سهم اندک ایران از بازار ترکیه

سهم اندک ایران از بازار ترکیه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ،‌خالقی تبار در نشست خبری همایش تجاری ایران و ترکیه به شرایط و فضای کنونی اقتصاد جهانی و منطقه‌ای اشاره کرد و بیان نمود : توسعه روابط تجاری با کشورهای دوست و همسایه علاوه بر ثبات و توسعه اقتصادی سبب رونق کسب و کار خواهد شد.

وی به این نکته اشاره کرد که ترکیه حدود 250 میلیارد دلار در سال واردات از کشورهای مختلف دارد که سهم ایران کمتر از 5 درصد می باشد و می توان گفت تراز تجاری با ترکیه در حال حاضر مثبت است و این مثبت بودن مدیون صادرات گاز، نفت و مشتقات آن می باشد.

مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت خاطر نشان کرد: کاهش بهای جهانی نفت، ضرورت کاهش وابستگی به صادرات نفتی، کیفی سازی واردات، شناخت فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری مشترک از جمله عوامل تاثیرگذاری است که بر مبنای آن مسیر افزایش صادرات را می توان مهمترین مسیر جهت دستیابی به برنامه های توسعه ای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.

به گفته خالقی تبار، ترکیه با داشتن مرز خاکی مشترک، مذهب و فرهنگ مشترک با ایران در کنار روابط دیرینه تجاری و سیاسی می تواند شریک خوبی جهت افزایش سطح مبادلات تجاری بوده و با استفاده حداکثری از فرصت‌های موجود به عنوان دروازه ورود به بازارهای اروپا نیز مطرح باشد.

خالقی تبار ابتکاراتی چون بهره برداری هوشمندانه از موافقتنامه دو جانبه تجارت ترجیحی، موافقت نامه همکاری های گمرکی و مشارکت در نظام همکاری‌ چند جانبه منطقه‌ای را از جمله راهکاریهای افزایش حجم مبادلات تجاری مطرح نمود و این را هم گفت که تأسیس شهرک‌های صنعتی و بنگاه‌های تولیدی مشترک و بهره برداری از موقعیت ایران و ترکیه در تأمین کالا و خدمات مورد نیاز سایر کشورها، می تواند زمینه ساز افزایش تراز تجاری باشد.

تاریخ:1393/12/09

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *