رویکرد کسب و کارها در دوران پساکرونا

اقتصاد در کرونا

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در حال حاضر کشورهای زیادی در سراسر جهان درگیر مهار کردن شیوع ویروس کووید19 هستند. این همه گیری چندین ماه است که منجر به توقف فعالیت های تجاری در سراسر جهان شده است. اما به نظر شما بعد از پایان این توقف و بعد از اینکه همه چیز به کنترل درآمد، آینده تجارت چگونه خواهد بود؟ یا به عبارت دیگر رویکرد کسب و کارها در دوران پساکرونا چیست؟

بعید نیست که هر چند وقت یک بار با پدیده های نوظهور دیگری شبیه به ویروس کرونا مواجه شویم که زندگی، کسب و کار و آینده ما را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابراین در این صورت آیا نباید در استراتژی کسب و کار خود تجدید نظر کنیم؟ همراه ما باشید تا به بررسی رویکرد کسب و کارها در دوران پساکرونا بپردازیم.

رویکرد کسب و کارها در دوران پساکرونا 

ویروس کرونا به ما نشان داد برخی از رویدادهایی که در ابتدا کوچک به نظر می رسند، می توانند اثرات بسیار بزرگی داشته باشند. بنابراین نباید آنها را دست کم گرفت و به سادگی با آنها برخورد کرد. کووید 19 اکنون یک شوک سیستمی به هر کسب و کاری در سراسر جهان وارد کرده است. این ویروس بهداشت، اقتصاد، تجارت، بازارهای داخلی، سیستم های عرضه و تقاضا و همینطور رفتارهای مصرف کننده و نیاز آنها را تغییر داده است. این تغییرات خیلی سریع اتفاق افتاده و مقیاس آن نیز بی سابقه بوده است.

تغییر استراتژی کسب و کارها

تغییر استراتژی کسب و کارها

برخی از کارشناسان اقتصادی می گویند: وقتی تغییر سیستمی در یک کسب و کار اتفاق می افتد، استراتژی آن کسب و کار هم باید فورا با آن تغییر تطبیق یابد. بررسی های تاریخی این موضوع نیز نشان می دهد که با عبور از اپیدمی‌های جهانی، بسیاری از مشاغل و کسب و کارها توانسته‌اند با تغییر استراتژی کسب و کار و ماهیت خود شرایط بهتری را نسبت به پیش از بحران به دست آورند. البته نباید در این میان از نقش دولت ها در حمایت از کسب و کارها و به حداقل رساندن آسیب ها و خسارت های وارد شده بر مردم بر اثر اپیدمی ‌ها غافل شد.

به این ترتیب راهی نیست جز اینکه به این تهدید به دید یک فرصت نگاه کنید و از آن برای رشد کسب و کار خود استفاده نمایید‌. یک مثال بارز برای اثبات این مبحث، سایت علی بابا(alibaba) است که پس از اپیدمی ‌سارس در سال 2003 با تغییر استراتژی کسب و کار خود موفق شد به حدی رشد کند که هم سطح آمازون گردد.

 

بیشتر بخوانید: خرید از سایت علی‌بابا

 

اگر به فکر جبران خسارت هایی هستید که ویروس کرونا تا کنون به کسب و کار شما وارد کرده است، باید از همین الان قدم هایی را بردارید تا بتوانید همزمان با پایان یافتن همه گیری این ویروس، فرصت های جدیدی را برای کسب و کار خود خلق نمایید.

تغییر رویکرد کسب و کارها در دوران پساکرونا

در اینجا به چند مثال و پیشنهاد در رابطه با تغییر استراتژی و رویکرد کسب و کارها در دوران پساکرونا اشاره می کنیم:

تولید و صادرات کالاهای پزشکی

تولید و صادرات کالاهای پزشکی :

تجارت خارجی ایران آن هم در شرایطی که همزمان با خسارت های ناشی از کرونا و اعمال تحریم ها دست و پنجه نرم می کند، از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست، اما همانطور که می دانید در حال حاضر در سراسر جهان تقاضای مردم نسبت به کالاهای بهداشتی، درمانی و پارچه‌های نان وون (Non- Woven) بیمارستانی بسیار افزایش یافته است. از آنجایی که ماده خام اولیه این محصولات مشتقات نفتی است، بنابراین تولید در این زمینه و صادرات آن به سراسر جهان بی تردید یک فرصت عالی را برای تجارت ایران فراهم می آورد.

چرا که هم از طرفی نفت بسیار ارزان شده و مقرون به صرفه است که از آن به عنوان ماده اولیه برای تولید این کالاها استفاده کرد و هم از سوی دیگر حتی پس از فروکش کردن کرونا به دلیل تغییر سبک زندگی مردم تا مدت‌ها استفاده از این قبیل کالا‌ها رواج خواهد داشت.

به این ترتیب در شرایط کنونی محصولات با تکنولوژی پایین را هم به خاطر تقاضای بالای آن در سراسر جهان می‌توان از سد تحریم عبور داد و از این طریق ارز‌آوری خوبی ایجاد کرد و به کسب وکارها رونق بخشید.

حمایت شرکت ‌های دانش بنیان از کسب و کارها :

شرکت های دانش بنیان با ایجاد راهکارها و شیوه های جدید می توانند به کسب و کارهای آسیب دیده به خاطر ویروس کرونا نظیر رستوران ها، شیرینی فروشی‌ها و … کمک کنند تا دوباره احیا شوند که قطعا موجب اشتغال زایی نیز خواهد شد. مکانیزه کردن تهیه و تولید محصولات و فروش اینترنتی و مجازی کالاها از جمله راهکارهای پیشنهادی برای ادامه حیات کسب وکارها در وضعیت پیش آمده است.

ناگفته نماند بعضی اوقات تغییر اجباری خوب است، به خصوص وقتی که یک کسب و کار از ضعف و نواقص زیادی نیز برخوردار باشد. بنابراین می توان از این تهدید برای بهتر شدن استفاده کرد.

هم اکنون دنیای دیجیتالی مدل های جدید تجاری را برای کسب و کارها ارائه داده است که اهمیت IT را در تجارت امروز برای به حداکثر رساندن بهره وری نشان می دهد.

ارائه روش های نوآورانه برای ارائه محصولات و خدمات

ارائه روش های نوآورانه برای ارائه محصولات و خدمات :

نابسامانی های به وجود آمده، روش های نوآورانه ای را برای ارائه محصولات و خدمات ایجاد کرده است. برای مثال پزشکی آنلاین یکی از راهکارهای پیشنهادی در شرایط کنونی است. در این روش پزشک از راه دور با بیماران خود در تماس است و آنها را ویزیت می کند. شما نیز می توانید گزینه های دیجیتالی کسب و کار خود را فعال نمایید.

همچنین در زمانی که بیشتر افراد وقت خود را در خانه می گذرانند، برخی از کسب و کارها می توانند با ایجاد محتوای نشاط آور و آموزنده، افراد را به خرید آنلاین محصولاتشان ترغیب نمایند.

 

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *