرکزی به همراه پنج بانک تجاری صادرات، ملی، تجارت، ملت و سپه در پذیرفته شد.

قطع ارتباط سوئیفت با ایران

با بالا گرفتن اختلاف نظرهای بین‌المللی درخصوص مسائل هسته‌ای کشور، روز شنبه 27 اسفند 1390 و در پایان ساعت اداری رسمی کشور سیستم سوییفت بانک مرکزی ایران در چارچوب تحریم‌های اروپایی قطع شد. با این تصمیم، خدمات سوییفت به روی تقریباً همه بانک‌های مهم ایران از جمله بانک مرکزی، بانک ملی، بانک ملت، بانک تجارت، بانک رفاه، بانک آینده، بانک بین‌المللی پرشیا، پست بانک و… مسدود شد. هر چند تحریم‌ها مراودات بین‌المللی بانک‌های ایرانی را متوقف نکرد، با این وجود هزینه‌های زیادی بر عملیات ارزی و بانکی کل سیستم بانکی کشور وارد شد.

بدین ترتیب ایران اولین کشور عضوی بود که سوییفت ارتباطات خود را با آن قطع کرد. تاکنون به جز ایران ارتباط سوییفت با کشور دیگری قطع نشده است. در ماه‌های اخیر که روابط روسیه و اتحادیه اروپا بر سر مناقشه شرق اوکراین به وخامت گرویده، زمزمه تحریم روسیه در سوییفت نیز شنیده می‌شود، هر چند که هنوز این شایعه به واقعیت تبدیل نشده است. اگرچه برخی از بانک‌های محروم از خدمات سوییفت توانستند با اجاره خطوط تلفن و فکس از همتایان خود در دوبی، ترکیه و چین به انتقال پول بپردازند یا بانک‌های تحریم نشده ایرانی را واسطه انتقال قرار دهند، اما این کار برایشان با کندی و هزینه فراوان صورت می‌گرفت. علاوه بر این، صدور حکم تحریم علیه برخی بانک‌های ایرانی، بانک‌های غربی را وادار کرد از انجام سایر ارتباطات بانکی با بانک‌های تحریم شده نیز خودداری کنند.

منبع: swift.com

4.3/5 - (11 امتیاز)

6 پاسخ

  1. سلام و احترام،انتقال پول بروش سوئیفت نرمال بین دو بانک که شامل تحریم و دیگر محدودیتی نیستن چطور عملی هست؟یعنی حساب مقصد(گیرنده)دارای چه بستری باشد که انتقال عملی شود؟قبلا از راهنماییتون متشکریم

    1. با سلام، برای جواب دقیق سوالتون خیلی از پارامتر‌ها را باید اطلاع داشته باشیم برای مثال: مقدار پول ؟ نوع ارز ؟ حساب و بانک مقصد ؟ کدام کشور؟ دلیل انتقال وجه ؟
      اگر پاسخ این سوالات را بدانیم خیلی بهتر می‌توانیم کمکتان کنیم. درضمن شما می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۲۰۱۵۲۷۰ تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

  2. سلام بنده با شرکتی در ارتباطم که مبلغ سنگینی ارز دیجیتال در
    Global swift pay دارند (بانک آلمانی )
    نیازمند رابط برای نقد کردن هستند
    در صورت همکاری پورسانت خوبی میدند
    sami.k.sk19@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *