گسترش روابط ایران و عراق با وجود تحریم های آمریکا

گسترش روابط ایران و عراق

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ایران تلاش می کند تا با ایجاد روابط اقتصادی محکم تر با عراق، مشکلات اقتصادی به وجود آمده به خاطر تحریم های آمریکا را کمتر کند. در واقع برای تهران، وابستگی عراق به گاز، برق، محصولات پالایشی و صادرات غیر انرژی ایران به یک مجرای درآمدی تبدیل شده است که می تواند بخشی از آسیب های رسیده به اقتصاد به خاطر تحریم های تجاری و سرمایه‌گذاری آمریکا را جبران نماید.  از طرفی عراق که خود را یک قطب اقتصادی منطقه ای می داند همواره بر این موضوع تاکید کرده است که نمی‌خواهد بخشی از هیچ محور بین‌المللی یا منطقه‌ای باشد. بنابراین واشینگتن در کاهش وابستگی بغداد به همسایه خود ناتوان بوده است.

در واقع آمریکا مجبور است معافیت عراق از تحریم‌ های ایران را پیوسته تمدید نماید تا این کشور بتواند برق و گاز ایران را بخرد. مقامات عراقی در تلاش آمریکا برای قطع وابستگی به انرژی ایران ضمن اشاره به شرایط بد تأسیسات تولید برق در عراق گفته اند پیدا کردن منابع جایگزین دقیقا می تواند به اندازه تعمیر تاسیسات برق در کشور زمان ببرد.

به طور کلی می توان گفت خوشبختانه تجارت دو جانبه میان ایران و عراق رو به افزایش است. نگاهی به آمارها در فاصله زمانی مارس 2018 تا مارس 2019 نشان می دهد که تجارت بین این دو کشور 12 میلیارد دلار بوده است و به این ترتیب 36 درصد به صورت سالانه افزایش داشته است. البته ناگفته نماند که عامل اصلی افزایش این معاملات تضعیف ارز ملی ایران به خاطر تحریم ها و  ارزان تر شدن کالاهای ایرانی بوده است.

تهران در چشم انداز اقتصادی خود امید دارد که تجارت دو جانبه در سال های آتی به 20 میلیارد دلار هم برسد. لازم به ذکر است عراق دومین مقصد بزرگ صادرات ایران بعد از چین است. در حال حاضر تاجران ایرانی عراق را جانشین دبی به عنوان یک کانال تجارت با دنیا می‌دانند. در این مورد بهرام صالح ، رئیس جمهور عراق نیز بیان کرده است: ” حالا کشورش در قلب یک راه ابریشم جدید به مدیترانه قرار دارد.”

ایران و عراق با ایجاد یک سیستم پرداخت بدون دلار شبیه به اینستکس اروپا، ریسک نقض تحریم های آمریکا را به حداقل رسانده اند. محافظه‌کاران ایرانی بر این موضوع تاکید دارند که دولت به جای تکیه بر اروپا، باید به عراق متمایل گردد چرا که به نظر می رسد تهران دیگر امیدی به اروپا نخواهد داشت.

اما در این میان واشینگتن نیز بدون شک در حال کنترل تجارت ایران و عراق است. از این رو سال گذشته یک بانک عراقی را به خاطر انتقال پول به ایران تحریم کرده است. با توجه به این که عراق نمی خواهد روابطش با آمریکا به دلیل کمک به ایران در دور زدن تحریم‌ ها به خطر بیفتد بنابراین اعلام کرده پروژه خط آهن مشترک باید تحت نظارت عراق انجام شود تا ایران از آن برای شکستن تحریم ها استفاده ای نکند. در حال حاضر دولت عراق در تلاش است تا حد امکان در معامله با ایران و آمریکا بی طرف عمل نماید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *