راهنمایی ترخیص کالا از گمرک در مواقع بروز اختلاف ارزش یا تعرفه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

راهنمایی ترخیص کالا از گمرک در مواقع بروز اختلاف ارزش یا تعرفه

 

دفتر بررسی و تعیین ارزش و تعرفه گمرک ایران طی بخشنامه‌ای نحوه ترخیص کالا در مواقعی که بین صاحبان کالا و گمرک از نظر ارزش و تعرفه اختلافاتی وجود دارد را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی سپاهان همراه به نقل از هفته نامه گمرک، بر این اساس از گمرکات اجرایی خواسته شده است از هرگونه قطع مرور زمان بدون اخذ سپرده یا ضمانت‌نامه بانکی خودداری شود.

متن بخشنامه با این شرح است:

با عنایت به اینکه وصول به موقع درآمدها و نیز حمایت از صنایع داخلی یکی از اهداف اصلی گمرک ایران است؛ بعضاً ملاحظه می‌گردد زمانی که بین صاحبان کالا و گمرک اختلافاتی از بابت ارزش و تعرفه کالا رخ می‌دهد صرفاً با قطع مرور زمان نسبت به ترخیص کالا اقدام نموده که این امر خلاف موازین قانونی ازجمله ماده 45 قانون امور گمرکی می‌باشد. لذا مقتضی است زمانی که بین گمرک و ذینفع اختلافی حادث شود و صاحبان کالا نیز اصرار بر ترخیص کالا داشته باشند حقوق ورودی براساس اظهار به صورت نقد و تفاوت و جریمه احتمالی با سپرده یا ضمانت‌نامه بانکی معتبر اخذ و نسبت به ترخیص کالا با رعایت سایر مقررات اقدام و از هرگونه قطع مرور زمان بدون اخذ سپرده یا ضمانت‌نامه بانکی خودداری شود. بدیهی است رعایت موازین ماده 135 قانون امور گمرکی و مهلت شش ماهه جهت بازبینی اظهارنامه‌ها به قوت خود باقی است. حسن اجرای این بخشنامه برعهده مدیران محترم گمرک اجرایی می‌باشد.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *