اختصاص ۶.۸ میلیارد یورو ارز نیما به واردات

۶.۸ میلیارد یورو ارز

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در گزارشی از ایسنا، بانک مرکزی اعلام کرده که از ابتدای راه‌اندازی سامانه نیما تا حال حاضر مبلغی در حدود ۶.۸ میلیارد یورو ارز به واردات کالاهای اساسی و خدمات لازم برای کشور اختصاص یافته است. طبق اطلاعاتی که از طرف بانک ارائه شده، محصولات برقی، الکترونیکی و مخابراتی با ۱۳۵۳ میلیون یورو و ماشین‌آلات، تجهیزات و قطعات خودروسازان با ۱۲۰۵ میلیون یورو بیشترین تأمین ارز را به خود اختصاص داده و به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفته‌اند.

سپس لاستیک، پلاستیک، مواد، محصولات شیمیایی و سلولزی تاکنون ۱۱۳۲ میلیون یورو، تجهیزات حمل‌ونقل ٦٧٧ میلیون یورو، صنایع‌ معدنی ٤٣٥ میلیون یورو، کشاورزی ٢٥٣ میلیون یورو، محصولات غذایی، آشامیدنی و دخانی ٢٥٤ میلیون یورو، پتروشیمی و گاز مایع ١٧٩ میلیون یورو، محصولات فلزی و لوازم‌خانگی ١٢٩ میلیون یورو، مواد معدنی ١٣٨ میلیون یورو، نساجی، چرم و پوشاک ١١٣ میلیون یورو و سایر موارد ٩٦٦ میلیون یورو در رده‌های بعدی تأمین ارز از طریق سامانه نیما قرار دارند.

نکته قابل‌توجه اختلاف این آمار با میزان ارز حاصل از صادرات است. زیرا چندی پیش کسرایی‌پور مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی اعلام کرده بود ارز حاصل از صادرات را فقط به میزان ۵.۷ میلیارد یورو در سامانه نیما وارد شده است.

از طرفی دیگر طبق آمار در سال جاری صادرات غیرنفتی ایران بیش از ۲۷ میلیون یورو بوده است که چنانچه صادرات ریالی، میعانات گازی و نظیر آن‌ها را به این مبلغ اضافه شود،  تکلیف ۱۵ میلیارد یورو ارز که باید به سامانه نیما وارد می‌شد، مشخص نیست. اخیراً به این مطلب توسط رئیس بانک مرکزی نیز اشاره شده بود.

این اختلاف در حالی پیش‌آمده که دولت، سیاست‌های ارزی صادرات را در سال جاری تغییر داده و صادرکنندگان برای فروش ارز ملزم به تعهدات ارزی هستند. همچنین باوجود ثبت سفارش‌ها و کالاهای وارداتی در سازمان توسعه تجارت و گمرک، به‌راحتی می‌توان صادرکنندگانی که میزان فروش ارز خود را وارد سامانه نکرده‌اند، تشخیص داد. زیرا اگر همه صادرکنندگان ارزها را فقط از طریق سامانه نیما بفروشند، با تأمین ارز برای واردات، قیمت کالاها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *