سامانه مانیفست الکترونیکی (CMR) در گمرکات زمینی راه‌اندازی می‌شود!

سامانه مانیفست الکترونیکی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

سامانه مانیفست

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران گفتک سامانه مانیفست الکترونیکی (CMR) در گمرکات زمینی راه‌اندازی می‌شود.

سامانه مانیفست (CMR) در چارچوب مرحله سوم الکترونیکی کردن گمرک و مکانیزاسیون رویه‌های گمرکی با همکاری نزدیک بین گمرک و سازمان‌های همجوار ازجمله سازمان پایانه‌ها راه‌اندازی می‌شود.

[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”15043″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”zoom” css_animation=”fadeInLeft”][vc_empty_space][vc_column_text]

سامانه مانیفست الکترونیکی چیست؟

بر اساس سامانه مانیفست الکترونیکی ، قبض انبار الکترونیک انبارهای طرف قرارداد با سازمان بنادر و دریانوردی از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در منطقه ویژه شهید رجایی به بارنامه متصل شده و با فراهم شدن این امکان، خروج کانتینرهای موضوع بارنامه‌های اظهاری به گمرک بعد از صدور پروانه‌های الکترونیکی از محوطه‌های بندری و انبارهای طرف قرارداد با سازمان بنادر و دریانوردی امکان‌پذیر خواهد بود.

دریافت الکترونیکی این اطلاعات در راستای پوشاندن خلاء موجود و با توجه به مدل تبادل داده سازمان جهانی گمرک بر مبنای دریافت اطلاعات بارنامه‌ها از مبدأ انجام می‌شود و با اجرایی شدن این برنامه، تله‌های الکترونیکی گمرک برای مبارزه با قاچاق کالا تکمیل خواهد شد.

به نقل از گمرک، هایده باقری‌پور مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران در جمع مسئولان آی‌تی گمرکات سراسر کشور اظهارداشت: دو مرحله قبلی مربوط به ایجاد و توسعه گمرک الکترونیکی شامل توسعه زیرساخت و امنیت و مرحله دوم راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی بود که خوشبختانه با همکاری و مساعدت کارکنان گمرک و همراهی سازمان‌های همجوار در گمرک اجرایی شده است.
وی افزود: یکی از اهداف و وظایف اصلی گمرک بحث تسهیل تجارت و برقراری امنیت در زنجیره تأمین است که در این راستا اقدام به پیاده‌سازی یک پروژه کلیدی در سطح ملی تحت عنوان پروژه یکپارچه‌سازی گمرک الکترونیکی شده است. باقری‌پور با تشریح دلایل و مراحل پیاده‌سازی گمرک الکترونیکی و مزایای آن گفت: بحث تجمیع اطلاعات و تشکیل یک بانک اطلاعاتی قوی برای کمک به تصمیم‌گیری‌ها و پیاده‌سازی فرایندها و سیاست‌های مدیریتی از ضروریاتی بود که علاوه بر شفاف‌سازی اطلاعات، امکان دسترسی عمومی برای مردم و سازمان‌های نظارتی که مجاز به دریافت این اطلاعات هستند را فراهم ساخته، ضمن آنکه از تخلفات احتمالی نیز جلوگیری می‌کند.

وی تأکید کرد: آنچه که به عنوان پروژه گمرک الکترونیکی در چارچوب اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته تکیمل سامانه جامع امور گمرکی است و باید با تمام توان در پی عملیاتی کردن این سامانه باشیم. مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک حذف کاغذ از فرآیند تشریفات گمرکی را از دستاوردهای مهم سامانه جامع گمرکی خواند و گفت: یکی از اصلی‌ترین مجوزهای کاغذی، پروانه سبز گمرکی بود که با الکترونیکی شدن عملیات ترخیص صدور این نوع پروانه حذف شد و قدم بسیار مؤثری در جلوگیری از تخلفات جعل اسناد برداشته شد. در واقع با الکترونیکی شدن گمرک بخش قابل‌توجهی از مشکلات مربوط به دخل و تصرف در اسناد و مدارک گمرکی برطرف شده است.

وی در ادامه به پیاده‌سازی طرح پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک اشاره کرد و گفت: در چرخه ترخیص کالا گمرک به اطلاعاتی نیاز داشت که بایستی از طریق سازمان‌های همجوار یا صاحب کالا، کارگزار گمرکی و شرکت‌های حمل‌ونقل دریافت می‌کرد. به همین دلیل پروژه پنجره واحد در دستور کار قرار گرفت و پس از اعلام مصوبه این امر در تیرماه سال 94، گمرک موظف شد ظرف یک ماه آن را عملیاتی کند. در این راستا برنامه اظهار الکترونیکی، دریافت مانیفست الکترونیکی و بارنامه الکترونیکی و همین‌‌طور صدور مجوزهای الکترونیکی اجرایی شد و این سامانه الان در گمرکات کشور فعال است.
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات افزود: ما در فاز اول زیر سامانه مانیفست دریایی را در بندر شهیدرجایی بندرعباس راه‌اندازی کردیم و بعد از آن اتصال به بارنامه الکترونیکی و اظهار الکترونیکی در اولویت کار گمرک قرار گرفت. باقری‌پور اظهارداشت: بعد از این مرحله نوبت به مانیفست هوایی رسید که در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) عملیاتی شده و خوشبختانه تمام شرکت‌های هواپیمایی به سامانه متصل هستند. براساس این طرح شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی بار قبل از رسیدن هواپیما به فرودگاه، اطلاعات محموله‌های تجاری را به شکل الکترونیکی به گمرک اظهار می‌کنند و تشریفات گمرکی ترخیص کالاها که عمدتاً مواد غذایی، دارو و کالاهای حساس است، بدون حضور صاحب کالا انجام می‌شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_empty_space][vc_single_image image=”15041″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”zoom” css_animation=”fadeInLeft”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_empty_space][vc_column_text]

پنجره واحد تجارت فرامرزی

وی در ادامه به پیاده‌سازی طرح پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک اشاره کرد و گفت: در چرخه ترخیص کالا گمرک به اطلاعاتی نیاز داشت که بایستی از طریق سازمان‌های همجوار یا صاحب کالا، کارگزار گمرکی و شرکت‌های حمل‌ونقل دریافت می‌کرد و به همین دلیل پروژه پنجره واحد در دستور کار قرار گرفت و پس از اعلام مصوبه این امر در تیرماه سال 94، گمرک موظف شد ظرف یک ماه آن را عملیاتی کند. در این راستا برنامه اظهار الکترونیکی، دریافت مانیفست الکترونیکی و بارنامه الکترونیکی و همین‌‌طور صدور مجوزهای الکترونیکی اجرایی شد و این سامانه الان در گمرکات کشور فعال است.
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات افزود: ما در فاز اول زیر سامانه مانیفست دریایی را در بندر شهیدرجایی بندرعباس راه‌اندازی کردیم و بعد از آن اتصال به بارنامه الکترونیکی و اظهار الکترونیکی در اولویت کار گمرک قرار گرفت.
باقری‌پور اظهارداشت: بعد از این مرحله نوبت به مانیفست هوایی رسید که در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) عملیاتی شده و خوشبختانه تمام شرکت‌های هواپیمایی به سامانه متصل هستند. براساس این طرح شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی بار قبل از رسیدن هواپیما به فرودگاه، اطلاعات محموله‌های تجاری را به شکل الکترونیکی به گمرک اظهار می‌کنند و تشریفات گمرکی ترخیص کالاها که عمدتاً مواد غذایی، دارو و کالاهای حساس است، بدون حضور صاحب کالا انجام می‌شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

4.6/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *