جنگ تجاری بین چین و آمریکا

جنگ تجاری

آنچه در این مطلب خواهید خواند

روابط اقتصادی دوکشور پیش از آغاز جنگ تجاری

چین و آمریکا به‌ عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان همواره رقابت تنگاتنگی با یکدیگر داشته‌اند و در عین حال بیشترین مبادلات تجاری را با هم داشته‌اند. به‌طوری که به گزارش رویترز در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۷ ارزش مبادلات این دو کشور به ۱۹۵ میلیارد و ۵۴ میلیون دلار رسید و این ارزش در طول این سال‌ها روبه رشد بوده است. در ماه سپتامبر این مبادلات به اوج خود در تاریخ مبادلات دو کشور رسید و ارزشی معادل ۲۸ میلیارد و ۸ میلیون دلاری داشت. رشد واردات از چین دولت جدید ایالات متحده که همواره حجم این مبادلات را ضربه‌ای بر اقتصاد این کشور می‌دانست و معتقد است وارادات بیش از حد از چین باعث شده تا نرخ بیکاری در آمریکا افزایش پیدا کند و تولیدات داخلی این کشور کاهش بیابد را به واکنش واداشت.

آغاز جنگ تجاری بین چین و آمریکا

آمریکا در روز ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ تعرفه‌های واردات فولاد از چین را ۲۵ درصد و تعرفه واردات آلومنیوم را ۱۰ درصد اعلام کرد و دوهفته بعد نیز در تاریخ ۲ فروردین ۹۷ اعلام کرد که قصد دارد تعرفه‌هایی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار بر واردات از چین اعمال کند و سرمایه‌گذاری چین در آمریکا را محدود کند.

چین نیز روز ۱۳ فروردین ماه ۱۳۹۷ در واکنش به افزایش تعرفه فولاد و آلومنیوم از سوی ترامپ٬ تعرفه‌های جدیدی تا ۲۵ درصد بر ۱۲۸ کالای آمریکایی اعمال کرد که ارزش ۳ میلیارد دلاری داشت. در ادامه این تنش‌ها رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد اگر چین در رفتارهای اقتصادی خود تجدیدنظر نکند برای واردات کالاهای چینی تا ۱۵۰ میلیارد دلار تعرفه گمرکی وضع خواهد کرد.

در همین راستا روزنامه چینی South china morning post ابزارهای پکن در جنگ تجاری میان چین و آمریکا را دانه‌های غلات مانند سویا٬ گردشگری و اوراق قرضه دانست که چین می‌تواند به اقتصاد آمریکا ضربه وارد کند. از سمتی دیگر بوئینگ در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۰۰ فروند هواپیما به چین تحویل داده که بیش از ۲۵ درصد تجارت جهاتی این شرکت بود.

روزنامه چاینا دیلی در گزارشی نوشت این جنگ تجارت را دونالد ترامپ در راستای شعار انتخاباتی خود در زمینه حمایت از تولید داخلی آمریکا پیش گرفته است و از این‌که ممکن است آمریکا بیش از هر کشوری در این جنگ تجاری ضرر کند آگاه نیست.

توافق جدید بین چین و آمریکا

این جنگ تجاری سابقه‌دار است و درسال ۲۰۰۵ دولت جورج بوش نیز تعرفه‌هایی بر کالاهای وارداتی ایالات متحده وضع کرد و همین امر سبب شد تا ارزش دلار ۱۵ درصد افزایش یابد اما با تصمیم جدید دونالد ترامپ و خروج او از پیمان آسیا پسفیک (TPP) نه تنها باعث افزایش ارزش دلار نشد بلکه باعث شد که چین به‌راحتی جای آمریکا در آسیا را پر کند و دامنه قدرت اقتصادی خود را بزرگ‌تر کند. افزایش این تعرفه‌ها باعث کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در آمریکا شده و این درحالی است که به گفته کارشناسان اقتصادی٬ در حدود ۶۰ درصد از کسری بودجه آمریکا توسط سرمایه‌گذاری خارجی تأمین می‌شود. خروج سرمایه‌گذاران خارجی باعث کند شدن رشد اقتصادی کشور و به تبع آن کاهش ارزش دلار درمقابل ارزهای دیگری چون یوان می‌شود.

از طرفی چین در پی آن است که واحد پولی خود (یوان) را جهانی‌تر کند و هم‌اکنون برخی از مبادلات مالی خود را با کشورهای پاکستان و مالزی را با یوان انجام می‌دهد. بر اساس آمارهای بانک خلق چین٬ در سال ۲۰۱۶ میزان تسویه حساب‌های تجاری بین‌المللی چین٬ به یوان٬ به ۵ تریلیون یوان (۷۸۹ میلیارد دلار) رسید.

در پی ناکارآمدی سیاست‌های ترامپ و اقدام مقابل هوشمندانه چین٬ مذاکرات و گفت‌وگوی اقتصادی که در رأس آن لیو هی٬ معاون اول نخست‌وزیر چین حضور داشت بین دو کشور اتفاق افتاد و روز شنبه ۱۹ می (۲۹ اردیبهشت ۹۷) بیانیه مشترکی در واشنگتن درباره مذاکرات اقتصادی و تجاری دوکشور منتشر کردند. در این بیانیه چین موافقت کرده تا خرید کالاهای کشاورزی و انرژی از آمریکا را افزایش دهد تا کسری تجاری آمریکا کاهش یابد. این کسری تجاری سال گذشته به بیش از ۳۷۵ میلیارد دلار رسیده بود و دولت آمریکا پیش از این در پی کاهش ۲۰۰ میلیارد دلاری این کسری تا سال ۲۰۲۰ بود. همچنین چین تعرفه‌های گمرکی بر واردات کالاهایی مانند میوه٬ خشکبار و … را به میزان ۴ میلیارد دلار کاهش دهد.

 

تأثیر خروج آمریکا از برجام بر روابط تجاری ایران و چین

خروج آمریکا از برجام در میان تنش‌ها و جنگ تجاری بین چین و آمریکا تأثیر قابل‌توجهی می‌تواند بر روابط تجاری کشورها با ایران داشته باشد اما واضح است که چین قصد ندارد مبادلات مالی خود با ایران را کاهش دهد. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت و گاز ایران و بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به کشورمان منافع قابل توجهی در تجارت با ما دارد. حجم این مبادلات از سال ۲۰۰۶ به بعد به دوبرابر افزایش یافته و چین سرمایه‌گذاری سنگینی در بخش ریلی و بنادر ایران انجام داده است و حتی در پی ایجاد فرصت‌های تجاری پس از خروج آمریکا از برجام است. به‌طور مثال با خروج احتمالی شرکت توتال از قرارداد نفتی٬ به گفته مقامات وزارت نفت شرکت ملی نفت چین آمادگی حضور و شرکت در پروژه‌های نفتی ایران را دارد.

جنگ تجاری بین چین و آمریکا و افزایش مبادلات ایران با چین می‌تواند فرصت مناسبی برای تجار ایرانی و چینی برای سرمایه‌گذاری در هر دوکشور باشد. شرکت سپاهان همراه با بیش از ۲۰ سال سابقه در امر واردات کالا و داشتن دفاتر بین‌المللی در شهرهای گوانجو٬ شنزن٬ دبی٬ اصفهان و تهران و برخورداری ای تیمی حرفه‌ای آماده ارائه انواع خدمات واردات کالا اعم از برآورد و اعلام کلیه هزینه‌های حمل و ترخیص قبل از دریافت کالا در مبدأ تا عملیات گمرکی و ترخیص کالا است. شما در کمترین زمان ممکن می‌توانید تمامی خدمات لازم جهت واردات کالا از چین را به راحتی داشته باشید.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *