بیشترین حجم واردات ایران در چند ماه اخیر مربوط به چه کالاهایی بوده است؟

بیشترین حجم واردات به ایران

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تجزیه و تحلیل آمار واردات و صادرات ایران برای کسب و کارهای داخلی و خارجی مهم است تا از این طریق بتوانند بازار هدف خود را در ایران شناسایی کنند. تجار با نگاهی به این اعداد، توانایی خود را در فروش محصولات با توجه به شرایط کنونی بازار تخمین می زنند.

در چند دهه پیش، کشورهای اروپایی بزرگترین شریک تجاری ایران بوده اند. با این حال، طی دهه گذشته، کشورهای آسیای شرقی تبدیل به بزرگترین صادرکنندگان به کشور ایران شده اند. هم اکنون کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران به ترتیب شامل کشورهای چین با ۱۳ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۰ میلیارد و ۶۷ میلیون دلار، جمهوری کره با ۳ میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار، آلمان ۳ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار و  همچنین سایر کشورها ۲۱ میلیارد و ۲۶ میلیون دلار بوده است.

 

برای مشاهده آمار دقیق کالاهای وارداتی ایران در سال ۹۸  مقاله ی زیر را مطالعه کنید

 

در اینجا، ما نگاهی به تامین کنندگان پیشرو ایران و محصولاتی که در بالای فهرست کالاهای وارداتی قرار دارند، و بیشترین حجم واردات ایران در چند ماه اخیر را شامل می شوند، می اندازیم. با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید.

 واردات اصلی ایران درسال گذشته عبارتند از: غلات ۳٫۶ میلیارد دلار آمریکا(17 درصد کل واردات) ماشین آلات از جمله رایانه: ۳٫۵ میلیارد دلار (۱۳٪)،ماشین آلات برق، تجهیزات: ۲٫۱ میلیارد دلار (۷٫۸٪)، دستگاه های نوری، فنی و پزشکی: ۱٫۳ میلیارد دلار (۴٫۹٪) و مواد شیمیایی آلی: ۱٫۳ میلیارد دلار (۴٫۶٪).

همچنین با توجه به گزارش های بدست آمده از چندین خبرگزاری رسمی داخلی، بعد از موارد ذکر شده در بالا، عمده ترین کالاهای وارداتی به ایران به ترتیب، ذرت دامی، برنج، لوبیای سویا و گوشی تلفن همراه بوده است که در امسال تغییراتی را نسبت به پارسال مشاهده کردیم و بیشترین کالاهای وارداتی به ایران به ترتیب برنج، ذرت، جو، تلفن و گوشی موبایل است.

این گزارش ها نشان می دهد که انواع واردات کالا به ایران را در سال‌ 98 به میزان 4 بیلیون دلار بوده است که در رتبه ۵۱ امین کشور وارد کننده دنیا قرار گرفته است.

واردات ماشین آلات، وسایل نقلیه حمل و نقل و  قطعات خودرو

واردات و ترخیص ماشین آلات و لوازم یدکی خودروی سنگین و سبک در گمرکات ایران و به ویژه در بنادر کشور  با سرعت بالایی در حال انجام است. با توجه به اینکه صنعت خودروسازی در دنیا هر روز در حال پیشرفت است و همین امر موجب  افزایش سودآوری و اشتغال زایی در کشورها شده است. از این رو مسئولان کشور نیز در جهت پیشرفت این صنعت در کشور  تلاش می کنند  و به همین منظور در چشم انداز سال 1404 مقرر شده که میزان تولید خودرو سالانه به 3 میلیون دستگاه برسد. طبق آمارهای منتشر شده حدود ۱۲۰۰ واحد تولید قطعه خودرو در کشور فعالیت دارند ، اما بیش از ۹۰ درصد تولیدات موجود در بازار وارداتی است. چرا که به‌دلیل مشكلات زیاد این صنعت در کشور فعالیت بسیاری از تولیدكنندگان قدیمی به حداقل رسیده است یه طوری که بعضی از آنها حذف شده اند و جای خود را به تازه واردها داده‌اند كه البته باید گفت تعداد كمی از این تازه واردها تولیدكننده  هستند و اکثرا تاجر قطعه بوده و اقدام به واردات می‌كنند.

اما از دیگر اقلام عمده وارداتی در این زمینه می توان به جرثقیل‌های برجی، اجزا و قطعات ماشین‌آلات سوراخ کردن زمین، قطعات جهت تولید وسایل نقلیه حمل و نقل کالا، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری، ماشین‌های بافندگی تاروپودباف برای پارچه‌بافی و اجزا و قطعات توربین‌های بخار اشاره کرد.

واردات آهن و فولاد

به گفته مدير عامل فولاد مبارکه ” در شرايطي كه بیشتر صنايع مصرف كننده محصولات مرتبط با فولاد از جمله صنعت ساختمان، خودرو، لوازم خانگي  در ركود نسبي به سر مي برند، متأسفانه شاهد سيل واردات فولاد به كشور هستيم و همين اندك بازار ضعيف مصرف به راحتي در اختيار محصولات وارداتي قرار گرفته و اكثر توليدكنندگان داخلي با انباشت كالا در انبار و عدم توفيق در فروش محصولات خود در آستانه تعطيلي يا ورشكستگي قرار دارند.”

بررسی های انجام شده در خصوص افزایش واردات آهن و فولاد نشان می دهد دسترسي آسان وارد کنندگان به ارزهاي موجود در كشورهاي چين و هند و همچنین تعرفه 4 درصدي براي واردات آهن و فولاد ، جذابيت خريد این محصولات چيني و هندي را آن هم با قيمت هاي بسيار پايين افزایش داده است و همین مساله موجب شده است واردات و ترخيص آن به کشور به حدي افزايش یابد كه در شش ماهه اول سال جاري كه مصرف آهن و فولاد در پايين ترين حد در چند سال گذشته قرار دارد، شاهد رشد 525 درصدي واردات این محصولات  باشیم.

 واردات مواد شیمیایی و محصولات مرتبط

در ادامه تحقیقات صورت گرفته در خصوص عمده ترین کالاهای وارداتی به ایران ، نتایج نشان می دهد واردات و ترخیص مواد شیمیایی و محصولات مرتبط با آن یکی از بزرگترین محصولات و مواد اولیه وارداتی به کشور به حساب می آید . مواد شیمیایی دارای طیف بسیار گسترده و متنوعی هستند که در بسیاری از کارخانه های تولیدی برای ساخت محصولات گوناگون به کار می روند . بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران می توان بیان کرد که واردات مواد شیمیایی و ترخیص از گمرک توسط شرکت های ترخیص کار گمرک به کشور  در چند سال اخیر بسیار زیاد بوده است و اخیرا ۱۱ درصد کل واردات کشور را در بر گرفته است.

 

واردات مواد غذایی از جمله ذرت دامی ، برنج و  لوبیای سویا

به گزارش خبرگزاری رسمی ایانا در چهار ماهه نخست سال‌جاری مواد غذایی مانند ذرت دامی، برنج، لوبیای سویا، جو، کنجاله و سایر قطعات بی‌استخوان منجمد گاو ازجمله کالاهای اساسی هستند که بیشترین میزان واردات را در این مدت داشته‌اند. در این مدت حدود ۳ میلیون و ۱۰۴ هزار تن ذرت دامی وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی نسبت به سال ۹۶ رشد ۴۱ و ۸۰ صدم درصدی داشته است. یکی دیگر از کالاهای اساسی که طی چهار ماهه نخست سال‌جاری واردات آن افزایش یافته است برنج است که حدود ۶۶۳ هزار تن از آن به ارزش ۶۷۵ میلیون دلار به کشور وارد شده است و این کالا در مجموع ۴ و ۴۴ صدم درصد از سهم ارزشی کل واردات را شامل می شود . همچنین در حدود  ۹۹۹ هزار تن لوبیای سویا به ارزش ۴۹۲ میلیون دلار به کشورمان وارد شده و  به میزان ۳ و ۲۴ صدم درصد از سهم ارزشی کل واردات را به خود اختصاص داده است. علاوه بر مواد غذایی که به آنها  اشاره شد جو ،  قطعات بی‌استخوان منجمد از نوع گاو و کنجاله و سایر آخال‌های جامد حتی خرد شده یا به هم فشرده به ترتیب بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص داده اند.

واردات گوشی تلفن همراه

با توجه به جدیدترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران ، واردات موبایل طی دو ماه اول سال جاری ۱.۶۱ درصد از ارزش کل واردات به کشور را به خود اختصاص داده که ارزش دلاری آن ۱۰۹ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۱۴۶ دلار است. در واقع با اجرای طرح رجیستری تلفن همراه ، میزان واردات رسمی گوشی تلفن همراه در دو ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۶۳ درصد افزایش داشته است.

3.5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *