ادامه برجام بدون آمریکا نیز میسر است!

ادامه برجام

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نخستین نشست وزیران خارجه ایران و کشورهای 1+ 4  بدون آمریکا در روز جمعه 15 تیر 1397 درهتل پله کوبورگ شهر وین برگزار و بسته اقتصادی کشورهای اروپایی در این نشست به ایران ارائه شد.

این نشست به ریاست خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و با حضور آقای وانگ یی وزیر امور خارجه و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین ، آقای ژان-ایو لودریان وزیر امور اروپایی و خارجه فرانسه ، آقای هایکو ماس وزیر خارجه آلمان ، آقای سرگی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه، آقای آلیستر برت وزیر مشاور در امور خاورمیانه در وزارت امور خارجه و مشترک المنافع انگلستان، و نیز آقای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

انتشار بیانیه ای از طرف کمیسیون مشترک برجام که در پایان این نشست توسط فدریکا موگرینی خوانده شد نشان دهنده ی وفاداری کشورهای حاضر در برجام بر حفظ توافق هسته ای با ایران بوده است.همچنین محمدجواد ظریف مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت برجام پس از خروج غیر قانونی آمریکا از این توافق بین‌المللی را تشریح کرد.

این کشورها از خروج ایالات متحده از برجام و برگرداندن تحریم‌هایی که طبق برجام لغو شده‌ بودند، ابراز تاسف کردند. و از پایبندی ایران به تعهداتش طبق گزارش آژاانس بین المللی انرژی اتمی استقبال و به حفظ کانال های مالی، حمایت از شرکت‌ها در برابر آثار فراسرزمینی تحریم‌های ایالات متحده،بیمه حمل و نقل دریایی، ادامه صادرات نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و نقل و انتقالات مربوطه و همچنین ادامه فعالیت  شرکت های اروپایی در ایران تاکید کردند البته این مستلزم تامین منافع اقتصادی ایران است.

طبق گفته موگرینی اتحادیه اروپا از بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز برای حفظ برجام استفاده خواهد کرد.

کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین به گفتگو با ایران و همچنین بررسی جزئیات بیشتر مسائل فنی ادامه می‌دهند و در صورت نیاز درآینده جلسات دیگری نیز در این خصوص با وزیران خارجه ایران خواهند داشت.همچنین ایران پیشنهاد کرد که در گام بعدی نشست کمیسیون مشترک در سطح وزرا برگزار شود.

 

 

منابع:

پایگاه خبری اتاق ایران و خبرگزاری فارس

 

 

 

 

 

.

 

 

 

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *